Obrázky v e-shopu nahrazují osobní kontakt s produktem a mají stejnou, ne-li větší rozhodovací váhu, než krátký a podrobný popis produktu. Zákazníci na produktové stránce vnímají nejprve fotky a chtějí vidět produkt ze všech úhlů a v reálném prostředí (kuchyňské nože držené v ruce, oblečení vyfocené na reálné osobě, hračky vyfocené s dítětem apod.), pak až u většiny sortimentu čtou popisky a parametry.
Pojďme se podívat jak správně optimalizovat obrázky od výběru pozadí a komprese, přes správné názvy souborů a alt tagy, až po vyhodnocování návštěvnosti v Search Console a v Bing Webmaster Tools.

Optimalizace fotek a obrázků pro SEO na Shoptetu (Autor: Tomáš Zahálka)
🎯 Hlavní produktová fotka: Na bílém pozadí!
První produktová fotka je klíčová – nejen pro zákazníka, ale i pro srovnávače zboží, PPC reklamní systémy a vyhledávače. Pokud zde zvolíte rušivé pozadí, vodoznak, špatný úhel, malé rozlišení nebo dokonce text přes fotku, výrazně tím snižujete nejen míru prokliku a konverze, ale i hrozí, že takový produkt bude zamítnut v PPC reklamě na Google Ads, Shoptet kampaních nebo Skliku.
Ideální je transparentní / bílá barva pozadí (#ffffff), vycentrováné umístění produktu, ostré světlo, žádné rušivé stíny ani filtry. Fotka má sloužit jako neutrální výchozí bod – to, co zákazník čeká, že uvidí na srovnávačích typu Heuréka, Zboží.cz nebo ve feedu pro GMC na Google Ads.
Obrázek by měl mít dostatečné rozlišení – alespoň 1200 x 1200 px – a zároveň být komprimovaný.

Ukázka produktových fotek na bílém pozadí klienta Bushcraftshop (Zdroj: Nože s pevnou čepelí)
📸 Lifestyle fotky: Emoce prodávají
Hlavní fotka je o čistotě! Další mohou být o emocích. Ukažte produkt v akci – na modelce, na ruce, na stole, v domácnosti, v přírodě. Pomůžete zákazníkovi představit si jeho použití a vylepšíte si konverzní poměr. Lifestyle fotky jsou ideální pro sociální sítě, produktové galerie nebo bannery v e-shopu.
E-shopisté často fotí produkty pro Instagram a sociální sítě, dávají je influencerům na otestování a mají tak krásné a realistické fotky, které však zapomínají přidávat do produktové galerie.
Využívejte marketingové aktivity na maximum, přidávejte fotky k produktům a pokud máte právně ošetřený souhlas, zkuste získávat fotky od svých zákazníků, výměnou za slevu na další nákup.

Ukázka lifestylových produktových fotek klienta Čokoládovna JANEK (Zdroj: Produkt JANKOVO červené srdíčko)
📂 Formáty: JPEG, PNG, WebP a kdy který použít
Formát a velikost obrázků má vliv na rychlost načítání stránky (page speed), pozice ve vyhledávačích (SEO), schvalovatelnost reklam (PPC) a spotřeby dat u mobilních uživatelů.
Shoptet aktuálně všechny produktové obrázky automaticky předělává do moderního formátu WebP, i když né všude podporuje přímé nahrání tohoto formátu.
- JPEG – ideální pro fotografie, nízká velikost, dobrá kvalita.
- PNG – vhodné pro obrázky s průhledností, větší datový objem.
- WebP – moderní formát s vynikající kompresí, preferovaný formát, pokud to CMS umožňuje.
- SVG – vektorová grafika: vhodné pro ikony, loga a grafické prvky, ne pro fotografie.
- GIF – překonaný formát, pro fotografie nebo produktové obrázky je nevhodný
- AVIF – menší velikost než WebP při zachování vysoké kvality, včetně podpory průhlednosti.
Nahrávejte obrázky k produktům, bannery a fotky pro blogové články v komprimovaném formátu JPEG. Ikonky a loga kodéři s UX designeři standardně nahrávají v SVG.

Ukázka formátování homepage bannerů klienta Počítárna.cz
📏 Velikost obrázků: Komprese bez kompromisu
Obrázky by nikdy neměly mít několik megabajtů. Ideální velikost je do 200–300 kB, maximálně 500 kB. Použijte kompresní nástroj jako TinyPNG, které sníží velikost bez viditelné ztráty kvality.
I ten nejlépe komprimovaný obrázek bude zbytečně velký, pokud má přehnané rozlišení. Pro produktové fotky většinou nepotřebujete obrázky v rozměru 5000 × 4000 px. Bohatě postačí něco okolo 1200 × 1200 px pro hlavní obrázek a 800–1000 px na šířku u doplňkových.
Jak zmenšit rozlišení fotky ve Windows:
Nejjednodušší možností je použití vestavěné aplikace Malování:
- Klikněte pravým tlačítkem na obrázek → „Otevřít v programu“ → „Malování“.
- Klikněte na Změnit velikost (ikona nahoře).
- Přepněte na „pixely“ a nastavte požadovanou šířku (např. 1200 px) – výška se upraví automaticky.
- Uložte jako JPEG nebo PNG.
Jak zmenšit rozlišení fotky v Macu:
MacOS má skvělý nástroj Preview (Náhled):
- Otevřete obrázek ve výchozím „Náhledu“.
- V horním menu klikni na „Tools“ → „Adjust Size“.
- Zadej nové rozměry v pixelech (např. 1200 × 1200).
- Ulož jako nový soubor nebo přepiš původní.
Alternativou jsou externí nástroje jako ILoveIMG, kde nahrajete obrázek, banner nebo fotku, kliknete v Resize options na By percentage, vyberete 25, 50 nebo 75 % a stáhnete.

Náhledové fotky do článků dělejte ještě menší okolo 300 px (Zdroj: blog klienta Zeleko.cz)
📝 Názvy souborů a Alt tagy
Místo názvů jako img_0023.jpg používejte konkrétní a vystihující pojmenování souboru typu lego-stavebnice-1200-dilku-dudlu.jpg. Klíčová slova obsahující názvy oddělte pomlčkami, nepoužívejte diakritiku a mezerníky. Tento název se pak automaticky přenese do URL adresy a vyhledávače lépe pochopí a zařadí fotku do svého indexu.
Alt atribut popisuje obsah obrázku. Vyhledávače čtou právě tento text a zároveň ho čtou čtečky pro nevidomé osoby. Měl by být výstižný a klidně obsahovat klíčové slovo, pokud dává smysl.
- Špatně: alt=“foto1″
- Lépe: alt=“Dětská stavebnice LEGO Classic 1200 dílků“
V Shoptetu můžete hromadně upravit Alt popisek obrázku přes Export produktů, kde je nutné nastavit exportní sloupce „Obrázky“ + „Alternativní popis obrázku“. Následně uložte soubor v XLSX a překopírujte obsah sloupce „Name“ do sloupce „imageDesc“. Tím lze rychle vyřešit optimalizaci prvního obrázku. Další budete muset dělat ručně a lze používat různé varianty klíčových slov.
Při manipulaci s exportem mějte zálohu a nezaměňujte sloupec „imageDesc“ za „image“!

Ukázka hromadné úpravy Alt popisku produktů v Shoptetu (Zdroj: klient Dudlu)
📈 Jak vyhodnocovat Bing a Google Images?
Možná to na první pohled nevypadá, ale vyhledávání podle obrázků tvoří výrazný podíl celkového search provozu – podle studie Mozu z roku 2019 tvořilo až 22,6 % všech vyhledávání na Googlu právě Google Images. A i když se od té doby rozložení mění s příchodem AI výsledků a mobilního hledání, stále se odhaduje, že 10–15 % dotazů zahrnuje nebo směřuje na vyhledávání obrázků.
V Google Search Console lze filtrovat výkon podle obrázků – zobrazí imprese, kliky, CTR i pozice, včetně klíčových slov a vstupních stránek. V Bing Webmaster Tools najdete podobná data. Sledujte, co přivádí návštěvnost zdarma, a reagujte optimalizací alt tagů nebo názvů obrázků.
Vyhledávače preferují originální fotky a obrázky, pokud budete používat fotobanky a feedové fotky od dodavatelů, nemůžete očekávat indexaci a organickou návštěvnost.
✅ Vyplatí se optimalizace pro vyhledávání obrázků?
Produktové fotky, bannery, loga a infografika jsou klíčovým uživatelským prvkem e-shopu. Můžete investovat stovky tisíc do PPC reklamy, mít správně nastavenou cenotvorbu, kvalitní produkty, ale pokud je neumíte vizuálně odprezentovat, zákazníci nebudou nakupovat.

Ukázka výsledků vyhledávání obrázků na Googlu pro klienta Home Pond (Zdroj: SERP Google)
V době mobilů s kvalitní AI pro vytváření fotek nemusíte mít profesionálního fotografa a každý zvládne nafotit produkty tak, aby se zvednul konverzní poměr a zároveň jste měli šanci vodit organickou návštěvnost z vyhledávačů a AI nástrojů typu ChatGPT.
Jestli vás článek obohatil, tak sdílejte, komentujte, nezahálejte a ať vám e-shopy rostou — celý seriál!
Související tematické články:
- 📍 Správa SEO reklamy pro Shoptet e-shopy?
- 📍 Jak zvednout návštěvnost pro e-shop?
- 📍 Jak vybrat SEO specialistu pro e-shopy?
- 📍 Jak ovlivní e-shopy Google AI Overviews?
- 📍 Jak využít Google Search Console?
- 📍 Jak využít Bing Webmaster Tools?








Děkuji. Vážím si vašich odpovědí. Po odeslání mi napadala ještě další věc. Jak je to s psaní článku – popisků produktu atd od AI. Jde mi o to, když mi např AI napíše článek na blog, popřípadě parafrázuje článek, který je už napsaný. Má to nějaký negativní/pozitivní vliv na SEO?
S AI teď všichni experimentujeme a já osobně doporučuji jakýkoliv článek od AI pročíst a poupravit (přidat vlastní myšlenky, nápady apod.)
Tedy ať klidně 80 % udělá AI, ale dejte tomu alespoň 20 % svého know-how.
Každopádně testy zatím vypadají všelijak, někdy vás za AI článek Google katapultuje na top pozice a pak vás za měsíc kompletně odstřelí.
Jinde za AI odpálil celou doménu, protože v její obsah ztratil důvěru.
Samotný Google neví zatím jak s tím pracovat a testuje různé scénáře, uvidíme jak to dopadne. :)
Zdravím,
předem chci poděkovat za skvělý blog (škoda, že jsem na něj nenarazil dřív) nicméně dnes jsem ve stavu, že uvažuji o dropu, právě přes dropshipping.cz. – jakmile se vše uklidní (vidím, že váš eshop totiž stále nejede).
Zajímají mě dvě věci – jedna je k článku.
Píšete, foťte si vlastní produkty, vyhledávač to ocení. Jak to řešíte vy? Řešíte vlastní foto, nebo máte jen to co si natáhnete z feed?
Další otázka. Dropshipping.cz má vlastní eshopové řešení. Je dobré, nebo mám spíše uvažovat jak vy a jít formou Shoptetu?
Zdravím Tomáši,
moc děkuji, jsem rád, že se blog líbí a myslím, že lepší narazit na něj později, než vůbec. :)
Fotky v rámci DS neřešíme vlastní, kapacitně se nám to s ohledem na množství produktů a četnost obměny nevyplatí, ale obecně pokud někdo má vlastní produkty / menší rozsah, tak se to vyplatí nejen s ohledem na SEO, ale i brand a UX.
Osobně preferuji Shoptet, protože má na vývoj největší kapacitu v ČR a marketingově nejlepší zázemí. Ovšem nemám DS řešení otestované, jen co jsem viděl, tak je spíš dobré, pokud hlavní marketingový kanál budou sociální sítě / PPC reklama, nikoliv SEO.
Mějte se a ať se daří :)
Děkuji za odpověď. Ještě mám otázku co se týče sortimentu a dropu. Když už se jedná o drop je lepší, když je tam více produktů (např. jak máte vy, tisíce), nebo se specializovat na konkrétní sortimentu o např. 50 produktech a ty mít vyladěné (lepší popisky, fotky, videa atd.)? Kdesi jsem četl, že pokud jede někdo drop, tak by měl spíše mít eshop více produktů – takže tlačit více kvantitu, než kvalitu.
Přiznám se, že pro mě je blíže mít těch produktů méně, ale více vyladěné a tak se odlišit od konkurence.
Děkuji za odpověď.
Tomáši, tohle těžko říct a asi není univerzální odpověď. Více e-shopů je rovno více práce, větším nákladům na provoz a většinou takové projekty moc dlouho nežijí.
Úzce zaměřený e-shop se lépe optimalizuje. Velký jako my zas má větší šanci na zásah nějaké cílovky.
Jelikož nám nejde úplně o samotný prodej, jako spíš experimentovat v rámci naší hlavní práce SEO / PPC, tak jsme si mohli dovolit napojit prakticky cokoliv. :)
Ale je to na vás, každé mé své pro a proti. :)