Cross-sell a cross-selling marketing je aktivita, při které nabízíte zákazníkovi související zboží za účelem navýšení celkové hodnoty objednávky nebo příslušenství k již zakoupenému produktu v rámci remarketingových publik. V praxi to pak může vypadat tak, že ke kočárkům budete nabízet rukávníky, obaly na kolečka a tašky ke kočárkům. U Lega můžete nabídnout zákazníkovi další kostičky nebo ideálně rovnou stavebnice, které budou vytvářet v rámci jedné série příběh. Ke kostýmu piráta dodáte karnevalové doplňky jako jsou mince a zbraně, u omalovánek pastelky atd. Možností jak si pohrát s cross-sellingem je poměrně hodně a my si ukážeme tři základní příklady, které lze snadno vyzkoušet.
1) Cross-sell – Kategorie vs. kategorie
Varianta cross-sellingu kategorie na kategorie je nejstarší a nejoblíbenější metoda, kterou si velmi snadno v Shoptetu nastavíte. Stačí mít dvě kategorie, které mezi sebou vytvářejí vazbu a chtěli byste je ukazovat pospolu. V našem případě nás napadlo k omalovánkám rovnou nabízet pastelky, ale pokud byste neměli související kategorii, tak není nic špatného na tom, když v rámci cross-sellu ukážete i jiné omalovánky tzv. self cross-sellingem. Ostatně drtivá většina zákazníků si váš sortiment celý neprojde a je třeba využít jakékoliv pozornosti potenciálního zákazníka, jenž se vám naskytne.
Kategorický cross-selling nastavíte v Shoptetu pomocí pár kliků a to v nastavení každé kategorie v záložce „Doplňková nastavení“. Aby vám však cross-sell fungoval správně, je třeba v Shoptetu jít ještě do Nastavení => Produkty => Související a podobné produkty a zde povolit vzájemné párování.
2) Cross-sell – Značka vs. značka
Druhá varianta cross-sellingu je o něco přesnější a obchodně zajímavější. Zatímco u omalovánek vám pravděpodobně nezáleží příliš na tom, jestli si zákazník koupí pastelky od stejné značky nebo od jiné, tak u stavebnic určitě nechcete zklamat zákazníky tím, že jim nabídnete nekompatibilní produkty. I když bychom mohli udělat self kategorický cross-selling a mít vystaráno, vypadalo by to špatně. U Lega je neefektivní nabízet související produkty od jiných výrobců, a proto je lepší si s nabídkou trochu víc pohrát a nabízet buď další Lego nebo ideálně stejnou řadu kostech Lego City na Lego City.
S tímhle nastavením už to nebude úplně tak snadné, ale pokud už jste něco nastavovali pomocí importu / exportu, tak to jistě zvládnete. První podmínkou je jít do nastavení exportů a „Vytvořit vlastní typ exportu“, který bude obsahovat Doplňující informace => Kód souvisejícího produktu. Následně si vyberte v prostředí e-shopu libovolný jeden produkt ze série a přes vyhledávání zadejte například „Lego City„. Jděte do nastavení produktu a naklikejte všechny „Související produkty“, které byste chtěli k danému produktu zobrazovat. Tím si vytvoříte vzor, který pomocí importu / exportu můžete rozkopírovat na další produkty v rámci stejné značky / kolekce. V našem případě jsme si do exportu přidali podmínku, že chceme jen produkty od značky „Lego“ s názvem produktu „Lego City„. Soubor stáhneme jako XLSX, otevřeme v excelu, nastavení jednoho produktu co jsme dělali ručně rozkopírujeme i na další Lego City produkty, uložíme, naimportujeme a máme za 30 sekund hotovo.
3) Cross-sell – Produkt vs. produkt
Poslední varianta cross-sellingu je má nejoblíbenější, protože vytvoří vazbu mezi produkty skrze několik různých kategorií a značek. Častým příkladem je spárování produktů v rámci jedné kolekce jako je třeba Ledové království, Batman, Avengers, Příběhy hraček, nebo v našem případě dát dohromady všechny produkty s pirátskou tématikou. Postup je úplně stejný, jako v případě nastavování značek. Je třeba prvně produkty vyhledat, u jedno ručně naklikat vzor souvisejících produktů a pak pomocí exportu stáhnout všechny produkty obsahující název „pirát“, rozkopírovat nastavení a je splněno.
Jak se správně nastavený cross-sell projevuje na tržbách?
Nejpřesnější metrikou měření je pozorovat jak zákazníci nakupují a co si dávají do košíku. Pokud si nastavíte cross-selling, tak můžete jednak očekávat vyšší průměrnou hodnotu objednávky, spokojenost zákazníka, že související produkty nakoupí na jednom místě a zároveň vyšší tržby skrze všechny marketingové kanály od SEO, PPC po SMM. Cross-sell marketing se dá dobře využít i u remarketingových reklam na Facebooku, ale o tom až někdy v příštím článku, tak nás sledujte.
Hlavní partneři projektu Dudlu.cz
[logo-showcase id=“5325″ title=“Dudlu“]
[supsystic-price-table id=24]
Klikněte na CHCI VÍCE a ponořte se do četby celého našeho seriálu
Děkuji z článek. Umíte i nastavit podobné produkty aby z nich byl taky ten pás produktů jako jsou související produkty? Takže udělat jakoby 2 cross sell pásy produktů. Graficky. Děkuji Martin.
Krásný den Martine,
já osobně nejsem kodér a ani web designér, ale určitě to jde. Nejlepší variantou je začít spolupracovat s UX designerém jako je například Lukáš Dubina, který vám se svým týmem dokáže udělat řadu úprav na míru. Druhou variantou je využití volně šířených úprav kódu. Ve vašem případě by mohlo pomoci následující:
< style type="text/css" >
.shp-tabs-row a[href$=“#productsAlternative“] {
display: none !important;
}
#tab-content {
display: flex;
flex-direction: column;
}
#productsAlternative {
display: block !important;
opacity: 1 !important;
order: 99;
}
#productsAlternative:before {
content: ‚Podobné produkty‘;
font-size: 140%;
margin-top: 30px;
display: block;
}
< /style >
Případně pokud byste chtěl dostat související produkty až za popisek produktu:
< style type="text/css" >
#content .p-detail {
display: flex;
flex-direction: column;
}
#content .p-detail .products-related-header {
order: 30;
}
#content .p-detail .products-related.products-additional {
order: 31;
}
#content .p-detail .browse-p {
order: 32;
}
< /style >
Ale jsou to takové poloamaterské změny, které je třeba zapsat do „Záhlaví (před koncovým tagem HEAD)“ v redakčním systému Shoptetu. Vzhled a obsah => Editor => HTML kód. V řádkách obsahující style jsou záměrně mezery, jinak by se mi to ve wordpressu správně nezapsalo, takže je třeba tyto mezery před a po závorce odstranit. :)