44. díl — Co je STDC Framework? — Jak se staví e-shop Dudlu.cz

27.11.2022

Tomáš Zahálka

Zkratka STDC (See Think Do Care) je framework, který nám pomáhá pochopit čtyři fáze zákazníka. Fáze See představuje produkty uživatelům, kteří o zboží předtím ani neuvažovali. Fáze Think zachytává uživatele, kteří už mají vyvolaný zájem a zvažují nákup, jen neví jaký konkrétní produkt potřebují. Fáze Do je zacílená na rozhodnuté publikum, jenž hledá vhodný e-shop a přehrává si Pro a Proti argumenty. Poslední fáze Care se zaměřuje na péči o zákazníky, s touhou docílit opětovného nákupu. V tomto díle se mrkneme na náš STDC model a jak se snažíme na Dudlu všechny fáze pokrýt.

Co je STDC framework

Co je STDC framework (Autor: Tomáš Zahálka)

Co je součástí STDC Marketingu?

Ať si všichni dokážeme pod See Think Do Care modelem představit něco hmatatelného, tak jsem celý framework rozdělil podle nejčastějších marketingových kanálů a specialistů pro e-shopy.

Co vám pomůže s STDC marketingem?

  • SEE: Sociální sítě, Televizní, tisková a rozhlasová reklama, PR články, OOH, Sponzorství
  • THINK: Články na blogu, Popisky produktů a kategorií, Fotky a videa produktů, Recenze produktů
  • DO: Srovnávače zboží, Vyhledávače, UX a Branding e-shopu, Recenze a důvěryhodnost obchodu
  • CARE: Newslettery, věrnostní program, zákaznická péče, personalizace e-shopu

Kdo vám pomůže s STDC marketingem?

  • SEE: SMM specialisté, Branding a Affiliate markeťáci, Influenceři, PR weby, Reklamní agentury
  • THINK: Copywriteři, SEO specialisté, Fotografové a grafici, Affiliate markeťáci a Influenceři
  • DO: PPC specialisté, SEO specialisté, Copywriteři, UX Specialisté, Branding specialisté
  • CARE: E-mailing specialisté, UX Specialisté, Branding specialisté, PPC a SMM specialisté
STDC model pro e-shopy

STDC model pro e-shopy (Autor: Tomáš Zahálka)

See Think Do Care příklad z e-shopu Dudlu.cz

Je zřejmé, že pokrýt všechny metody v plné palbě stojí desítky miliónů korun, kdy drtivá většina českých e-shopů operuje s ročním rozpočtem na marketing pod jedno mega. I na Dudlu máme roční rozpočet pod sedmimístnou hodnotou, a tak spoustu věcí musíme rozfázovat na několik let a upravovat podle úspěšnosti realizovaných kroků a trendu nákupů v neustále se měnící situaci na trhu.

Dudlu fáze SEE:

Naše fáze See je úplně v plenkách. Hrajeme si s Facebookem, Instagramem, zkoušeli jsme TikTok, sponzorovali jsme Dětský den v Českých Budějovicích, ale ruku na srdce, naše největší propagace v See režimu není na poli našich potenciálních zákazníků, ale mezi komunitou online markeťáků.

Zde jste Dudlu mohli vidět na marketingových konferencích, dělali jsme rozhovory pro magazíny a naším hlavním benetifem z toho jsou barter dohody na většinu marketingových nástrojů, což nám pomáhá ušetřit náklady. Ale aby si o nás šuškali rodiče na pískovišti, to z těchto aktivit nehrozí.

Víme, že tu máme slabinu, kterou musíme začít řešit v rámci příštího media plánu.

Dudlu fáze Think:

Fáze Think je o poznání lepší. Lidé okolo dětí řeší spoustu věcí a většinou odpovědi hledají u přátel, rodiny a na Googlu. Tomu jsme šli naproti s copywritery a investicí 350 000 Kč do článků na blogu a popisků kategorií. Díky tomu jsme získali lepší pozice v SEO a návštěvnost přes 100 000 lidí měsíčně, kterým se snažíme prostřednictvím e-shopu vyřešit většinu jejich životních problémů.

Na druhou stránku nás dropshipping už ze svého samotného principu rychle měnícího se sortimentu limituje, a tak nemůžeme pracovat na kvalitnějších popiscích produktů, vylepšovat fotky a kontinuálně získávat recenze produktů, protože to co prodáváme úspěšně dnes, nemusí být zítra v nabídce.

Letos jsme tu odvedli kus práce, kterou příští rok budeme dodělávat, ale investičně jsme nezaháleli.

Dudlu fáze Do:

I tady máme svou sílu. Fáze Do pro nás znamená tisíce kategorií, podkategorií a parametrických vstupních stránek přes Pokročilé SEO. Obsazené neplacené výsledky vyhledávání podpořené o PPC reklamu a Affiliate marketing. Jinak řečeno, pokud někdo zadává do vyhledávačů dotaz na nějaký náš sortiment, investujeme okolo 500 000 Kč ročně, abychom uživatele přivedli k nám.

Samotný nákup podporujeme dárky a dopravou zdarma, důvěryhodným designem e-shopu a podporou nadace Radost dětem. Bohužel, dostáváme na prdel v cenotvorbě na zbožácích a systém výpočtu recenzí na Heuréce nám také zrovna u Dropshippingového projektu nenahrává do karet.

Zde intenzivně pracujeme na zlepšení spolupráce s týmem z Dropshippingu a od dodavatelů.

Dudlu fáze Care:

To nejlepší na konec?  Kéž by. První tři fáze jsou nejdražší. Jejich úkolem je získat zákazníka a bojujete v souboji proti celému trhu. Kdo hraje hry, je to Last Man Standing. Jenže co když u vás někdo nakoupil, byl spokojený, ale zapomněl. Většina smrtelníků si nepamatuje e-shopy kde nakoupili, a tak za rok, dva, až zase něco budou hledat, tak jak si na vás vzpomenou?

Nevzpomenou, takže zase pojedete proces See-Think-Do a budete platit. Nemusíte. My jsme letos prvně oslovili naše zákazníky přes e-mailing, máme věrnostní program a vytvořených několik remarketingových PPC kampaní s pravidelným intervalem připomínek.

Není to moc, šlo by toho dělat mnohem víc a také na tom budeme makat.

STDC framework, fáze Care

Vizualizace Care Fáze v Shoptetu při opakování nákupů (Zdroj: Dudlu.cz)

A jak je na tom váš STDC framework?

Velmi rád opakuji, že každý e-shopový rok má přinést něco nového a budu to opakovat i v posledním letošním díle, takže dnes jen ve stručnosti. STDC model vám nejen odhalí různé fáze zákazníků a kde máte mezery v jejich oslovování na trhu, ale také vám může pomoci sestavit media plán na příští rok.

Uvědomíte si kam jste se posunuli a kde je ještě prostor. Pokud budete každý rok dělat to samé, vždy se najde někdo, kdo bude zkoušet dělat o něco víc. Nebudete-li investičně experimentovat a správně data vyhodnocovat, začnete stagnovat a pak váš projekt bude rok po roku umírat. Tak se těšte na prosincový poslední díl, který nahodím někdy okolo 20. 12., a ať i vám na vánoční žně e-shopy rostou!

Hlavní partneři projektu Dudlu.cz

[logo-showcase id=“5325″ title=“Dudlu“]

[supsystic-price-table id=24]

Klikněte na CHCI VÍCE a ponořte se do četby celého našeho seriálu

Podpořte autora sdílením:

Tomáš Zahálka

Marketingový specialista se zaměřením na SEO a PPC reklamu pro Shoptet klienty. Zakladatel charitativního e-shopu Dudlu.cz a vzdělávacícho blogu pro začínající e-shopaře.

Tel.: +420 723 268 346
E-mail: info@tomaszahalka.cz

Chci budovat PPC

od 10 000 Kč / měsíčně

N
MKT konzultace
N
Google Ads (PPC)
N
Optimalizace kampaní
N
Seznam Ads (PPC)
N
Měsíční reporting

Chci budovat SEO

od 20 000 Kč / měsíčně

N
MKT konzultace
N
Analýza klíčových slov
N
Optimalizace webu
N
Posilování linkbuildingem
N
Měsíční reporting

Chci jen konzultaci

od 5 000 Kč / 2,5 h

N
MKT konzultace
N
60 minut příprava
N
SEO + PPC marketing
N
90 minut konzultace
N
Audio / video záznam

Komentáře

0 komentářů

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *