👶5. díl — Checklist před spuštěním e-shopu v Shoptetu — Jak se staví e-shop Dudlu.cz

19.5.2019

Tomáš Zahálka

Od dodavatele e-shopového řešení Shoptet máte 30 dní testovací provoz zdarma, který lze využít buď na výuku ovládání administrace s Shoptetrixem (průvodce Shoptetu), nebo už základy máte zmáknuté, tutoriál přeskočíte a budete se snažit čas využít pro nastavení co nejvíce věcí, které vás nebudou v placené verzi zdržovat od marketingu a získání prvních objednávek.

Checklist před spuštěním e-shopu na Shoptetu

Checklist před spuštěním e-shopu na Shoptetu (Autor: Tomáš Zahálka)

Tak kde začneme?

I když máte 30 dní provozu zdarma, nejedná se o úplně ostrý provoz, protože nemůžete napojit doménu a tím ani řadu marketingových kanálů, jako Seznam Ads, Google Ads, Facebook Ads, Heuréku, ale ani analytické nástroje typu Google Analytics, Google Search Console a další.

Všechny potřebují ověření webu, které bez platné domény nedostanete. Můžete se však věnovat jiným aktivitám, které vám ušetří čas, jenž v placeném provozu využijete na získávání zákazníků.

Informační architektura

O tom, jak by měla vypadat informační architektura napíšeme časem samostatný článek, ale vy nemusíte být UX Designer či SEO Specialista, abyste si vytvořili základní strom kategorií.

Budete potřebovat selský rozum, estetické cítění a pár zákazníků, na kterých svůj návrh otestujete. Vyšší dívčí vám zajistí jen specialisti, ale výhodou Shoptetu je, že i když to navrhnete pocitově správně, ale pro SEO / UX nedokonale, lze to drag and drop funkcí (přetahováním) snadno upravit.

Využijte proto čas a rozdělte si sortiment do kategorií a podkategorií tak, jak uznáte nejlépe za vhodné a myslete přitom i na budoucí parametry, přes Shoptet doplněk Pokročilé SEO.

Informační architektura

Ukázka informační architektury z roku 2019 (Zdroj: Dudlu)

Vyplnění parametrů u produktů

Pokud máte pár desítek položek, můžete využít čas k průzkumu konkurence a vyplnit základní parametry podle nich. U e-shopu naší velikosti — více jak 13 000 položek — je to trochu náročnější a bez analýzy klíčových slov, která nám nejen pomůže s volbou uživatelsky hledaných parametrů, ale i s informační architekturou a inspirací pro tvorbu obsahu, bych se do toho nepouštěl.

Máte-li však jen pár položek, pusťte se do toho. Pro větší e-shopy připravíme časem článek o tom, jak hromadně vyplňovat parametry přes export / import, co musíte nastavit přes (Nastavené => Produkty => Parametrické filtry / Parametry a příznaky) a jak monetizovat práci přes doplněk „Pokročilé SEO“.

Parametrické filtry

Parametrické filtry (Zdroje: Dudlu)

Nastavení vzhledu a volba šablony

Shoptet má devět různých šablon, které postupně procházejí vývojem a troufám si říct, že čím novější šablona, tím větší podpora marketingových nástrojů a jistota, že bude pro zákazníky příjemnější. My využíváme variantu Classic, která je druhou nejnovější a lépe nám sedí k dětskému zboží. Naopak pokud bychom prodávali kosmetiku nebo fashion, určitě doporučuji sáhnout po nejnovější verzi Step.

Během zkušební doby si můžete pohrát s rozvržením webu, patičky, nastavením barevnosti šablony a hooverů (efekt po najetí myši), nakonfigurovat zobrazení titulní strany a v neposlední řadě poptat grafika, nebo v Canvě a vytvořit sadu bannerů pro homepage, kategorie a články.

Nastavení vzhledu a grafiky

Nastavení vzhledu a grafiky (Zdroje: Dudlu)

Základní a Pokročilé SEO

Pokud se v SEO nevyznáte, překontrolujte si alespoň, že máte správně nastavenou skladbu URL adres a automatické přesměrování. Vyhnete se tak budoucím problémům při přesouváním zboží po finální změně informační architektury a chybě 404 po úpravě URL, při změně produktu nebo kategorie.

Shoptet nabízí pro neplacené výsledky vyhledávání řadu vychytávek, jako je Slovník Pojmů a Pokročilé SEO, které umožní vytvořit vstupní stránky na kombinace parametrů, které pokryjí celý data set dotazů potenciálních zákazníků. To však úzce souvisí s volbou parametrů, správnou architekturou a analýzou klíčových slov, kterou bez SEO Specialisty jen těžko dáte kompletně dohromady.

Základní a pokročilé nastavení SEO

Základní a pokročilé nastavení SEO (Zdroje: Shoptet, Dudlu)

Legislativa a byrokracie

Od prvního dne, kdy spustíte e-shop a lidé u vás mohou nakoupit zboží, jste povinni mít ošetřené všechny legislativní náležitostí. Ať už se jedná o obchodní podmínky, GDPR, EET či vyplnění „Nastavení obchodu“ v Shoptetu. V den D musíte mít byrokracii vyřešenou, protože státní úředníci nikdy nespí.

Ujistěte se, že u produktů máte nezbytné informace jako složení potravin, bezpečnostní certifikace pro EU, materiál u oblečení atd., které by vám měl dodat výrobce či dodavatel.

Obchodní podmínky

Obchodní podmínky (Zdroje: Dudlu)

Dalo by se toho stihnout více, ale máte 30 dní a je jen na vás kolik toho vymyslíte. Důležité je neztrácet čas pokusy o napojení reklamních kanálů, protože bez aktivace e-shopu většinu zprovoznit nepůjde.


 

Nemáte-li od dodavatele feed, většinu času budete investovat do zakládání produktů. Teď už zbývá od poskytovatele domény přesměrovat dle návodu e-shop na Shoptet a vítejte v e-commerce.

Tak nás sledujte, sdílejte, komentujte a ať i vám e-shopy rostou — celý seriál zde!

 

Podpořte autora sdílením:

Tomáš Zahálka

Marketingový specialista se zaměřením na SEO a PPC reklamu pro Shoptet klienty. Zakladatel charitativního e-shopu Dudlu.cz a vzdělávacícho blogu pro začínající e-shopaře.

Tel.: +420 723 268 346
E-mail: info@tomaszahalka.cz

Chci rychle objednávky

od 10 000 Kč / měsíčně

N
MKT konzultace
N
Google Ads (PPC)
N
Optimalizace kampaní
N
Seznam Ads (PPC)
N
Měsíční reporting

Chci ziskový e-shop

od 20 000 Kč / měsíčně

N
MKT konzultace
N
Analýza klíčových slov
N
Optimalizace webu
N
Posilování linkbuildingem
N
Měsíční reporting

Chci konzultaci e-shopu

od 5 000 Kč / 2,5 h

N
MKT konzultace
N
60 minut příprava
N
SEO + PPC marketing
N
90 minut konzultace
N
Audio / video záznam

Komentáře

0 komentáøù

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *