Analýza klíčových slov

Dělat e-shop bez analýzy klíčových slov, je jako střílet na terč se zavázanýma očima. Pár z vás se trefí, ale většina přemýšlí, proč nemá nové zákazníky. Analýza klíčových slov vám odhalí pod jakou frází hledají zákazníci zboží, jaká témata je zajímají, a které filtry očekávají na vašem webu. Výsledkem vám bude tabulka na klíčová slova, která vás povede při vytváření stromu kategorií, popisování jednotlivých stránek, produktů a jako návrh témat pro psaní blogu. Ukážu vám, jak klientům dávám dohromady potřebná data tak, aby výsledkem byla srozumitelná tabulka, včetně návrhu obsahové strategie.

Serpo, ppc, seo, pla a sem
SEO a klíčová slova mohou generovat více jak 20% tržeb

Klíčová slova Google – AdWords

Hned potom, co důkladně nastuduji značky, produkty, kategorie a blogy zabývající se klientovo sortimentem, je třeba vytáhnout slova z Google – AdWords. Ten nabízí 2 verze zobrazení dat s ohledem na to, zda si platíte či neplatíte PPC kampaně. O té neplacené verzi nemá cenu moc hovořit. Vyjedou vám SEO klíčová slova, ale nemáte žádná relevantní data k použití. Dostanete pouze velmi nepřesné rozsahy, které vám téměř nic důležitého nesdělí.

Analýza klíčových slov zdarma - google
Bezplatná analýza klíčových slov – Google AdWords

U placené verze je to už větší zábava. Ta nabízí přesné hodnoty vyhledávání, měsíční frekvenci, konkurenci a další vychytávky. Můžete si třeba zacílit na lokalitu – jste-li truhlář, určitě vás nebude zajímat hledanost slov v celé ČR, ale jen v lokalitě, kde potřebujete zákazníky získat. Plánovač klíčových slov nabízí i možnost zanalyzovat konkurenční stránku, a tak vytáhnout jejich „SEO keywords“. Zkrátka, dá se tu už něco nastavit, ale má to i své mouchy. Na jednu stránku vám užitečně napovídá synonyma, kdy na dotaz „Obal na mobily“ získáte i odpověď „Kryty na mobily“, ale zároveň vám tam nasype i balast slov, které tak úplně nedávají smysl. Od roku 2016 začal Google slučovat výrazy, které pro něj mají stejnou hodnotu. To lze vnímat pozitivně, ale jen do té doby, dokud cílíte obsah pouze na Google a nezajímají vás jiné vyhledávače.

Analýza klíčových slov placená - Google AdWords
Placená analýza klíčových slov – Google AdWords

Klíčová slova Seznam – Sklik

Získali jsme první klíčová slova a synonyma z Googlu – teď je třeba zajít trochu do hloubky. Největší výhodou Seznamu je ten, že je český. Díky tomu získáte detailní kombinace na danou frázi, včetně longtailových výrazů (dlouhé fráze obsahující parametry, kolekce, značky). Můžete tak objevit méně hledaná, ale za to velmi specifická slova, která uživatele zajímají. Zpravidla na ně bývá i menší konkurence, takže získat přední pozice nemusí být tolik obtížné a vy tím přivede relevantní traffic na váš web.

Analýza klíčových slov - Seznam - Sklik
Bezplatná analýza klíčových slov – Seznam Sklik

Klíčová slova Bing – Webmaster

Další zdrojem pro analýza výskytu klíčových slov může být Bing. Pro český trh nemá bohužel takové využití, i když nějaké fráze najít umí, ale pro zahraničí – to už je jiná. Nespoléhejte pouze na překlad české verze. Pro efektivní expanzi do ciziny doporučuji udělat novou lokalizovanou analýzu, a právě k tomu Bing dobře poslouží.

Analýza klíčových slov – Bing Webmaster
Bezplatná analýza klíčových slov – Bing Webmaster

Klíčová slova Google – Analytics a Search Console

Vraťme se teď na chvilku k Googlu. Objevit některá slova není úplně jednoduché, a tak běží-li web delší dobu a máte pravidelnou návštěvnost – nemusíte se spoléhat jen na plánovač klíčových slov. Dobrou nápovědou vám budou vyhledávací dotazy v Google Analytics. Ty vám odhalí jaké fráze vkládají zákazníci do vašeho fulltextu. Můžete tak vidět jaké parametry, kategorie a zboží nemohou najít – tedy důležitá data a slova, které byste měli lépe nabídnout. Samozřejmě musíte mít toto nastavení v Analytics povolené a správně nadefinované – jinak budete bez užitečných výsledků.

Vyhledávací dotazy - Google Analytics
Vyhledávací dotazy – Google Analytics

Užitečným nástrojem, který doporučuji využívat je Search Console (dříve Webmaster Tools). Ten vám poskytne výpis dotazů, na které se zobrazují vaše stránky – včetně vaší pozice, CTR, zobrazení a počtu kliknutí. Díky tomu si můžete udělat obrázek, kde máte rezervu a potřebujete vylepšit obsah pro získání více konverzí.

Analýza vyhledávání - Search Console
Analýza vyhledávání – Search Console (Webmaster Tools)

Klíčová slova Fulltext – Vyhledávače

Víte o slovech, která vám ani jeden z vyhledávacích nástrojů nenalezl? Věříte, že by je mohli zákazníci používat a zajímá vás, v jaké vztahu jsou nejčastější? Mám pro vás nejlehčí a přesto výkonný nástroj, který používáte každý den – fulltext. Ten vám může poskytnout klíčová slova zcela zadarmo, a já ho nejčastěji používám pro různé technické parametry, které běžné nástroje nezaznamenají. Nic složitého, stačí zadat dotaz a nechat si napovědět.

Analýza klíčových slov - Fulltext
Analýza klíčových slov zdarma – Fulltext

Konec příběhu – Získali jsme všechna slova

Máme teď obrovskou databázi klíčových slov, která vaši potenciální zákazníci používají. Teď je třeba ta slova rozdělit, seskupit, a vyloučit všechny duplikace, jež se do analýzy dostanou. Na to s trochou šikovnosti postačí jen Excel, ale jsou i sofistikovanější nástroje. Rozdíl od standardní analýzy, kterou poskytuje většina SEO analytiků a tou, kterou nabízím klientům, je v účelu. Klientům rozděluji data do kategorií, podkategorií a parametrů. Díky tomu získáte návrh nové struktury webu a obsahové strategie. Zbylá slova, která se ani do jedné z těchto skupin nehodí použijeme na landingpage, štítky (#tagy) a do blogu. Tím se vytvoří vstupní stránky na každý relevantní dotaz, a během několika měsíců práce vašich copywriterů se mohou navýšit tržby z organiku i o několik desítek procent.

Pro sestavení analýzy klíčových slov potřebuji pochopit vaše produkty a vytvořit si myšlenkovou mapu. To v případě velkých e-shopů, které mají přes 50.000 položek může zabrat i několik dní. Následuje pak úprava dat, tvorba stromu a příprava výstupu pro klienta. Z toho důvodu je počáteční investice o trochu větší, ale vy konečně uvidíte terč, na který chcete střílet. Vypracování analýzy je závislé na velikosti e-shopu a pohybuje se od 5.000 – 20.000 Kč, proto mě můžete nezávazně kontaktovat na emailu info@tomaszahalka.cz

   Přejete si vypracovat analýzu klíčových slov? Stačí kliknout