Od 13. prosince 2024 vstoupí v platnost nové evropské nařízení General Product Safety Regulation (GPSR), které nahrazuje směrnici o obecné bezpečnosti výrobků. Nařízení se vztahuje na všechny subjekty uvádějící produkty na trh EU, tedy výrobce i dodavatele, včetně provozovatelů e-shopů.
Cílem GPSR je zajistit vyšší úroveň bezpečnosti výrobků a ochrany spotřebitelů, aneb měl by to být nástroj na potlačení importu nebezpečného zboží z obchodů jako je Temu a Shein, který ovšem spíš nadělá vrásky poctivým e-shopařům, jenž v prosincovém období musí řešit novou byrokracii.
Klíčové požadavky GPSR pro e-shopy:
Tahle novinka je tak nová, že sice od 13. 12. 2024 byste ji měli mít aplikovanou, ale patřičné úřady ještě neměli čas ani určit, jaké pokuty za co budou, tedy jak moc se máme strachovat.
Identifikační údaje výrobku
Uveďte jednoznačný identifikátor produktu, jako je EAN kód (European Article Number), Sériové číslo (např. elektronika, speciální edice produktů), Číslo šarže nebo série (např. potraviny, kosmetika).
Interní identifikační číslo (pokud není EAN nebo sériové číslo k dispozici, můžete použít jiný jednoznačný identifikátor přidělený výrobcem nebo obchodníkem).
Cílem je, aby v případě vady nějakého výrobku (série), jste byli schopni dohledat komu jste produkt prodali a následně bylo možné zákazníka kontaktovat a produkt stáhnout z oběhu.
Informace o výrobci
Zajistěte, aby byly u každého produktu dostupné údaje o výrobci jako je
- Název nebo obchodní značka
- Poštovní adresa
- E-mailová adresa
a pokud výrobce sídlí mimo EU, je nutné uvést informace o jeho zplnomocněném zástupci pro EU.
Pokud výrobce neposkytuje všechny požadované údaje, požádejte svého dodavatele o jejich doplnění, tedy pokud jste výhradní distributor, budou to po vás odběratelé požadovat.
Pokud jste výrobce vy, tedy například vyrábíte v Turecku, ale rovnou z výroby to jde s vaší značkou, tak jako výrobce uvádíte sebe, nikoliv tureckou továrnu.
Bezpečnostní informace
Poskytněte specifická varování, pokyny nebo upozornění pro bezpečné použití produktu. Tyto informace musí být snadno dostupné na detailu každého produktu na vašem e-shopu.
Jak na GPSR v praxi?
Pokud je produkt prodáván online, většina informací (návody, bezpečnostní pokyny) může být zpřístupněna elektronicky na e-shopu.
Jedná-li se o fyzický produkt, tak musíte mimo návodu přidat štítek / vytištěnou stránku, kde uvedete:
- Bezpečnostní pokyny a varování: Hračky s malými částmi (varování před nebezpečím udušení), elektronika s bezpečnostními instrukcemi, kosmetika s informacemi o správném skladování atd.
- Zákonné požadavky na označení: Identifikace výrobce nebo dovozce, tedy adresa výrobce, pokud není jinak dohledatelná, specifické označení, např. CE značka.
🔎 Jak na GPSR pomocí exportů v Shoptetu? | Tomáš Zahálka
🚫 Upozornění: Tento vzor není ČOI ověřeným postupem, ale spíš zoufalý pokus e-shopisty / markeťáka to ve vánočním shonu pochopit a v rámci možností aplikovat.
Ať žije GPSR byrokracie?
Rok co rok dostávají e-shopisté nová nařízení, které na jednu stránku dávají smysl a nemám nic proti ochraně spotřebitelů, ale zároveň mě irituje, že ti, kteří to porušují nejvíc a nesplňují ani stará nařízení, tak tu vesele bez postihu obchodují.
Ono je naneštěstí jednoduché si došlápnout na podnikatele v Horní / Dolní, který pokutu za špatně uvedenou cenu, nebo za neuvedení výrobce zaplati obratem, ale jak ČOI a další budou řešit Temu, kterým jsou tyhle vyhlášky ukradené, toť otázka.
Každopádně, GPSR je tu, tak se snažte novoty dodržovat a ať i vám e-shopy rostou!
Nejlepší zdroj: https://www.petradolejsova.cz/blog/gpsr-evropa-posila-darek-pod-stromecek-a-ja-prakticky-tahak-pro-vyrobce-i-e-shopy
0 komentáøù