Analýza klíčových slov nejen pro e-shopy!

11.2.2023

Tomáš Zahálka

Analýza klíčových slov slouží k identifikaci uživatelských dotazů, které v rámci frameworku STDC zadávají potenciální zákazníci do vyhledávačů Google, Seznam, Bing a dalších. Cílem je vytvořit dokument, jenž pojme všechny zadávané tvary dotazů, oddělí a správně zařadí homonyma od synonym, vyřadí překlepy s dotazy bez diakritiky a ve finále pomocí tzv. kategorizace rozčlení klíčová slova na tematické bloky a jednotlivé vstupní stránky webu (články, kategorie, filtry, produkty atd.).

Analýza klíčových slov

Analýza klíčových slov (Autor: Tomáš Zahálka)

Pro koho je analýza klíčových slov užitečná?

Analýza klíčových slov (zkráceně AKW) je základní stavební kámen pro SEO. Excelová tabulka zjednodušeně slouží jako seznam materiálu, který budete pro stavbu svého e-shopu potřebovat a je nezbytná pro sestavení návrhu informační architektury a práci copywriterů.

SEO specialista, který AKW vyhotovuje má za úkol projít celý váš sortiment od plyšáků po hrnečky, zjistit pomocí nástrojů Collabim a Návrhů klíčových slov v Skliku / AdWords, jaké dotazy lidé pro veškerý sortiment používají a na základě dokumentu vám navrhnout jak upravit strukturu webu, ale i jaké tvary klíčových slov použít pro Title, nadpisy h1 – h5 a co by měl obsahovat popisek.

S dokumentem primárně pracuje SEO specialista v rámci kontinuální spolupráce na posilování pozic ve výsledcích vyhledávání a optimalizaci webu. Kopii dokumentu byste měli nasdílet kolegům — minimálně copywriterům, PPC Specialistům na Google Ads a Seznam Ads a UX Designerovi.

Podíl SEO na tržbách

Podíl SEO na tržbách po zapracované AKW (Zdroj: GA4 – Dudlu.cz)

Jak vypadá analýza klíčových slov?

Neexistuje žádná mezinárodně uznávaná forma výstupu analýzy klíčových slov. Každý SEO specialista tak může mít vlastní zpracování na základě svých zkušeností a preferencí. Mně osobně se pro klienty osvědčilo dělat vizuálně jednoduše pochopitelnou tabulku, která obsahuje sloupce s klíčovým slovem, jejich orientační hledaností na Googlu a Seznamu, aktuální naměřené pozice, informaci jaká vstupní stránka se již k danému tvaru umístila a poznámka s doporučením pro copywritery.

UKÁZKA ANALÝZY KLÍČOVÝCH SLOV


UPOZORNĚNÍ
: V ukázce jsou zastaralé hodnoty hledanosti a některá klíčová slova jsou vymyšlená. Pokud budete chtít zdarma vzorovou analýzu klíčových slov aplikovat, nepřinese vám to užitek!

Analýza klíčových slov

Ukázka analýzy klíčových slov (Autor: Tomáš Zahálka)

Příklad výstupu analýzy klíčových slov:

Představme si, že na webu budeme prodávat čokoládu a několik přidružených sortimentů. V ukázce jsme rovnou sestavili pro takto malý web i informační architekturu (IA), identifikovali jsme parametry, hodnoty parametrů a vstupní stránky jsme rozdělili na jednotlivé sheety (záložky).

Sheet Architektura ukazuje jaké parametry a hodnoty musíte vyplnit, aby např. v Shoptetu bylo možné založit parametrické kategorie přes Pokročilé SEO. Také vidíte, jaké kategorie a podkategorie založíme, do kterých budeme třídit sortiment a jaké mohou, ale nemusí být součástí dropdown menu.

Sheet Tabulková čokoláda se věnuje dané kategorii a podkategoriím. Ve sloupci klíčové slovo vidíme jaké fráze v rámci jedné vstupní stránky můžeme použít a zároveň si heslem „Kombinatorika“ určujeme, které dotazy budou tvořeny na základě kombinace dvou a více hodnot parametrů.

Sloupce hledanosti nám orientačně určují naměřený průměr četnosti dotazu za posledních 12 měsíců. Ovšem tato čísla musíme brát s jistou analytickou rezervou. U Googlu jsou čísla často nadhodnocená, protože na rozdíl od Seznamu pro výsledné hodnoty používá jinou clusterizaci, proto různé tvary mohou mít na Googlu na chlup stejnou hledanost.

Slupce pozice identifikují naposledy naměřenou pozici v SEO, jenž slouží jako orientační pomůcka. Pozice ve výsledcích vyhledávání nejsou statické a my v tabulce zachytáváme pouze historickou hodnotu v době měření, kterou zkresluje například místo, z kterého bylo měření dělané. Jinak řečeno, pokud nástroj měří z Prahy, tak vy můžete v Č. Budějovicích mít jiné výsledky a pravda je někde mezi.

Cílová stránka má hodnotu ANO a NE a většinou na ní vede i odkaz, což jsme pro tento vzorový příklad vynechali. Pro Specialistu slouží jako klíč pro případné přesměrování stránek a při zásadní změně informační architektury jako vodítko pro opravu eventuálních chyb a interního prolinkování.

Poznámka je věnovaná copywriterům a pro případné poznámky SEO specialisty. Pokud mám na projektu vlastního copywritera, tak si do sloupce píšeme interní poznámky, pokud se jedné o internistu klienta, navedeme ho sloupcem k správnému využití jednotlivých slov.

Výsledky analýzy klíčových slov

Výsledky práce s analýzou klíčových slov (Zdroj: GSC – Dudlu.cz)

Jaká je cena analýza klíčových slov?

V případě malé klíčovky se cena může pohybovat okolo 20 – 40 000 Kč bez DPH, ale čím více sortimentu máte, tím více práce s ní je a některé se vyšplhají až k stovkám tisícům korun. Proto není vždy nutné u široce orientovaných e-shopů dělat kompletní analýzu klíčových slov, ale bývá efektivnější zaměřit se na nejdůležitější sortiment, postavit návrh informační architektury, založit vstupní stránky a až pak se orientovat sortiment po sortimentu na jednotlivé kategorie.

Vyplatí se mi analýza klíčových slova? Ano, ale je nutné s ní pracovat a jediná situace, kdy se investice nikdy nevrátí je ta, kdy si klíčovku zaplatíte a bude ležet v šuplíku. Určitě stojí za upozornění, že většina SEO specialistů odmítá pracovat s analýzou od jiných kolegů, protože součástí procesu její tvorby je pochopení sortimentu, objevení chyb, průzkum konkurence a pokud tyto cenné znalosti během vytváření nezískáte, těžko pak projekt posunete dál.

Velcí a střední hráči analýzu klíčových slov mají, proto mají dobré pozice v SEO. Jak jste na tom vy?

[supsystic-price-table id=18]

Podpořte autora sdílením:

Tomáš Zahálka

Marketingový specialista se zaměřením na SEO a PPC reklamu pro Shoptet klienty. Zakladatel charitativního e-shopu Dudlu.cz a vzdělávacícho blogu pro začínající e-shopaře.

Tel.: +420 723 268 346
E-mail: info@tomaszahalka.cz

Chci budovat PPC

od 10 000 Kč / měsíčně

N
MKT konzultace
N
Google Ads (PPC)
N
Optimalizace kampaní
N
Seznam Ads (PPC)
N
Měsíční reporting

Chci budovat SEO

od 20 000 Kč / měsíčně

N
MKT konzultace
N
Analýza klíčových slov
N
Optimalizace webu
N
Posilování linkbuildingem
N
Měsíční reporting

Chci jen konzultaci

od 5 000 Kč / 2,5 h

N
MKT konzultace
N
60 minut příprava
N
SEO + PPC marketing
N
90 minut konzultace
N
Audio / video záznam

Komentáře

0 komentářů

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *