Jaká byla konference UXZ 2018 – Report

Může se zdát, že SEO specialista a webdesignér toho nemají příliš společného. Jedni si hrají se slovíčky, technickými faktory a budováním obsahu. Druzí zas kreslí drátěné modely, řeší barvičky a zkouší být psychology. Společným cílem obou skupin je však vytvořit takové stránky, které budou pro uživatele přehledné, snadno použitelné a konverzní. I to je důvod, proč řada předních konzultantů odmítá brát zakázky na odstrašující weby, které ani se sebelepším obsahem nemohou plnit akviziční očekávání klientů. Další ročník konference UX z praxe, UXZ 2018 proběhl a mám tu pro vás slíbený report …

UXZ – Konference UX z praxe (Zdroj: UXZ)

Úvod konference zahájil Martin Kopta na téma UX – Odkud jdeme a kam. Martin s více jak 20 lety zkušeností nás vzal zpátky do historie, do doby, kdy webovky tvořil každý trochu jen šikovný ajťák a pokryl svou činností práci programátora, kodéra a webdesignera. Já bych bez okolků přidal i SEO konzultanta a online marketingové poradce, zkrátka takový Ferda Mravenec aneb starý „dobrý“ webmaster. Dnes máme jen k frontendu buď řadu specialistů, kteří si říkají o nekřesťanské peníze, nebo alternativu v šablonách, jenž zvládne naklikat i začínající uživatel internetu. Téma tak spustilo otázku, kdo je vlastně webdesigner, co by měl dělat a kam se tato profese postupně ubírá.

Filozofické UX ráno s Martin Kopta (Zdroj: TW, Honza Murin)

Po vhozené rukavici přišla panelové diskuze, které se účastnili všichni řečníci z UXZ. Zaslechli jsme tak názory od Lukáše Zazvonila, Vojty Horáka, Ondřeje Velebného, Jana Tomana, Martina Kopty, Michala Kardaše a Johna Roose. Témat bylo hodně a tak ve stručnosti vytáhnu některá vlákna, která mě nejvíce zaujala. Prvním byla otázka jak se vzdělávat a začínat jako webdesigner, kdy Martin Kopta doporučoval chodit na VŠ a obor vystudovat, Vojta to vzal stručně a doporučil používat zdravý selský rozum, John radil vyzkoušet pár projektů pro neziskovky a učit se na vlastních chybách, ale ze všeho nejvíc se mi líbilo studium v Izraeli od Ondry, kde se pro profesory dělá výběrové řízení na čtyři roky.

Diskuze pokračovala na téma co byste dnes udělali na začátku ve své kariéry jinak. V krátkosti padlo doporučení učit se anglicky, inspirovat se mimo Česko, nebát se sdílet myšlenky mezi kolegy, zajímat se o psychologii a hledat sám sebe klidně i do 35 let. Myslím, že v tomhle se můžeme shodnout ve všech digitálních oborech a diskuze se volně vrátila k první přednášce s otázkou automatizace designu a zda by měl umět designér kódovat? Hlavní slovo si vzali dva řečníci s protichůdným názorem. Na jedné straně byl Vojta s myšlenkou, že designer má mít otevřenou hlavu, brát svou práci jako druh umění a neměl by se tolik svazovat myšlením na kódování. Na druhé straně byl Jan Toman, jenž vnímá designera jako architekta, který sice nemusí umět namíchat beton, ale měl by znát jeho vlastnosti.

Panelová diskuze UXZ 2018 (Zdroj: TW, Vojta Horák)

Po panelové diskuzi přišla přednáška Michala Kardaše na téma „Jak z UX procesu nedělat černou díru na čas a peníze“. Na ilustrativních obrázcích rozebral proč design sprint může být dobrý sluha, ale špatný pán, jak si jako UXák nenatlouct hubu společně s klientem, proč se vyplatí ptát klientů na „Proč“, dokud nezískáte relevantní odpověď a jak pomocí metody „Priority poker“ získat feedback i od introvertů. Michal zmínil i potenciál syndromu FoMO (Fear of Missing Out) a diskuzi točil okolo proč se v Outboxers snaží dostat za 20 % prostředků 80 % odpovědí na to, zda má produkt nebo služba šanci uspět na trhu. Když nad tím tak přemýšlím, rád si přednášku pustím znovu, ale pokračujeme dál..

Odraz reality mnohých a často i velkých klientů (zdroj: Outboxers)

Příjemným překvapením byl nejmladší řečník John Roose, který pracuje jako product designer pro SpaceKnow. Na detailně rozebrané případovce ukázal, jak pomocí zjednodušení UI, vypuštění odborné terminologie a zpřehlednění designu se mu podařilo ustát výzvu a skokově zvednout úspěšnost používání nástroje pro zpracovávání dat ze satelitů. Samozřejmě jsem si zapomněl zapsat čísla, ale tuším, že před změnou nástroj využívalo 16 % návštěvníků a po redesignu 75% (čísla upřesním).

Poslední téma před obědem měl Vojta Horák a to „Nezapomínejte, že i grafický vzhled je součástí UX“. Mou pozornost od myšlenek na jídlo upoutal zapojením posluchačů do ukázky jak rozdílně lidé vnímají rytmus, podobně jako mohou vnímat estetické cítění. Následoval slide s logy McDonalds, Burger King, PizzaHut a SSSR, kde poukázal jak červená a zlatá působí pozitivně na rodiny a proč je dobré ovládat psychologii barev. Závěrečná část byla věnována UI redakčního systému, kde Vojta srovnával WordPress se svým projektem 7divs. Jsem moc rád za toto téma, protože pracovat se zastaralým CMS, kde místo jednoho kliku musíte udělat deset je nejen zdržují a chuť beroucí, ale i finančně nákladné. Proto kdokoliv bude vybírat či designovat CMS, měl by myslet nejen na všechny nástroje, ale také aby uživatelské rozhraní odpovídalo standardům pro intuitivní a rychlou administraci.

Vojta Horák, 7Divs (Zdroj: Tomáš Zahálka)

Po výborném obědě (pochvala cateringu) přišel na pódium Lukáš Zazvonil z Bell&Hurry a případovkou o projektech z Jižní Afriky, Indie, Kazachstánu a Balkánu. Ukázal nám rozdíly v myšlení, komunikaci a vnímání barev, kdy pro jeden stát funguje A, ale při aplikaci na jiný musíte celý projekt od základu překopat. Zatím co v Kazachstánu tvořili koncepční design pro AirBank založený na luxusu, kde uživatelé místo našich zelených karet požadovali kombinaci černé a zlaté. V Jižní Africe byla poptávka po barevnosti. Lukáš nás vzal i do Balkánu, kde za 30 dní měl vyřešit návrh internetového bankovnictví pro pět států, které rozdělovala válečná historie. Poslední zastávkou byla Indie, platební metoda UPI a složitá komunikace s národem, který se vás za každou cenu snaží nezarmoutit.

Lukáš Zazvonil, Bell&Hurry (Zdroj: Tomáš Zahálka)

Závěr konference patřil Janu Tomanovi z Kiwi.com a Ondřeji Velebnému z Kontrolka.cz. Jan nám ukázal jak v Kiwi vnímají produktový přístup a design systému, proč potřebovali zefektivnit komunikaci mezi designery a nastavit UI pravidla napříč všemi produkty. Ondra nás zavedl do budoucnosti, ale i ukázal stav současnosti, kde v automobilovém průmyslu vzniká další UX uplatnění, co jsou to HMI (Human Machine Interaction) panely a kam se ubírá vývoj ovládání automobilů budoucnosti.

Janu Toman, Kiwi.com (Zdroj: Tomáš Zahálka)

Je zřejmé, že z UXZ konference si odnese něco jiného webdesigner a úplně něco jiného SEO konzultant. Já si pospojoval myšlenkové pochody a inspiroval se ve vylepšení procesů u klientů, kde pomáhám nad rámec svého zaměření a částečně zastupuji pozici projektového manažera. Spousta nápadů, zkušeností a skvělých řečníků, kterým patří díky, stejně tak jako Vojtu Horákovi ze 7divs, jenž mě na konferenci pozval a Janu Hlaváčovi za výbornou organizaci. Děkuji a příští rok na dalším ročníku UXZ …

⇓ Líbil se vám report? Děkuji za jeho sdílení na jakékoliv sociální síti. ⇓