Analýza klíčových slov slouží k identifikaci uživatelských dotazů, které v rámci frameworku STDC zadávají potenciální zákazníci do vyhledávačů Google, Seznam, Bing, Youtube a AI nástrojů (ChatGPT).
Výsledkem je dokument, který definuje všechny tvary dotazů, oddělí a správně zařadí homonyma od synonym, vyřadí překlepy s dotazy bez diakritiky a ve finále pomocí tzv. kategorizace rozčlení klíčová slova na tematické bloky a jednotlivé vstupní stránky (články, kategorie, filtry, produkty atd.).

Jak na analýzu klíčových slov pro e-shopy (Autor: Tomáš Zahálka)
❓Pro koho je analýza klíčových slov užitečná?
Analýza klíčových slov (zkráceně AKW, AKS, klíčovka) je základní stavební kámen pro SEO. Excelová tabulka zjednodušeně slouží jako seznam materiálu, který budete pro stavbu svého e-shopu potřebovat a je nezbytná pro sestavení návrhu informační architektury, práci copywriterů a PPC specialistů.
SEO specialista, který AKW vyhotovuje má za úkol projít celý váš sortiment od oblečení po vařiče, zjistit pomocí nástrojů Collabim a Návrhů klíčových slov v Skliku / AdWords, jaké dotazy lidé pro veškerý sortiment používají a na základě dokumentu vám navrhnout jak upravit strukturu webu, ale i jaké tvary klíčových slov použít pro Title, nadpisy h1 – h5 a co by měl obsahovat popisek.
S dokumentem primárně pracuje SEO specialista v rámci kontinuální spolupráce na posilování pozic ve výsledcích vyhledávání a optimalizaci webu. Kopii dokumentu byste měli nasdílet kolegům — minimálně copywriterům, PPC správcům na Google Ads a Seznam Ads a UX Designerovi.

Ilustrativní ukázka návrhu informační architektury pro e-shopy (Zdroj: Tomáš Zahálka – Ilustrativní IA, parametry a AKW)
💰 Odhalte obchodní příležitosti s AKS?
Z klíčovky se lze dozvědět mnohem víc. Ukáže vám, po čem je poptávka na trhu. Pokud třeba prodáváte dekorace, možná zjistíte, že lidé mnohem víc hledají „dřevěné lampy“ než „kovové“. Nebo že konkrétní barva, velikost či značka má násobně větší hledanost, než byste čekali a vyplatí se ji naskladnit.
Analýza klíčových slov tak slouží jako podklad pro:
- 🧭 SEO specialistu – staví informační architekturu, interní prolinkování, linkbuilding
- ✍️ Copywritera – vybírá podle dat vhodná slova pro podnadpisy a texty
- 🎯 PPC specialistu – přesně cílí kampaně na frázovou shodu a snižuje PNO
- 📦 Nákupčího / obchodníka – rozhoduje o výběru sortimentu dle potenciálu hledanosti
🔍 Jak vypadá analýza klíčových slov?
Neexistuje žádný univerzální vzor výstupu analýzy klíčových slov. Každý SEO specialista tak může mít vlastní zpracování na základě svých zkušeností, vyčleněného rozpočtu na realizaci a rozsahu e-shopu.
Osobně preferuji dělat vizuálně jednoduše pochopitelnou excelovou tabulku, která obsahuje sloupce s klíčovým slovem, jejich orientační hledaností na Googlu a Seznamu, původně naměřené pozice, informaci zda se stránka se již k danému tvaru umisťovala a zaškrtávátka, zda je stránka založena, popsána a má záznam pro interní prolinkování v doplňku Slovník pojmů.

Ilustrativní ukázka analýzy klíčových slov (Zdroj: Tomáš Zahálka – Ilustrativní IA, parametry a AKW)
👀 Jak najít klíčová slova pro AKW?
Najít správná klíčová slova není jen o intuici, ale hlavně o práci s daty. Pokud se budete spoléhat na pocit, riskujete, že budete optimalizovat na fráze, které lidé vůbec nepoužívají. Analýza stojí na konkrétních číslech a trendech, které se dají zjistit z různých zdrojů.
- ✅ Google Trends – velmi základní nástroj pro zjištění hledanosti klíčových slov a krátkodobých trendů, ideální pro odhalení propadu návštěvnosti v souvislosti poklesu zájmu uživatelů.
- ✅ Google Keyword Planner – musíte mít placený účet (Google Ads), díky čemuž dostanete data o měsíční hledanosti, konkurenci v PPC aukci i návrhy souvisejících slov z Googlu.
- ✅ Sklik (Návrh klíčových slov) – detailnější rozbor frází, ale s radikálně menší hledaností vůči Googlu, klíčový nástroj pro české prostředí čerpající z dat hledanosti v Seznamu.
- ✅ Našeptávač – začněte psát dotaz a Google, Bing či Seznam vám nabídnou další fráze, které lidé hledají a mohou vám vypadnout z předchozích nástrojů díky menší hledanosti.
- ✅ Související dotazy – dole na stránce výsledků vyhledávání najdete blok s dalšími populárními hledanými frázemi, které opět mohou obohatit analýzu klíčových slov o nové fráze.
- ✅ People Also Ask (Lidé se také ptají) – typické pro Google, skvělý zdroj inspirace na blogové články, FAQ sekce nebo podpůrný obsah do rubrik a blogových článků.

Ukázka Sklik – Návrh klíčových slov pro dotaz sekačka s daty o hledanosti
🗂️ Jak sjednotit a vyčistit klíčová slova
Jakmile si stáhnete klíčová slova z různých zdrojů, budete mít několik samostatných tabulek (datasetů, excelů), které je třeba očistit. A na to doporučujeme český nástroj Collabim.
Do Collabimu stažená klíčová slova nahrajete a on je automaticky očistí o duplicity, spočítá hledanost na Googlu a Seznamu, změří aktuální pozice, najde dopadové stránky a umožní vám vyexportovat jeden čistý soubor, se kterým můžete pohodlně pracovat při optimalizaci a stavbě informační architektury.

Ukázka Collabimu a importu klíčových slov pro vytvoření AKW
🚀 Vyplatí se investovat do analýzy klíčových slov?
Analýza klíčových slov je jako checklist architektury e-shopu. Pomůže vám zajistit, že budou všechny důležité části webu správně rozvržené a vyhledávače se v nich snadno zorientují.
Díky ní budete mít jasně definované kategorie a parametry pro filtrování, což je klíčové u e-shopů s rozsáhlejším sortimentem. Stejně tak odhalí, jaké vstupní stránky chybí a jaké je potřeba sjednotit.
Velkým rizikem sestavování e-shopu bez klíčovky je takzvaná kanibalizace, tedy situace, kdy máte pro jeden okruh dotazů více stránek, které se navzájem přetahují o pozice. Vyhledávač v takovém případě neví, kterou stránku upřednostnit, a výsledkem je, že nedá dobré pozice ani jedné.

🔎 SEO pro e-shopy na Shoptetu už od 15 000 Kč měsíčně (Autor: Tomáš Zahálka)
📈 Kolik stojí vypracování AKW?
U menších e-shopů s několika málo sortimenty, například když prodáváte pelíšky a vodítka pro psy, se dá základní analýza zvládnout v řádu jednotek tisíc korun, maximálně nižších desítek tisíc korun.
U velkých e-shopů s desítkami až stovkami kategorií je situace jiná – tam se cena může vyšplhat na desítky až nižší stovky tisíc korun, protože objem práce je násobně větší.
Proto se u rozsáhlejších e-shopů vyplatí postupovat po částech a zpracovávat kontinuální dílčí analýzy. Taková práce se může rozložit do několika let a aktualizovat se společně s rozvojem e-shopu.
Analýza klíčových slov není jednorázový dokument, který uložíte do šuplíku. Je to proces, jenž dokáže návaznou činností udělat z e-shopu o 10 objednávkách projekt, který má tisíce zákazníků měsíčně.
Tak nezahálejte, stavte e-shopy na základě dat a ať i vám e-shopy rostou — celý seriál zde!
Související tematické články:
- 📍 Správa SEO reklamy pro Shoptet e-shopy?
- 📍 Jak zvednout návštěvnost pro e-shop?
- 📍 Jak vybrat SEO specialistu pro e-shopy?
- 📍 Jak ovlivní e-shopy Google AI Overviews?
- 📍 Jak využít Google Search Console?
- 📍 Jak optimalizovat kategorie na Shoptetu?







0 komentáøù