20. díl — Jak řešit varianty produktů? — Jak se staví e-shop Dudlu.cz

Bude jedna stránka s produktem a pod ní všechny velikosti? Bude jedna stránka s produktem a pod ní všechny barvy? Bude jedna stránka a pod ní všechny varianty? Varianty produktů! Skvělý nástroj, který dokáže zpřehlednit nabídku e-shopu, ale zároveň vám i přidělat množství vratek, dotazů od zákazníků a snížit konverzní poměr. Díky napojení XML kolekce máme sortiment poskládaný od více dodavatelů, kteří zároveň mají rozdílné názory na to, jak se mají varianty produktů vytvářet, a tak si v tomto díle ukážeme výhody a nevýhody jednotlivých doporučení, které kolují i mezi SEO / UX specialisty.

Varianty produktů
Varianty produktů a barevné varianty

Varianty produktů: Barevné varianty

Nejrozšířenějším a osobně si myslím, že špatným UX doporučením je využívat doplněk Varianty produktů na slučování barevných variant. Obecně rozšířené doporučení v zásadě říká, že žádný zákazník se nechce prohrabovat nabídkou stejných produktů, které se budou lišit pouze barvou. Proto máte barevné varianty sloučit tak, aby zákazník až po rozkliknutí detailu zjistil, které máte skladem.

Varianty produktů Shoptet
Špatně řešené barevné varianty produktů (Zdroj: Odrážedla pro děti | Dudlu)

I když teorie zní možná pěkně, praxe obvykle dopadá tak jak vidíte. Skladem budete mít 1 ks, ve výpisu produktů v kategorii jeden náhledový obrázek a zákazník až po rozkliknutí zjistí, jestli shodou náhod náhledový obrázek je ta samá barva, která je skladem. Zároveň při tomto řešení nevidí ostatní barevné varianty a pokud se uživatel nevšimne tlačítka detail, tak nikdy nezjistí, že v nabídce není jen červené odrážedlo, ale také růžové, modré, zelené a dokonce mají lehce upravený tvar hlavy a jinou skladovost.

Varianty produktů
Špatně řešené barevné varianty produktů (Zdroj: Odrážedla pro děti | Dudlu)

Můžete si říct, že postačí dát na hlavní (první) fotku vyobrazení všech možných variant, což určitě pomůže, ale stejně zákazník do rozkliknutí detailu produktu nebude vědět, jaké varianty jsou skladem a nutíte ho zbytečně klikat. Zároveň tyto fotky přebírají i placené produktové reklamy od Google Ads a Seznam Ads, kde určitě nepotřebujete, aby zákazníci klikali na reklamu s vyobrazením několika barevných variant a draze zjišťovali, které z nich máte k dispozici. Mé doporučení tedy zní dávat barevné varianty samostatně. Zákazník tak zřetelně uvidí, které barevné modely máte, placené reklamy vám poběží jen na to co doopravdy prodáváte a rozhodně se nebojte, že uživatelé nebudou chtít scrollovat, většina uživatelů bude raději točit kolečkem, než rozklikávat obrázek po obrázku.

Správné řešení barevných variant
Správné řešení barevných variant (Zdroj: Dětská auta | Dudlu)

Varianty produktů: Specifikujte v poznámce

I přesto, že slučování barevných variant považuji z pohledu SEO / UX za nejrozšířenější omyl, tak furt vám maximálně klesne počet objednávek a utratíte o trochu víc peněz za PPC reklamy. Může být hůř, mnohem hůř! Některé dodavatele napadlo, že nejlepší řešení jak prodávat barevné varianty, ba dokonce různé produkty, bude vytvoření jedné karty produktu, k ní přidělat fotku obsahující 2-3 ukázky a zkusit přemluvit zákazníky, aby konkrétní přání nějak popsali v poznámce třetího kroku košíku.

Varianty produktů poznámka
Špatně řešené varianty produktů přes poznámku (Zdroj: Figurky | Dudlu)

Toto řešení je dokonalý recept na problémy. 80 % dotazů, které obdržíme jsou na to, zda máme konkrétní variantu skladem, což v našem případě znamená delegovat dotaz na klientskou podporu Dropshippingu a ta zas na podporu daného dodavatele. Celý proces zabere cca 1-2 pracovní dny, následně si všichni ve vláčku předáme odpověď a než si ji zákazník přečte, vše se může změnit.

Za 90 % nespokojených zákazníků může věta „Pokud máte zájem o konkrétní druh nebo barvu výrobku, specifikujte to do poznámky v objednávce.“. Stane-li se zázrak a zákazník poznámku v košíku objeví, rozhodně ještě nemáte vyhráno. Poznámka se z Shoptetu automaticky přenese do Dropshippingu a z Dropshippingu na dodavatele, což postačí, pokud zákazník nakoupil v rámci objednávky produkty pouze od jednoho dodavatele. V rámci více dodavatelů (XML kolekce) už je třeba specifikaci přidat i do poznámek konkrétního produktu, a to je možné jen v počátečním stavu vyřizování objednávky.

Barevné varianty
Špatně řešené varianty produktů přes poznámku (Zdroj: Figurky | Dudlu)

Nestihnete-li poznámku připsat, musíte znovu napsat na podporu Dropshippingu a doufat, že si toho zaměstnanci expedice od dodavatele všimnou. I tak vám hrozí, že požadovaná varianta nebude k dispozici a než se tohle všechno ověří, zákazník už má munici pro negativní hodnocení na Heuréce a vy v případě platby kartou / převodem bude obtěžovat dalšího člověka s vrácením peněz za storno. Ve finále nesmíme zapomenout na lidský faktor. Zboží je skladem, poznámka je správně a včas zapsaná, ale skladníkem je přehlédnuta a povede se odeslat jiné zboží. Útěchou vám může být, že tým z Dropshippingu je úžasný, na dotazy reagují rychle, chyby od dodavatelů odchytávají, ale navzdory veškeré snaze to neřeší příčinu nejnesmyslnějšího řešení produktových variant, jaké lze vymyslet.

Správné řešení variant produktů
Správné řešení variant produktů (Zdroj: Sběratelské figurky | Dudlu)

Tak na co použít Shoptet doplněk varianty produktů?

A) je správně — varianty velikostí, objemů, rozměrů. Skutečně žádný uživatel nepotřebuje točit kolečkem, aby si prohlídl všechny velikosti stejného produktu, které máte k dispozici. Uživatelé jsou zvyklí, že konkrétní velikost S, M, L, XL atd. zjistí až v detailu produktu. Ty navíc můžete zákazníkům naservírovat přes doplněk Rychlý náhled produktu, nebo přes  konfiguraci Šablony variant docílit, že se konkrétní varianty budou textově zobrazovat pod produkty v kategoriích. Stejně tak vám může UX designer pomoci identifikovat problémy na e-shopu a zkusit šablonu Shoptetu upravit tak, aby se problémům zabránilo a zákazník lépe pochopil, co má dělat. My máme k redesignu ještě daleko, varianty produktů si rozpárovat kvůli návaznosti na feed nelze, a tak musíme vlivem špatného rozhodnutí dodavatelů zbytečně vytěžovat nejen své kapacity, ale i kapacity našich partnerů.

Toto byl poslední letošní díl a rád bych tímto popřál našim 32 000 čtenářům všechno nejlepší do nového roku a mnoho spokojených chvil po boku vašich nejdražších. Letošek byl opravdu jedinečný, komplikovaný, ale také prodejně úspěšný a my jsme moc rádi, že máme za partnery tým z Dropshippingu, který v covidově-vánoční špičce odvádí excelentní práci. Moc děkujeme. Naše poděkování patří i Shoptetu, bez kterého by tento seriál nevznikl a jenž nám zajišťuje 100% provoz bez výpadků a jiných problémů. Collabimu za možnost využívat nejlepší SEO nástroj pro sledování vývoje pozic a organizace práce. A v neposlední řadě dopravcům, skladníkům, dodavatelům a zákazníkům, že se nám povedlo meziročně vyrůst o 520 %. Moc vám všem děkujeme a budeme rádi, když se i příští rok sejdeme u dalšího článku s reportem výsledků a předání 20 % ze zisku pro Radost dětem.

Hlavní partneři projektu Dudlu.cz

Tržby (GA)

1 700 000 Kč

PPC (placené): 470 000 Kč

Srovnávače cen: 500 000 Kč

SEO (neplacené): 620 000 Kč

Přímá návštěvnost: 85 000 Kč

SMM (sociální sítě): 25 000 Kč

Data aktualizovány: Listopad 2020
E-shop spuštěň: Březen 2019

Objednávky (GA)

2 500 transakcí

PPC (placené): 750

Srovnávače cen: 665

SEO (neplacené): 900

Přímá návštěvnost: 150

SMM (sociální sítě): 35

Data aktualizovány: Listopad 2020

E-shop spuštěň: Březen 2019

Návštěvnost (GA)

200 000 návštěv

PPC (placené): 50 000

Srovnávače cen: 48 000

SEO (neplacené): 90 000

Přímá návštěvnost: 6 000

SMM (sociální sítě): 6 000

Data aktualizovány: Listopad 2020

E-shop spuštěň: Březen 2019

Klikněte na CHCI VÍCE a ponořte se do četby celého našeho seriálu

Podpořte autora sdílením:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.