SWOT analýza se v marketingu používá pro zjednodušené identifikovaní Silných (Strenghts) a Slabých (Weaknesses) stránek projektu, doplněné o potenciální Hrozby (Threats) a Příležitosti (Opportunities). Tuto metodu vymyslel v druhé polovině 20. století Albert Humphrey a já rád říkám, že je to takový předskokan business plánu, který by vám měl objektivně ukázat v čem plavete.
Příklad SWOT analýzy na e-shopu?
Na Dudlu jsme letos zažili podnikatelské peklo, řada věcí se nám nedařila a z 8 000 objednávek jsme spadli na 2 500 ročně. V takové situaci není dobré jen koukat do Google Analytics a bičovat markeťáky, ale udělat si komplexní pohled na vlastní business vůči trhu a pomocí SWOT analýzy bez příkras identifikovat, kde je kámen úrazu a jestli jsme stále konkurence schopní.
Silné stránky (Strenghts)
Identifikujte pouze to, v čem jste odlišní vůči konkurenčnímu trhu. Nepiště sem prozákaznický přístup, dopravu zdarma od 2 000 Kč, světlo v duši a další aktivity, které o sobě tvrdí každý e-shopista.
- Široký výběr a možnost kombinovat nestandardní sortiment
- Kompletace zboží z více dodavatelů na centrálním skladu
- Každý rok věnujeme min. 20 % zisku na Radost dětem
- Efektivní cashflow — nemusíme nakupovat zboží
- SEO s návštěvností 150 000 uživatelů měsíčně
- Barterová spolupráce s e-commerce nástroji
- Do 24 h expedice zboží z centrálního skladu
Slabé stránky (Weaknesses)
Buďte na sebe přísní, zeptejte se zaměstnanců, podívejte se na negativní recenze a přemýšlejte co všechno vás mimo peněz brzdí. Pokud vás nic nenapadá, jste buď dokonalost sama, nebo špatný CEO.
- Nelze nastavit vlastní cenotvorbu vůči jednotlivým dodavatelům
- Nelze nastavit odlišné termíny dodání u zboží od dodavatelů
- Investujeme do projektu méně jak 50 hodin měsíčně
- Ignorace poznámek k objednávce od zákazníků
- Nelze používat slevové kupóny jako omluvu
- Pomalé stahování zboží od dodavatelů
- Pomalé vracení peněz při stornu
- Zapomíná se objednávat zboží
- Pomalé reakce na reklamace
- Vysoký podíl storen a vratek
- Absence platby kartou
Video jak na SWOT analýzu (Autor: Tomáš Zahálka)
Příležitosti (Opportunities)
Tyto příležitosti slouží i jako seznam priorit, které budete tlačit u sebe, zaměstnanců, markeťáků, vývojářů a v našem případě Dropshippingu. Pokud za rok s ničím nepohnete, je něco velmi špatně.
- Posílat v rámci XML kolekce do feedu informaci o jakého se jedná dodavatele
- Posílat při přímé objednávce zboží rovnou od dodavatele bez DS
- Zaměřit se na prodej zboží, které je na centrálním skladu DS
- Zapojit nové dodavatele za lepších obchodních podmínek
- Testovat cenotvorbu — nyní musíme prodávat za MOC
- Umožnit propisovat slevové kupóny do Dropshippingu
- Umožnit lidem platby kartou / Google Pay
Ohrožení (Threats)
Hlavní závislosti, které jsou v našem případě Shoptet a Dropshipping, kdy Dropshipping lze nahradit nejhůř. Stejně tak nás ohrožuje čínsko-polský tlak nových e-shopů. Nepište si sem autonehoda apod.
- Ukončení / rozpad partnera Dropshipping
- Ukončení / rozpad partnera Shoptet
- Nástup Allegra, Temu a Trendyol
SWOT analýzu lze používat i v osobní životě, ale v e-commerce světě se hodí při větší investici nebo při výrazném propadu objednávek. Osobně bych ji požadoval od majitele e-shopu, který hodlám odkoupit. Dobře funguje, pokud o ni požádáte své zaměstnance, aby si v rámci své pozice udělali self-swot analýzu.
Dost často z toho mohou vyplynout podněty, které vy jako majitel nemusíte vidět. Letošní rok Dudlu podrazila nohy i ekonomická krize, ale je třeba se podívat i na další dlouhotrvající problémy, takže nezahálejte, udělejte si SWOTku a ať i vám e-shopy rostou.
0 komentářů