👶 61. díl — Jak na SWOT analýzu a proč ji dělat? — Jak se staví e-shop Dudlu.cz

1.2.2024

Tomáš Zahálka

SWOT analýza se v marketingu používá pro zjednodušené identifikovaní Silných (Strenghts) a Slabých (Weaknesses) stránek projektu, doplněné o potenciální Hrozby (Threats) a Příležitosti (Opportunities). Tuto metodu vymyslel v druhé polovině 20. století Albert Humphrey a já rád říkám, že je to takový předskokan business plánu, který by vám měl objektivně ukázat v čem plavete.

Co je SWOT analýza? (Autor: Tomáš Zahálka)

Co je SWOT analýza? (Autor: Tomáš Zahálka)

Příklad SWOT analýzy na e-shopu?

Na Dudlu jsme letos zažili podnikatelské peklo, řada věcí se nám nedařila a z 8 000 objednávek jsme spadli na 2 500 ročně. V takové situaci není dobré jen koukat do Google Analytics a bičovat markeťáky, ale udělat si komplexní pohled na vlastní business vůči trhu a pomocí SWOT analýzy bez příkras identifikovat, kde je kámen úrazu a jestli jsme stále konkurence schopní.

Silné stránky (Strenghts)

Identifikujte pouze to, v čem jste odlišní vůči konkurenčnímu trhu. Nepiště sem prozákaznický přístup, dopravu zdarma od 2 000 Kč, světlo v duši a další aktivity, které o sobě tvrdí každý e-shopista.

  • Široký výběr a možnost kombinovat nestandardní sortiment
  • Kompletace zboží z více dodavatelů na centrálním skladu
  • Každý rok věnujeme min. 20 % zisku na Radost dětem
  • Efektivní cashflow — nemusíme nakupovat zboží
  • SEO s návštěvností 150 000 uživatelů měsíčně
  • Barterová spolupráce s e-commerce nástroji
  • Do 24 h expedice zboží z centrálního skladu

Slabé stránky (Weaknesses)

Buďte na sebe přísní, zeptejte se zaměstnanců, podívejte se na negativní recenze a přemýšlejte co všechno vás mimo peněz brzdí. Pokud vás nic nenapadá, jste buď dokonalost sama, nebo špatný CEO.

  • Nelze nastavit vlastní cenotvorbu vůči jednotlivým dodavatelům
  • Nelze nastavit odlišné termíny dodání u zboží od dodavatelů
  • Investujeme do projektu méně jak 50 hodin měsíčně
  • Ignorace poznámek k objednávce od zákazníků
  • Nelze používat slevové kupóny jako omluvu
  • Pomalé stahování zboží od dodavatelů
  • Pomalé vracení peněz při stornu
  • Zapomíná se objednávat zboží
  • Pomalé reakce na reklamace
  • Vysoký podíl storen a vratek
  • Absence platby kartou

Video jak na SWOT analýzu (Autor: Tomáš Zahálka)

Příležitosti (Opportunities)

Tyto příležitosti slouží i jako seznam priorit, které budete tlačit u sebe, zaměstnanců, markeťáků, vývojářů a v našem případě Dropshippingu. Pokud za rok s ničím nepohnete, je něco velmi špatně.

  • Posílat v rámci XML kolekce do feedu informaci o jakého se jedná dodavatele
  • Posílat při přímé objednávce zboží rovnou od dodavatele bez DS
  • Zaměřit se na prodej zboží, které je na centrálním skladu DS
  • Zapojit nové dodavatele za lepších obchodních podmínek
  • Testovat cenotvorbu — nyní musíme prodávat za MOC
  • Umožnit propisovat slevové kupóny do Dropshippingu
  • Umožnit lidem platby kartou / Google Pay

Ohrožení (Threats)

Hlavní závislosti, které jsou v našem případě Shoptet a Dropshipping, kdy Dropshipping lze nahradit nejhůř. Stejně tak nás ohrožuje čínsko-polský tlak nových e-shopů. Nepište si sem autonehoda apod.

  • Ukončení / rozpad partnera Dropshipping
  • Ukončení / rozpad partnera Shoptet
  • Nástup Allegra, Temu a Trendyol

SWOT analýzu lze používat i v osobní životě, ale v e-commerce světě se hodí při větší investici nebo při výrazném propadu objednávek. Osobně bych ji požadoval od majitele e-shopu, který hodlám odkoupit. Dobře funguje, pokud o ni požádáte své zaměstnance, aby si v rámci své pozice udělali self-swot analýzu.

Dost často z toho mohou vyplynout podněty, které vy jako majitel nemusíte vidět. Letošní rok Dudlu podrazila nohy i ekonomická krize, ale je třeba se podívat i na další dlouhotrvající problémy, takže nezahálejte, udělejte si SWOTku a ať i vám e-shopy rostou.

Podpořte autora sdílením:

Tomáš Zahálka

Marketingový specialista se zaměřením na SEO a PPC reklamu pro Shoptet klienty. Zakladatel charitativního e-shopu Dudlu.cz a vzdělávacícho blogu pro začínající e-shopaře.

Tel.: +420 723 268 346
E-mail: info@tomaszahalka.cz

Chci rychle objednávky

od 10 000 Kč / měsíčně

N
MKT konzultace
N
Google Ads (PPC)
N
Optimalizace kampaní
N
Seznam Ads (PPC)
N
Měsíční reporting

Chci ziskový e-shop

od 20 000 Kč / měsíčně

N
MKT konzultace
N
Analýza klíčových slov
N
Optimalizace webu
N
Posilování linkbuildingem
N
Měsíční reporting

Chci konzultaci e-shopu

od 5 000 Kč / 2,5 h

N
MKT konzultace
N
60 minut příprava
N
SEO + PPC marketing
N
90 minut konzultace
N
Audio / video záznam

Komentáře

0 komentářů

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *