Jak psát seo texty na zboží? 9 tipů pro kvalitní obsah

Jeden z nejčastějších dotazů od klientů s e-shopy jsou SEO popisky u zboží. Vyplatí se nám zboží popisovat, co tam máme psát, můžeme si ho stáhnout u dodavatele, můžeme ho používat na více svých stránkách, kdo ho vůbec má psát a proč? Pevně věřím, že všichni toužíte prodávat a nabídnout zákazníkovi maximum informací, teď jen jak se do toho pustit, aby se investice do copywritera dlouhodobě vyplatila. U mě vždy platí následující pravidlo „Kvalitní popisek by měl zákazníkovi sdělit to, co mu řekne dobrý prodejce v kamenném obchodě, a ještě něco navíc!„. Ta informace „navíc“ bude cíl, kterého se v následujících bodech pokusíme dosáhnout.

  1. Vyberte si dobrého copywritera

    Při výběru copywritera myslete nejen na pravopisný projev, ale i na styl psaní a znalosti sortimentu. Kvalitní popisek umí generovat nové návštěvníky webu, ale primárně dokáže přesvědčit váhajícího zákazníka k nákupu. Proto copywriter není ten, kdo umí napsat pár řádků – nýbrž ten, kdo ví jak a kde slova správně použít.

  2. Vyberte si kvalitní nástroj

    Nástroje pro snadnou editaci obsahu se nazývají WYSIWYG editory (What You See Is What You Get), které principem fungují jako editory ve Wordu. Kliknete na text, zvolíte velikost písma, zarovnání, barvu, vložíte obrázek, tabulku, zkrátka základní nástroj pro editaci obsahu. Ve výsledku by vám měl ukázat takovou podobu stránky, jakou uvidíte po uložení a publikování zákazníkům. Praxe je však většinou jiná. Pokud dostanete malé psací okénko v ERP systému, které ani nepodporuje HTML tagy – chce to změnu. Myslete na to, že kvalitní WYSIWYG editor značně urychlí práci copywriterů, a vám tak ušetří čas i peníze.

  3. Neduplikujte obsah

    Plagiátorství bylo zakázáno už ve škole, a stejně tak tomu je i na internetu. Nikdy proto nepoužívejte stejný obsah na více stránkách a snažte se, aby pokaždé byl váš text unikátní. Uvědomte si, že za jakékoliv duplikování obsahu, ať už je to od konkurence, dodavatele, srovnávačů či v rámci svých e-shopů budete penalizováni.

  4. Prodejte své zboží

    Dostaňte do popisku všechno, co by vás jako zákazníka zajímalo a mějte jistotu, že u žádné konkurence nenajdete užitečnější informace. Tohle byla například cesta Alzy, která svým popiskům dává maximum a i díky tomu válcuje organické vyhledávání. Jak na to? Vysvětlete zákazníkovi, co nákupem produktu získá a jaké má výhody – usnadní mu to práci, získá tím víc času pro rodinu, ušetří peníze, bude mít něco originálního, podporuje tím nějaký zajímavý projekt. Zákazníci jsou každým vstupem na e-shop připraveni nakoupit, vy jim jen musíte dát důvod. Podívejte se, zda produkt není z nějaké speciální edice, popište jeho technologie, dejte mu jedinečný, ale pravdivý příběh, jinak řečeno – umějte ho prodat.

  5. Vytuňte své zboží

    Máte k dispozici nějaké obrázky, fotky, videa se zbožím? Obohaťte o to své zákazníky, ale myslete přitom na rychlost a použitelnost webu. Nahrávejte proto vždy jen komprimované obrázky, které budou správně označené. U videa nikdy nedávejte automatické přehrávání – není nic horšího, než zákazník hledající tlačítko pro vypnutí videa. Používejte nadpisy a <strong> pro klíčové informace. Nepřehánějte to s barvičkami a myslete na uživatelsky příjemnou čitelnost.

  6. Nejsou to jen SEO texty

    Psaní popisků ke kartám produktů vám může zásadně pomoci ve výsledcích vyhledávání, ale nesmí se to přehánět. Podívejme se například na moderní batohy na záda, co vypadají jako sáčky na přezuvky. Z analýzy klíčových slov zjistíte, že tento typ batohů se nazývá batoh na záda, pytel na záda, vak na záda, benched bag, gymsack, sáček na přezuvky atd. Není nic horšího, než se pokusit všechna tato slova dostat do jednoho popisku! Střídejte proto svá klíčová slova a zvolte si vhodnou strategii. Na ty méně atraktivní modely zkuste méně používané fráze, na ty častěji prodávané použijte silnější slova. Zasáhnete tak co nejefektivněji celé publikum a zvětšíte si pravděpodobnost konverze.

  7. Používejte odpovídající název zboží

    Ve většině případů se název zboží používá i jako <title>, a slouží nejen pro SEO, ale i pro zbožové srovnávače. Z toho důvodu je zcela nevhodné ho nějakým způsobem zkracovat, ořezávat či přejmenovávat podle sebe. Budete pak mít problém nejen s dohledatelností v SERPU, ale i ve feedech pro Heureku, Zboží, Google apod., kde název figuruje jako jeden z hlavních identifikátorů spárovanosti.

  8. Vyhněte se zakázaným znakům a technikám

    Ulehčíte práci vyhledávačům i srovnávačům. Nepoužívejte na začátku vět speciální znaky, nepište se zapnutým CAPS LOCKEM, mějte vždy na začátku popisku rozumně dlouhou větu 150-300 znaků, která bude obsahovat název modelu, značku, barvu, kolekci a druh sortimentu – to vše v příjemně čitelné formě pro uživatele. Stejně tak skrývání popisku pro rozkliknutí, zmenšování písma do nečitelné podoby, používání stejné barvy písma jako je pozadí a další pokusy jak obejít vyhledávače jsou s každým updatem robotů odhalovány a bez upozornění trestány.

  9. Změřte si efektivitu popisků

    To nejlepší patří na konec. Jak měřit efektivitu popisků a jejich kvalitu? 100% to nelze. Pokud umíte trochu v Google Analytics, můžete si pomocí Akvizice > Veškerá návštěvnost > Zdroj / médium > Primární dimenze Médium > Organic > Sekundární dimenze Vstupní stránka > Upravit filtr tak, aby zobrazoval vstupní stránky na karty produktu, a ty pak porovnat s loňskou hodnotou. Ukazatelem vám budou jednak transakce a tržby, ale i návštěvnost, míra okamžitého opuštění, průměrná doba na stránce a další faktory, z kterých lze čerpat. To však nezměří další kanály, a vliv popisku při rozhodování o nákupu a spokojenosti zákazníka.

Psaní efektivních popisků není úplně práce pro každého, a měl by se jí věnovat vždy odborník. Nejlépe takový, který zná dobře váš produkt a cílové zákazníky, nebo ten, kdo rozumí copywriterské práci. Ať už si vyberete jakkoliv, myslete při psaní na vaše zákazníky.

   Máte zájem o spolupráci? Rád vám řeknu více …