Copywriter

Nejdříve si řekněme, kdo není a kdo je copywriter. Spolupracuji s několika nadanými lidmi, kteří umí psát poutavé články, příběhy a reporty z akcí. Jenže ani jeden nebyl dobrý copywriter. Tak jsem to zkusil sám, a začal se podílet na tvorbě obsahu. Výsledek? Technicky byl text správně, ale stylisticky měl značné mezery, takže ani SEO specialista nebyl správná volba. Nakonec jsem došel k závěru, že budu potřebovat někoho se znalostmi vyhledávačů, prodejním myšlením a talentem spisovatele – copywritera.

Co dělá copywriter

Náplň práce copywritera může být pestrá, a jelikož se nejčastěji věnuji e-shopům, tak se týká hlavně psaní popisků ke zboží, kategoriím, parametrům, značkám a prezentace sortimentu na blogových / PR článcích. Zkušený textař se dá použít i na další práci, která nemusí být nutně spojená s vyhledávači. Navrhovat poutavé texty do předmětu mailingu, katalogů, dělat korekturu u PPC reklam, sociálních sítí a celkově udávat jednotný směr komunikace.

Co musí umět dobrý copywriter

Aby činnost copywriterů byla efektivní, je třeba mít vypracovanou analýzu klíčových slov. Ta vám řekne, pod jakou frází hledají uživatelé vaše zboží, a pomůže vám sestavit obsahovou strategii. Je dobré si uvědomit, že ten kdo popisuje zboží na e-shopech, v zásadě supluje prodejce v kamenné prodejně. Proto musí nejen používat správná slova, aby jeho text vyhledávače našli, ale také rozumět potřebám zákazníků a umět prodat přednosti zboží (i když zdánlivě žádné nemá). Za mě nejlepší copywriter zvládá pracovat s excelem obsahující klíčová slova, dokáže si změřit svou efektivitu v Google Analytics, vyhledat nová slova, zná základy SEO, rozumí sortimentu a hlavně se umí vžít do role zákazníka.

Jak se stát copywriterem

Většina copywriterů začíná jako blogeři, redaktoři magazínů, editoři a recenzenti na hudbu či koncerty. Za copywritery se začnou považovat ve chvíli, když od někoho dostanou prvních 100 Kč za normostranu a často ani neví, k čemu měl článek sloužit. Abyste se stali skutečně copywritery, musíte umět nejen psát čtivé texty, ale i pochopit základy organického vyhledávání. Co to je SEO, Title, H1 – H5, meta description, jak psát popisek ke zboží a jak zvolit takové téma, které nejvíce osloví potenciální zákazníky. Proto je možnost navštívit různá SEO školení pro copywritery, z nichž jedno nabízím v Českých Budějovicích.

Propast mezi erudovanými e-shopy pracující na kvalitě obsahu od těch, co si hrají na korunovou cenotvorbu a duplikují texty od dodavatelů, rok od roku roste. Otázka je, na které straně stojíte. Pomohu vám najít copywritera pro váš web, vypracovat analýzu klíčových slov a nastavit obsahovou strategii. Máte-li už svůj tým, a rádi byste je proškolili, nabízím v Českých Budějovicích certifikované kurzy pro copywritery. E-shopům se věnuji od roku 2011, a můžete mě kontaktovat na emailu: info@tomaszahalka.cz

   Máte zájem o copywriting? Napište mi…