Co je chyba 404 – stránka nenalezena (angl. error 404 – page not found) a proč vám mohou krást objednávky? Stavový kód 404 dává uživateli informaci, že stránka buď byla odstraněna, nebo jste zadali URL s překlepem. Zatímco uživatel se sice dostane na váš web, a tak případný produktu, článek nebo kategorii může zkusit vyhledat ručně, tak vyhledávače jsou tolerantní o něco méně a mohou vám jen za lehkou úpravu URL odebrat získané pozice, čímž v případě e-shopu přijdete o objednávky.

Co jsou stavové kódy 404 a další?
Stavový kód HTTP protokolu navrhl otec WWW (World Wide Webu) a ředitel konsorcia W3C (mezinárodní sdružení členů pro vývoj webových standardů) Sir Timothy „Tim“ John Berners-Lee. Bylo tak učiněno v roce 1992, kdy se chybové kódy staly součástí specifikace HTTP verze 0.9. Od té doby máme pět druhů stavových kódů a to informační (1xx), úspěšné (2xx), přesměrovávací (3xx), chybové na straně klienta (4xx) a chybové na straně serveru (5xx).
Jak vznikne chyba: 404 Page Not Found?
Většina webů generují 404 a ničemu to nevadí. Nejčastěji se jedná o nějaké systémové chyby, které tvoří redakční systém a nevodí uživatele. Nebezpečný jsou však 404, které vznikají lidským zásahem ať už ruční úpravou URL, změnou struktury URL adres a redakčního systému, úpravou informační architektury, či přesouváním produktu z kategorie A do B. V takovém případě hrozí pokles návštěvnosti, objednávek a v kritickém případě mohou ochromit e-shop.
Koukněte na video – Co jsou 404 a jak je v Shoptetu odstranit?
Jak můžete uživatele o chybě 404 informovat?
Nejdříve si řekněme, jak 404 vypadat nemá. Mnoho e-shopových a webových řeší 404 tak, že provedou po několika sekundách přesměrování na homepage webu. Je to nesmysl. Uživatel se nějakým způsobem snaží dostat na určitou stránku a vy ho bez vysvětlení odkážete jinam. Neví co se děje, proč se to děje a vy pak sice máte web bez 404, ale jen na oko.

Pokud si chcete na svém e-shopu / webu otestovat, jak vlastně taková stránka vypadá, tak si zkuste za libovolnou URL napsat /seo-zahalka/, tedy třeba https://www.dudlu.cz/seo-zahalka/.
Jak identifikovat chyby 404?
Stránky s chybou 404 zpravidla identifikují a opravují SEO Specialisté, ale mohou se do toho pustit i vývojáři, případně v SEO pokročilejší uživatelé. Příklad jak tyto stránky objevit a opravit na Shoptetu najdete ve videu, kde hlavní zdrojem je Google Search Console, Collabim a Google Analytics.

Ne všechny 404 je třeba řešit. Primárně byste se měli zaměřit na takové stránky, které mají vybudované pozice a generují návštěvnost, což vám dobře ukáže SEO nástroj Collabim.

Jistý pohled vám dá Google Analytics, který dříve byl na identifikaci kritických 404 perfektní, ale nové GA4 nejsou úplně tak intuitivní a ještě potřebují odladit pro běžné uživatele.

A pokud opravdu chcete jít do hloubky, můžete využít i další SEO nástroje jako Xenu a Screaming Frog, které také umí data vydolovat, ale první tři většinou bohatě stačí.
Jak opravit a odstranit 404?
Jste-li rozhodnutí, že nějaká stránka s 404 vyžaduje opravu, primárně pokud vodí uživatele, tak je třeba připravit redirectovací tabulku, která pomocí stavového kódu 301 vysvětlí uživatelům, že obsah ze staré URL nezanikl, ale jen se přesunul na novou URL. Čímž zároveň i prosíte vyhledávače, aby vám zachovali veškeré získané pozice a nemuseli jste začínat od nuly.
REDIRECTOVACÍ TABULKA PRO SHOPTET

Každé CMS to má trochu jinak, takže tato tabulka bude fungovat pouze pro Shoptet a je ideální pro větší množství záznamů s nutností importu v .csv formátu – dobře na to funguje WPS Office.

Pokud máte jen pár kusů URL, můžete to dělat pěkně ručně, ale nezapomeňte, že každé CMS má jiné chování a třeba na Shoptetu si můžete pomocí nástroje Pokročilé SEO nastavit, aby se při změně URL u produktů a kategorií redirect vytvořil automaticky. Tím si pokryjete nejkritičtější 404. Ovšem parametrické kategorie a články, budete muset dělat vy. Tak si hlídejte svůj e-shop, kontrolujte 404, nenechte se zbytečně vyřadit z výsledků vyhledávání a ať i vám e-shopy rostou!
Hlavní partneři projektu Dudlu.cz
Tržby (GA)
10 500 000 Kč
PPC (reklama): 3 000 000 Kč
Ostatní zdroje: 2 300 000 Kč
SEO (reklama): 4 000 000 Kč
Přímá návštěva: 900 000 Kč
Sociální sítě: 300 000 Kč
Data aktualizována: Listopad 2022
E-shop spuštěn: Březen 2019
Objednávky (GA)
16 000 transakcí
PPC (reklama): 5 000
Ostatní zdroje: 3 920
SEO (reklama): 5 600
Přímá návštěva: 1 200
Sociální sítě: 280
Data aktualizována: Listopad 2022
E-shop spuštěn: Březen 2019
Návštěvnost (GA)
1 600 000 návštěv
PPC (reklama): 300 000
Ostatní zdroje: 211 000
SEO (reklama): 1 000 000
Přímá návštěva: 67 000
Sociální sítě: 22 000
Data aktualizována: Listopad 2022
E-shop spuštěn: Březen 2019
Klikněte na CHCI VÍCE a ponořte se do četby celého našeho seriálu