Mooreova křivka šíření podnětů v marketingu!

Geoff Moore ve své knize Crossing the Chasm uvedl křivku pohybu úspěšné obchodní novinky, která postupně oslovuje více uživatelů, až nakonec osloví všechny. Stejnou metodou lze přistupovat k celé vaší marketingové strategii a přístupu aplikování novinek. To, co odděluje miliardové firmy od těch průměrných až podprůměrných je ochota investovat ve správný čas do správného prodejního kanálu. Jenže jak takový kanál odhalit a není lepší počkat na reakci konkurence? Pojďme si Mooreovu křivku rozebrat na několika příkladech.

mooreova-krivka-seth-godin-fialova-krava

Innovators

Skupina, do které by chtěl patřit každý, ale ocitne se v ní jen 1% firem. Asi není třeba příliš vysvětlovat, že k úspěchu stačí jen dobrý nápad a odvahu ho vyzkoušet. Seth Godin to ve své knize nazval Purple Cow, tedy fialová kráva. Zatím co dříve stačilo mít produkt a ten v jakékoliv podobě tlačit přes noviny a televizi, tak dnes, s tou metodou moc neuspějete. Zákaznici okolo 20 – 30 let noviny nečtou, televizi nesledují, a když už se k něčemu takovému dostanou – reklamy ignorují. Abyste takové oslovili musíte být kreativní. U nás jeden příklad za všechny byl specializovaný e-shop na výpočetní techniku Alzasoft, který se díky otravné zelené postavičce stal leaderem na trhu s širokým zaměřením, dnes známý jako Alza. Abyste se do takového kruhu firem dostali i vy, musíte mít kolem sebe schopné lidi, dobré nápady a hlavně štěstí, protože ne každý nápad a investice vám vydělá jmění.

Early Adopters

Druhá nejziskovější, ale při špatném výběru i nejrizikovější skupina firem. Máte-li kolem sebe kruh online marketingových specialistů, kteří sledují novinky a nebojíte se je rychle aplikovat, můžete se svést na ovoci druhých a přenést výdělečné nápady do vašeho businessu. Má to však své nevýhody. Další otravný Alzák fungovat nebude, a to ani když ho nabarvíte na modro, stejně tak některé prvky co fungují na určitou cílovku, nemusí platit na tu vaší. Nejsilnější příklad z poslední doby byl slavný přechod na HTTPS. Na začátku srpna 2014 Google ohlásil, že weby se zabezpečeným protokolem HTTPS budou mít kladné bodíky ve výsledku vyhledávání. Přední zahraniční e-shopy, banky a weby takové zabezpečení rychle aplikovali a tak čeští specialisté sledující trendy to vyzkoušeli také. Co se nestalo? Pro pár bodíků u Googlu jste ztratili cenné pozice na Seznamu, který se nevypořádal s velkým množstvím redirectů. Trvalo další 2 roky, než Seznam ohlásil bezpečný přechod na HTTPS. A tak ti, jež chtěli získat náskok nad konkurencí, obdrželi jen propad v tržbách. Mějte proto jistotu, že cizí nápady máte dobře zanalyzované a umíte je použít.

Early & Late Majority

Největší množství e-shopů se pohybuje na tenké hranici mezi ziskem a propadem tržeb, protože marketingových trendů, nástrojů a strategií se všimnou až tehdy, když se stanou standardem. Stále však máte šanci na dočasnou ziskovost, tedy pokud předstihnete svou konkurenci. Bohužel, většina klientů se ozve až v té druhé fázi – Late Majority. „E-shop nám nevydělává, děláme všechno jako kdysi, ale z nějakého důvodu to začalo klesat – co s tím uděláte“. Svět se změnil a vy jste tak trochu zaspali. Ať už se jedná o sociální sítě, PPC kampaně, SEO techniky nebo nefunkční web – všechno se dá dohnat. Jen se místo postupné investice v Early Adopters & Majority, která přinesla jiným výnosy, budete potýkat s doháněním své konkurence a vyrovnáváním propadů v tržbách.

Laggards

Vývoj online marketingu jde neustále dopředu a pokud se hodně opozdíte, tak jednak přijdete o výdělek z „wow efektu“, ale také můžete přijít o celý svůj business. Stále je řada e-shopů, kteří špatně identifikovávají své persony, nemají optimalizované stránky pro mobily, mají na webu prvky, které jsou z pohledu SEO a UX nefunkční, a neví, jak se z toho dostat.

Jako online marketingový manažer jsem působil 5 let v miliardových e-shopech, které efektivně aplikovali novinky z e-commerce a díky tomu se drželi na špici ve svém oboru. Nyní pomáhám menším a středním obchodům s výběrem vhodných kanálů, auditům a optimalizací konverzního poměru. Nechcete-li zaspat a rádi byste začali své kanály využívat efektivně, můžete mě kontaktovat na emailu info@tomaszahalka.cz

   Máte zájem o spolupráci? Rád vám řeknu více …