32. díl — Cookies lišta 2022 a dopady na marketing — Jak se staví e-shop Dudlu.cz

Aby datová analytika dostala pořádně zabrat, tak se musí majitelé e-shopů letos nejen trápit s meziročně nesrovnatelně odlišným chováním uživatelů, které způsobil Covid mezi roky 2020 – 2022, rostoucí inflací z 3 % na 10 % a nově i útoku Ruska na Ukrajinu, které šokovalo celý svět. Od roku 2022 je nutné i získávat aktivní souhlas od uživatelů a to nejen na e-shopech, ale defakto na všech webech, kde používáte Google Analytics, Google Ads, Seznam Ads a zjednodušeně jakýkoliv personalizovaný nástroj, který využívá Cookies. Pojďme se podívat, jak jsme si s Cookies lištou poradili na Dudlu, jaké dopady má špatná konfigurace a proč je nezbytně nutné ji mít co nejrozumněji nastavenou.

Cookies lišta a její dopad na online marketing
Cookies lišta a její dopad na online marketing (Autor: Tomáš Zahálka)

Co je Cookies lišta?

Navzdory tomu, že každý uživatel si může sběr cookies individuálně vypnout ve svém prohlížeči, stejně tak jako si již udělené souhlasy v nich může vymazat, tak se ve světě prosadila myšlenka, že na místo edukace uživatelů, které ochrana přenášených dat z prohlížeče do marketingových nástrojů zajímá, tak bude lepší přenést odpovědnost na provozovatele webů, kteří nesmějí od roku 2022 bez udělení souhlasu shromažďovat žádná cookies, které nejsou nezbytně nutná pro fungování webu.

I když takový zákon je v USA a západní Evropě delší dobu, tak u nás došlo k jeho řekněme plné realizaci opožděně a ještě v roce 2021 dle UOOU platilo, že stačí uživatele informovat o zpracovávání dat (třeba malou pop-up lištou) a není třeba aktivního souhlasu. Od roku 2022 se i u nás přistoupilo k sjednocení pravidel, proto pokud chcete mít například funkční remarkentigová publika pro PPC na Googlu a Seznamu, musíte se snažit takový souhlas získat a to pomocí nové cookies lišty, kterou si musíte na základě platné legislativy nechat od dodavatel řešení naprogamovat.

Cookies lišta - Dudlu.cz
Cookies lišta – Ukázka z e-shopu Dudlu.cz z řešení od Shoptet

Jak Cookies lištu nastavit v Shoptetu?

Bohužel, zákon nevyšel s vizualizací jak má lišta vypadat a tak není 100% jasné, co všechno musí / nemusí obsahovat, abyste nedostali pokutu. Zeptáte-li se právníků, většinou se dozvíte, že by lišta měla mít informace k čemu souhlas vede, tlačítko pro udělení souhlasu, na stejné úrovni (tedy stejně velké a stejně barevné) tlačítko pro udělení nesouhlasu, možnosti individuálního nastavení a zároveň by neměl být souhlas podmíněn funkčností webu, tedy asi neprojde nastavení, kde bez souhlasu nenakoupíte.

Můžeme si asi říct, že pokud vše uděláte na základě doporučení právníků, tak riziko pokuty od úřadů bude téměř nulové. To je dobrá zpráva. Špatná je, že dáte-li lidem na výběr data shromažďovat a neshromažďovat se stejným výsledkem, tak většina klikne na neshromažďovat (sám to tak dělám) a vy tak přijdete o drahocenná data, bez kterých vám nebude fungovat online marketing.

Cookies lišta - Nastavení Shoptet
Cookies lišta – Nastavení v CMS Shoptet z e-shopu Dudlu.cz

Samotné nastavení Cookies lišty ponechává Shoptet na vás a nabízí vám několik možností, včetně různých doporučení a varování. Vy si tak můžete do lišty přidat tlačítko pro nesouhlas, kde vás však správně upozorní, že tím pravděpodobně ztratíte velkou část cenných dat. Stejně tak se můžete rozhodnout, jestli budete mít lištu vlevo, vpravo, na spodním / horním okraji a nově i na středu, kde svítí upozornění, že takové řešení nemusí být legislativně správně.

Na Dudlu jsme dali nastavení na střed a to nejen tak, že jsme tam dali krátkou větu, ale maximálně jsme se snažili uživatelsky vysvětlit, proč souhlas potřebujeme a docílili interakce ideálně hned na první vstupní stránce, protože pokud zákazník dá souhlas na druhé a další, dojde nám k rozpadu trackingu.

Cookies lišta - Měření Shoptet
Cookies lišta – Měření Shoptet počtu souhlasů z Dudlu.cz

Jaké jsou negativní dopady špatně nastavené cookies lišty?

Sběr dat, jeho uchování a posílání na základě souhlasu / nesouhlasu je technická kapitola sama pro sebe a tu přenechme vývojářům. My se pojďme podívat na to, co jsme vypozorovali u klientů s cookies lištou nastavenou tak, aby dle jejich dobrého úmyslu co nejméně obtěžovala zákazníky.

Pokud zákazník přijde například z placené reklamy od Googlu, tak se automaticky začne trackovat a po udělení souhlasu se informace propíše do správného zdroje / médium do Google Analytics a zároveň se reportuje do nástroje Google Ads (AdWords). V případě konverze kampaň získá signál, že reklama funguje a algoritmy na ní pozitivně zareagují tím, že budou tento produktu nabízet podobným uživatelům hledající stejné zboží / službu. Toto vysvětlení berte prosím hodně zjednodušeně.

Jenže pokud uživatel přijde na web z placené reklamy a souhlas nedá na první stránce, kam ho reklama dovedla, ale třeba až druhé (po kliknutí na kategorii, produkt, atd.), tak dojde k rozpojení trackingu a i když souhlas obdržíte, tak systém nebude vědět z jakého zdroje byl, protože v době kdy to mohl vědět ještě souhlas neměl. Google Analytics automaticky takovou aktivitu zapíše do kolonky „direct“ a tak se vám může stát, jako níže klientovi, že vám začne opticky růst tento kanál a klesat výkon v SEO, PPC, Zbožácích apod. Protože se při souhlasu na jiné než první stránce už neví, kam informaci o objednávce poslat, tak vám začne i opticky stoupat v reklamě PNO / ROAS a vy budete cílit rozpočty naslepo.

Google Analytics - Direct a Cookies
Google Analytics – Direct a Cookies  – Zdroj dat klienta na vlastním řešení

Jak nastavit cookies lištu marketingově / legislativně správně?

Nejsem právník, pouze online marketér a majitel e-shopu, tedy každý z nás by se měl rozhodnout co chce risknout. Na jedné misce vah máte potenciální pokutu / upozornění od úřadu a uživatelsky přátelskou cookies lištu. Ovšem hrozí vám ztráta dat, rozhození datové analytiky, optické zhoršení PNO, ztráta publik pro remarketingy a celkově pokud si reportujete s markeťáky data z GA, tak jakékoliv meziroční a vůbec vlastně jakékoliv reporty takového rázu přestanou dávat smysl. Protože k čemu je informace, kde máte 100% správně náklady, ale třeba jen z 50 % správně zaevidované tržby?

Druhá miska vah vyžaduje pop-up okno, které bude natolik otravné, že donutíte zákazníka reagovat na první stránce. Ať už to bude souhlasem / nesouhlasem, vy alespoň budete mít jistotu, že když dá souhlas, tak se vám jeho chování zapíše správně a zkreslení nebude tak veliké. Každopádně než se pustíte do vypínání kanálů a mlácení hlavy o stůl, proč vám data v GA tak klesají, je třeba si říct:

  • Špatně nastavená cookies ovlivňuje všechny nástroje a data v GA
  • Nákupní chování v době covidu / bez covidu ovlivnilo tržby
  • Inflace z 3 % na 10 % ovlivňuje tržby
  • Válka v Evropě ovlivňuje tržby

Na závěr, celá datová analytika se bude ještě jednou měnit bez ohledu na výše zmíněné a to v roce 2023, kdy nastoupí povinně GA4, takže doporučuji je zapnout už teď, ale o tom více až v dalším díle. Tak nás lajkujte, sdílejte a ať i vám e-shopy (hlavně v účetní uzávěrce) rostou!

Hlavní partneři projektu Dudlu.cz

Tržby (GA)

8 400 000 Kč

PPC (reklama): 2 600 000 Kč

Ostatní zdroje: 2 004 000 Kč

SEO (reklama): 3 000 000 Kč

Přímá návštěva: 640 000 Kč

Sociální sítě: 156 000 Kč

Data aktualizovány: Červenec  2022

E-shop spuštěň: Březen 2019

Objednávky (GA)

13 000 transakcí

PPC (reklama): 4 400

Ostatní zdroje: 3 020

SEO (reklama): 4 400

Přímá návštěva: 1 000

Sociální sítě: 180

Data aktualizovány: Červenec 2022

E-shop spuštěň: Březen 2019

Návštěvnost (GA)

1 050 000 návštěv

PPC (reklama): 260 000

Ostatní zdroje: 140 000

SEO (reklama): 600 000

Přímá návštěva: 34 000

Sociální sítě: 16 000

Data aktualizovány: Červenec 2022

E-shop spuštěň: Březen 2019

Klikněte na CHCI VÍCE a ponořte se do četby celého našeho seriálu

Podpořte autora sdílením:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.