Jak vypadá nová SEO kniha? Recenze na e-book — Autor knihy: Michal Binka

6.6.2020

Tomáš Zahálka

Na světě je nová SEO kniha! Po úspěšném e-booku o analýze klíčových slov přišel Michal Binka s novým a ještě odvážnějším počinem. 500 stránkovou knihou o SEO, doplněnou příklady z praxe na Shoptetu. Ano, knize o oboru, který se na školách nevyučuje a těch pár knih co o něm v našem prostředí vzniklo, je spíš orientační literatura, která bez kontextu může vést k dezinformacím, než k aplikovatelným informacím. I proto se čeští odborníci opírají více o zahraniční zdroje, jejichž správnou interpretaci si oponují na komunitní skupině SEOloger. SEO kniha zkrátka zastarává ihned potom co vyjde a nemá cenu ji ani zkoušet psát. Alespoň takový byl dlouho kumulovaný názor, tak co se změnilo?

Knížka mi leží nějaký pátek v to-do listu a než se mi ji povede dočíst, projde korekturou a vyjde na svět. SEO bible! Tak začíná být odbornou oponenturou označována a já se začínám děsit, že posledních 200 stran se nějakým záhadným způsobem zvrhne do nesrozumitelných a nekonzistentních pasáží, vyžadující silnou víru. Kdo jako ateista přečetl Bibli a snažil se ji hodnotit bez náboženského kontextu, možná mi dá za pravdu, že se to těžko čte a hlavní postava má mezi Starým a Novým zákonem buď poruchu osobnosti nebo prodělává totální změnu archetypu po užití halucinogenních houbiček. Tedy buď autor knihy na konci začne psát o SEO šamanství, které celou knihu degraduje nebo jen oponentura chtěla udělat přirovnání k rozsahu, nikoliv kvalitě obsahu. Naštěstí to bylo to druhé.

Zásadní rozdíl mezí jakoukoliv publikací předtím a touto, je Shoptet. Michal se správně dušuje, že veškeré rady a návody lze aplikovat na jakýkoliv redakční systém (za předpokladu, že vám programátor vše správně doprogramuje), ale jeho zacílení knihy na e-commerce a nejrozšířenější krabicové řešení s podílem 50 % na trhu je poměrně moudrý tah. Webové prezentace se dnes dělají na WordPressu a e-shopy na Shoptetu, tak prostě vykrystalizoval podíl na trhu a všechny ostatní řešení bojují o druhé místo. Být dvojka na trhu je skvělé, ale když píšete knihu, držte se jedniček. I to je důvod, proč předchozí knihy zastarávají a své čtenáře mají hlavně mezi méně edukovanou veřejností.

Čím vás SEO kniha provede?

Jestli nemáte e-shop na Shoptetu nebo web na WordPressu, nebojte se. Ty praktické příklady jsou sice vizuálně vázané na tyto systémy, ale když už něco takového čtete, dokážete je snadno aplikovat i na jiné řešení. V knize se nejdříve seznámíte s odbornou terminologií, ve které autor nevynechal ani citlivé téma „SEO“ vs. „SEO Optimalizace“. Následně oťuknete základní filozofii tvorby webů, jak fungují vyhledávače a co po nás chtějí za to, abyste se mohli objevit na první stránce ve výsledcích. Nevyhnete se ani frameworku SEE-THINK-DO-CARE, Maslowově hiearchii potřeb a UX, protože bez pochopení těchto věcí jen těžko dokážete nad SEO přemýšlet v jiném měřítku, než že se jedná o vyplňování Titlů, meta tagů a plácání textů, které vyhodnotíte v jednom řádku z Google Analytics s názvem „organic“.

Když už pochopíte o čem všem se vlastně v knize budete bavit, začne jít trochu do tuhého. Rich Snippets, TLD, struktura URL, prolinkování, anchor texty, link juice, přesměrování, Robots.txt, HTTPS, Sitemapy atd. Zjistíte, že věci, které byste rádi hodili na hlavu programátorům nejsou úplně jednoduché a potřebují odborný dohled. A když ne dohled, tak alespoň jsou dobrým podnětem na schůzku s vývojářem. Po technické části zabrousíte do té kreativnější — obsahové. Ať už vám na web píše texty kdokoliv (copywriter, maminka na mateřské, náhodný člověk ze Stovkomatu), vy jste ti, co by měli mít elementární znalosti za co platí a není nad to pochopit jak funguje hodnocení kvality stránky, co je YMYL a E-A-T, jaké jsou účely landing page a jak pracovat s obrázky, videi a multimédii.

Nemám úplně v plánu rozepisovat celý obsah knížky a už tento skromný výčet témat vám dá víc, než desítky prosezených hodin na konferencích. Kniha dál brouzdá do informační architektury, analýzy klíčových slov, budování zpětných odkazů, ukáže vám Black hat metody i vysvětlí problematiku affiliatu, JavaScriptů a kódování — zkrátka dostanete naservírováno vše, co by měl skutečný SEO specialista za roky praxe a studování publikací mít zažité a znát. Závěr knihy se pak věnuje praktickým ukázkám z Shoptetu, včetně triků s importem / exportem dat. Nakousne i palčivé téma vyhodnocování spolupráce, práci se SEO nástroji Ahrefs, Collabim, Screaming Frog, Marketing Miner a jako sladkou tečku dostanete i několik triků, jak pracovat s operátory ve vyhledávačích.

Komu bych knihu doporučil?

Komunita odborníků okolo SEO je poměrně malá a já ji vždy rozděloval na dvě generace. První generací jsou veteráni, kteří přežili na trhu i po roce 2012 (Penguin Google update) a začali prosazovat věci jako kontinuální SEO, zakládali skupiny typu SEOloger, přednášeli na konferencích a edukovali společnost. Druhá generace, kam se při vší skromnosti rád řádím, tyto poznatky čerpala, aplikovala a s mladistvou energií rozšiřovala na klienty, protože už bylo od koho se inspirovat, kde studovat, testovat a ověřovat si postupy. S touto knihou možná nastoupí třetí generace. Generace, která vše dostala na stříbrném podnose v podobě jedné knihy, kterou když zkombinuje se SEO faktory, bude mít slušný náskok.

Kniha z vás určitě neudělá SEO specialistu, který se oborem může živit. Na to potřebujete ještě hlubší znalosti z jiných oborů a mít „business skills“, ať už si pod tím představujete cokoliv. Ovšem pokud si máte platit odborníky a investujete do optimalizace stránek až nižší statisíce korun, měli byste se sami vzdělávat. Podobně to vidím i u přidružených oborů, jako jsou copywriteři, marketingový manažeři a vývojáři. Kniha se náramně dobře čte, je bez zbytečné omáčky, má profesionální zpracování, obsahuje desítky citací a neměla by chybět žádnému online markeťákovi v e-knihovně. Z knihy nemám žádný profit, ale pokud je recenzovaný produkt kvalitní, žádám si pro své čtenáře o slevový kód. Tentokrát si dovolím udělat výjimku. Kniha se prodává za 1 100 Kč a s ohledem na to, kolik je za ní práce a know-how si tuto odměnu zaslouží v plném rozsahu a má mé 100% doporučení.

[supsystic-price-table id=18]

Podpořte autora sdílením:

Tomáš Zahálka