Okurková sezóna, původem výraz pro letní prázdniny, tedy období července a srpna, ve kterém se odehrává jen minimum zajímavých událostí. Tento výraz pochází dle Brewerova výkladové slovník už z 19. století, který se v angličtině ujal jako Silly Season (hloupé období) a v němčině Sommerloch (letní díra). Opravdu je však toto období tak hloupé, nudné, nezajímavé a platí to i v e-commerce?
Hospůdky bez zahrádky zejí prázdnotou, politické scéna utichá, novináři se chytají témat jako spatření žraloka u pobřeží ostrova Tonga či obohacení lidstva o zjištění, že v 38 °C je osobě uzavřené v autě docela horko. Kanceláře jsou poloprázdné a těch pár statečných tráví polovinu pracovní doby odbíháním pro vodu, zmrzlinu a štelováním větráčku. V e-commerce tomu není u většiny sortimentů jinak a tomu odpovídá i pokles objednávek o 20 – 45 %. Je léto a dá-li skleníkový efekt, bude každý rok!
Jak tedy okurkovou sezónu využít?
Aktuální prodeje – Zaměřte se jen na sortiment, který má vysokou pravděpodobnost k prodeji (plavky, žabky, osušky, paddleboardy, GoPro, voděodolné obaly, nafukovací hračky do vody, sekačky, bazény a další). Vynechte produkty, které se čas od času prodají, ale mají jinou sezónnost. Takovým produktům doporučuji snížit CPC v PPC a upravit či zrušit bidding ve srovnávačích (Heuréka, Zboží).
Připravte se na zimu – Využijte většího prostoru, začněte připravovat kampaně a obsahovou strategii pro zimu. Pro SEO „platí“, že cokoliv pozitivního děláte, je dobré dělat 3 měsíce před hlavní sezónou, aby každý vyhledávač (Google, Seznam atd.) měl dostatek času nové změny projít, otestovat a zařadit na lepší pozici. Doporučuji využít čas a kontaktovat vašeho SEO konzultanta.
Udělejte si inventuru – Komu by se v horku chtělo dělat něco namáhavého, ale v době, kdy proudí nejméně objednávek, je ten nejlepší čas si sednout a v klidu udělat inventuru, nafotit chybějící zboží či přefotit to nepovedené, doplnit parametry a celkově se věnovat agendě, na kterou není jinak čas.
Sbližte se zaměstnanci – Vylepšete si vztahy s lidmi, kteří vám pomáhají růst. Ať už jim koupíte pár litrů zmrzliny a při společném relaxu prohodíte řeč na téma, jak se mají, jestli něco nepotřebují či jaké mají plány na dovolenou. Můžete i seknout s prací o pár hodin dříve a udělat společný teambuilding, ostatně přes hlavní sezónu očekáváte maximální nasazení a tak je férové během okurky dát svým lidem volnost a třeba zkrátit pracovní dobu (samozřejmě není myšleno jim i zkrátit plat).
Navštivte vzdálené obchodní partnery – Vyberte si partnery, které příliš často nenavštěvujete, naplánujte si schůzku na ráno a odpoledne využijte prohlídkou města, okolních zřícenin či ke koupání. Ostatně když už jedete nějakou dálku, tak to chce toho stihnout co nejvíce.
Vybudujte si brand – Jak jsem zmínil, novináři nemají o čem psát a tak je podstatně lehčí sepsat tiskovou zprávu, udělat lokální event a poslat o tom info do regionálních novin. Když to správně uchopíte, máte reklamu zadarmo a kdo ví, třeba se bude šířit dál.
Ať už budete dělat cokoliv, něco dělejte a využijte volnějšího času pro náskok oproti konkurenci. Ne každý prodejce zažívá okurkovou sezónu v létě, kdy většina Čechů odlétá z tepla na dovolenou za teplem, ale téměř každý jí v nějakém období dostane. Nezahálejte a využijte tento čas co nejlépe.
[supsystic-price-table id=18]
0 komentářů