19. díl — Co je Informační architektura? — Jak se staví e-shop Dudlu.cz

29.11.2020

Tomáš Zahálka

Informační architektura webu (struktura webu, zkratka IA) je jeden z nejdůležitějších prvků e-shopu, který slouží k zpřehlednění sortimentu uživatelům, zvednutí konverzního poměru, navýšení celkové hodnoty objednávek a zároveň k zlepšení tržeb z placených (PPC) i organických (SEO) výsledků vyhledávání. U e-shopů se nejčastěji jedná o tabulkově, či jinak vizuálně prezentovaný návrh, jak optimálně na základě analýzy klíčových slov, UX testování a obchodních zkušeností poskládat kategorie, podkategorie, parametry a hodnoty parametrů tak, aby e-shop byl maximálně efektivní.

Informační architektura (Struktura webu)

Informační architektura (Struktura webu)

Jak vytvořit informační architekturu?

Pokud máte rádi pohádku Tři oříšky pro Popelku, tak si možná budete připadat jako holoubci, kterým je zadáno roztřídit hrách do ošatky a popel do džberu, jen s tím rozdílem, že čím více máte druhů sortimentu, tím těžší je IA poskládat a ve výsledku budete holoubkům s dvěma druhy produktů ještě závidět. Abyste se do struktury e-shopu mohli pustit, musíte znát prvně všechny produkty, které budete prodávat a ty následně rozdělit do sortimentů typu karty, deskovky nebo vláčky, auta atd. Následně rozhodnout, zda potřebují nějakou nadkategorii typu společenské hry, dopravní prostředky a pokud produktů máte hodně, tak zda je ještě detailněji dělit do podkategorií (Bang, Kvarteto, Mariáš), nebo vstupní stránky pro takové dotazy ponechat parametrům přes Shoptet doplněk Pokročilé SEO.

Nadkategorie, kategorie, podkategorie! U starších redakčních systémů můžete narážet na limity, kdy lze v rámci IA vytvořit pouze tři vrstvy kategorií, protože kolovalo doporučení, že více jak tři vrstvy jsou pro uživatele nekomfortní. Je to nesmysl. V Shoptetu můžete mít libovolný počet vrstev a co je hlavní, úplně jiné zobrazení IA v redakčním systému od toho uživatelského na e-shopu. V kombinaci s nástrojem Pokročilé SEO se vám tak otvírá cesta k neomezeným možnostem jak vytvořit vstupní stránku na jakýkoliv dotaz, který vám vyleze z analýzy a zároveň zachovat uživatelskou přehlednost.

Návrh informační struktury obvykle dělá SEO specialista v tandemu s UX designerem, ale jak se říká o té kobyle a kování, tak my jsme přesně ten případ. Sice bychom kompletní návrh struktury e-shopu potřebovali jako sůl, ale u našeho rozsahu stovek sortimentů a 19 000 produktů na to při běžné práci nemáme čas, a tak jsme se rozhodli jít cestou postupné optimalizace, kterou aplikujeme u podobně velikých klientů s nižším rozpočtem. Vytvořili jsme si proto beta IA pro základní rozčlenění a postupně optimalizujeme sortiment po sortimentu. Není to ideální stav, ale každý e-shop je svým způsobem unikátní a vyžaduje individuální přístup co se týká efektivity a časových kapacit.

A jaký má efekt současná struktura webu?

V minulém článku jsme psali o tom, jak jsme pomocí XML kolekcí z Dropshippingu získali přístup k desítkám nových dodavatelů. S tím bylo nutné i zásadně předělat celý web a přizpůsobit ho novým sortimentům, případně stávající po UX stránce rozšířit. Vraťme se na chvilku k již zmíněným vláčkům. V roce 2019 jsme měli v nabídce okolo 20 vláčků a k nim 5x vláčkodráhu. Naše IA v rámci toho sortimentu byla velmi prostá, jedna kategorie na vláčky a druhá na vláčkodráhy. Po napojení nových dodavatelů jsme už měli přes 500 vláčků a současné rozdělení bylo nepoužitelné (nikdo si vláček nekoupil). Proč? Protože prohrabovat se ve stovkách vláčků a ztrácet čas zkoumáním, zda tento vláček lze napojit s tímto vagonem na onu vláčkodráhu nikdo z uživatelů nebude. Vláčkodráhy jsme proto předělali z kategorie na parametrickou kategorii přes Pokročilé SEO a vláčky rozdělili do podkategorií, dle jednotlivých značek s ohledem na šíři nabídky a hledanosti z analýzy klíčových slov.

Výsledek? Hned den na to se začali vláčky prodávat a prodávají se stále. U kategorií se navíc snáze dělá cross-sell, který podporuje dokoupení příslušenství a nám se tak zvedá šance, že rodiče budou příslušenstvím k vláčkům dokupovat u nás. Jednou malou úpravou se tak povedlo z mrtvého stojáku udělat prodejní kategorii a to nejsme zdaleka u konce optimalizace. Ještě nás čeká vyplnit všechny potřebné parametry, založit další vstupní stránky, ale to už se bude týkat parametrických kategorií, které rozvedeme někdy v dalším článku. Tak nás sledujte, sdílejte, nakupujte a ať i vám e-shopy rostou.

Hlavní partneři projektu Dudlu.cz

[logo-showcase id=“5325″ title=“Dudlu“]

[supsystic-price-table id=24]

Klikněte na CHCI VÍCE a ponořte se do četby celého našeho seriálu

Podpořte autora sdílením:

Tomáš Zahálka

Marketingový specialista se zaměřením na SEO a PPC reklamu pro Shoptet klienty. Zakladatel charitativního e-shopu Dudlu.cz a vzdělávacícho blogu pro začínající e-shopaře.

Tel.: +420 723 268 346
E-mail: info@tomaszahalka.cz

Chci budovat PPC

od 10 000 Kč / měsíčně

N
MKT konzultace
N
Google Ads (PPC)
N
Optimalizace kampaní
N
Seznam Ads (PPC)
N
Měsíční reporting

Chci budovat SEO

od 20 000 Kč / měsíčně

N
MKT konzultace
N
Analýza klíčových slov
N
Optimalizace webu
N
Posilování linkbuildingem
N
Měsíční reporting

Chci jen konzultaci

od 5 000 Kč / 2,5 h

N
MKT konzultace
N
60 minut příprava
N
SEO + PPC marketing
N
90 minut konzultace
N
Audio / video záznam

Komentáře

0 komentářů

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *