Co je to SEO?

Co je to SEO? Každý si najde, že zkratka SEO vychází ze slov Search Engine Optimization (u nás překládané jako SEO optimalizace pro vyhledávače). Právě tento překlad vedl mnoho lidí k myšlence, že se jedná pouze o optimalizaci textů pro roboty, kteří rozhodují o pozici ve výsledcích vyhledávání na Googlu, Seznamu a Bingu – není to tak úplně pravda a vysvětlím vám proč …

Serpo, ppc, seo, pla a sem
Co je to SEO – SERPO z Googlu (SEO + PPC + PLA)

SEO není o robotech – SEO je o lidech! O potenciálních klientech, kteří by rádi investovali peníze, a hledají na internetu odpověď pro své dotazy. Stejně tak reagují roboti, jejichž cílem je poskytnou co nejpřesnější odpověď na dotazy uživatelů, a k tomu využívají přes 270 faktorů, kterými vaše stránky měří, posuzují, zkouší a nakonec i vyhodnotí jejich kvalitu.

Věřte, že pokud je na dotaz slušná konkurence, nikdo nemůže zaručit první pozice. Je to dáno už samotnou podstatou vyhledávače, který generuje výsledky na základě vaší lokality, historii a dává vám tak personalizované výsledky. Proto si prosím nenechte namluvit žádné záruky, termíny, a garance prvních pozic nebo vrácení peněz. Pravdou je, že krátkodobě získat první místa lze, ale je to vykoupeno několikaletou penalizací za zakázané metody, které Google časem prokoukne. Proto jsem vám připravil následující základní postupy pro SEO marketing, a co by mělo při plánovaní nové spolupráce zaznít.

  1. Analýza klienta

    První krok v jakékoliv externí spolupráci je nezbytná analýza vašeho sortimentu a zákazníků. Rozklíčovat vaše značky, kategorie a zboží, jež má generovat největší tržby. Obzvláště u větších e-shopů je vhodné určit, kterých 20% vašeho sortimentu vám generuje 80% zisku, a kam tedy investovat prvotní čas. Pro SEO konzultanta je základní nápověda v Google Analytics, ke kterému by měl dostat přístup, ale stejně tak důležitý je váš obchodní pohled. Druhý krok je získání seznamu vaší konkurence, a její analýza. Jen tak budete moci připravit obsahovou strategii.

  2. Analýza klíčových slov

    Výborně, už víme co chceme prodávat, komu chceme prodávat a kdo nám bere tržby. Čas na to zjistit, jak vaši zákazníci hledají zboží či službu na internetu. K tomu vám pomůže analýza klíčových slov, z které zjistíme pod jakou frází zákazníci chodí k vám na web, jaké fráze nemáte obsaženy, jaký linkbuilding bude třeba vytvořit, a celkově jaké má optimalizace budoucí potenciál. To může vést i k velkým změnám na webu – úprava url, struktury, tvorbě blogů, popisků zboží a mnoho dalšího. Bez analýzy klíčových slov se toho zkrátka moc dělat nedá, a je to jako střílet na slepo.

  3. Analýza On-Page faktorů

    Je dobré mít analýzu klíčových slov, ale pokud webové stránky jsou plné chyb, či váš redakční systém neumožňuje základní úpravy, tak bude cesta k lepším výsledkům jen velmi obtížná. Analýza on-page faktorů zahrnuje kontrolu skládání vašich url, duplicity stránek a chyby u meta tagů (title, description, indexace …), kvalitu dosavadního obsahu, úspěšnost robotů při procházení vašich stránek a další faktory, které většinou má ve svých rukách poskytovatel redakčního systému. Pro úspěšnou analýzu je třeba mít napojené stránky na Google Search Console, kde lépe objevíte chyby s duplicitou, indexací a dalších indikátorech stavu vašich stránek.

  4. Analýza Off-Page faktorů

    Poslední analytická část je tady. Zjistili jsme, jaké chyby máte v kódu a struktuře webu, teď je třeba kouknout na stav domény. Jaká je historie, z jakých odkazů máte návštěvy a zda v minulosti nějaký „linkbuilder“ nepoužíval black hat metody. Typickým příkladem byla éra vzájemné výměny nerelevantních odkazů, zápisy do tisíců katalogů, kupování odkazů apod. Vyhledávače mají rádi, když na vás vedou přirozené zpětné odkazy tzv. linkbuilding, ale musí to být tam, kde to pro zákazníky bude mít hodnotu – blogy se stejnou tématikou, online magazíny, PR, sociální sítě a další. Nikoliv nesmyslné spamování, které může vést pouze k penalizaci.

  5. Tvorba samotného obsahu

    Přirovnám-li to ke stavbě, tak jsme si právě řekli co a komu budeme budovat, udělali plán, připravili si nářadí a vyčistili parcelu. Je na čase začít tvořit. Z analýzy klíčových slov si postavíme strukturu webu tak, aby na každý relevantní dotaz byla odpověď v podobě kategorie, podstránky, blogu nebo landingpage. Ty naplníme užitečným obsahem, zbožím, správným nadpisem, titlem a pro lepší CTR vyplníme meta description. Celé kouzlo je v tom, že zákazník přicházející na určitý dotaz, by měl na ní dostat správnou odpověď. Kvalitní obsah není jen hezký text od copywritera, ale i správně otagové obrázky, videa, prolinkování stránek, infografika a další prvky, které zákazníkovi pomohou splnit jeho cíl.

Tolik ve stručnosti k otázce – co je to SEO. Je to trochu alchymie, která má vždy dvě fáze. První, kterou si můžete udělat interně (popsat svůj web, zboží, navrhnout uživatelsky správný strom). Druhá, která už vyžaduje SEO specialistu nebo zkušenosti pro odhalení technických chyb (on/off-page faktory, analýza klíčových slov, linkbuilding). SEO se na škole nenaučíte, to pochopíte až praxí a chybami, které jste zažili. Optimalizaci webů pro vyhledávače se věnuji od roku 2011, a specializuji se na malé a střední e-shopy. Pokud si nejste jistí vaší organicou, můžete mě kontaktujte na emailu info@tomaszahalka.cz

   Máte zájem o lepší výsledky v SEO? Napište mi…