O tom jak měřit SEO se vedou dlouhé diskuze a trochu jsem se o tom rozpovídal jako přednášející na konferenci Digidějovice 2020. Kdo záznam neviděl, tak jádro pudla bylo nesledovat pouze meziroční změny v Google Analytics u řádku „Organic Search“ a sloupců tržby, transakce a návštěvy, ale uvědomit si, že remarketingové nástroje placených kanálů parazitují na trafficu z organiku a průměrně si 5 až 20 % připíšou na svůj účet. Stejně tak pokud v rámci SEO děláte i linkbuilding, nestačí sledovat jen řádek „organic“, ale i „referral“ a částečně „direct“. My se však dnes podíváme na zoubek Collabimu a ukážeme si jaké sloupce sledujeme u měření klíčových slov na Dudlu a proč některé zatím ignorujeme.
Měření klíčových slov
Collabim nabízí přes 30 sloupců, které lze sledovat, ovšem mít zaškrtnuté všechny není příliš přehledné a zároveň je bez hlubších znalostí budete těžko správně interpretovat. My jsme si proto udělali odlehčenou verzi, ve které sledujeme pouze klíčová slova, pozice, štítky, cílové stránky, průměrnou roční hledanost a eventuálně sloupce aktualizace měření a poznámky, které si trochu rozebereme.
Cílové stránky: Jedna z nejlepších věcí co můžete v Collabimu udělat je vyplnění u klíčových slov sloupec „cílová stránka“ a sledovat zda-li je shodná s cílovou stránkou, kterou indexuje Google a Seznam. Vě většině případů dojdete ke shodě a řádky vám budou pěkně zelenat, ale pokud dojde k nějakému nedorozumění mezi tím kam chcete uživatele směřovat vy a kam je směřují vyhledávače, tak vám Collabim rozdíl označí do očí bijící červenou. Takové cílové stránky pak buď rušíme a přesměrováváme nebo interním prolinkování nasměrováváme například z produktu na kategorii.
Pozice a hvězdičky: V závislosti na tom, zda si přejete měřit 1x za 14 dní nebo každý den se vám budou aktualizovat hodnoty naměřených pozic. U nás měříme 1x za 14 dní, díky čemuž můžeme měřit i více klíčových slov (viz pravidla tarifů) a naměřené hodnoty interpretujeme jako orientační. Celé měření a to hlavně u pozic Googlu je závislé na tom, zda si v „Nastavení projektu“ vyberete polohu Prahu nebo jiné město. Personalizace, geografická poloha měření, četnost měření, Google Dance … to vše ovlivňuje naměřené pozice a je třeba na to při interpretaci myslet a nebrat hodnoty jako ustálený výsledek.
Hodnoty hledanosti: Neměříte-li trendy klíčová slova jako třeba „roušky“ na začátku koronaviru, tak si téměř vždy vystačíte se sloupci průměrná roční hledanost. Naneštěstí Google poskytuje úplně jiné hodnoty než Seznam, takže zatím co od Seznamu máte nižší hledanosti v přesné shodě, tak od Googlu dostáváte vyšší hodnoty ve volné shodě. Stavět tedy tato čísla vedle sebe není úplně fér a my si je interpretujeme pouze jako trendy různých tvarů zápisu dotazů, které nám pomohou lépe určit jaká slova dáme do Titlu, nadpisů <h1>, <h2> a jaká začleníme do popisku (je-li to trochu možné a spisovné).
Štítky a poznámky: U většího e-shopu se bez sehraného týmu neobejdete a tak i SEO má několik procesů, které si díky štítkům a poznámkám organizujeme. Osoba A zakládá vstupní stránky (kategorie, parametrické kategorie, značky, blogy), nahrává primární klíčové slovo do Collabimu se štítkem „text“ a nastavuje cílovou stránku. Osoba B filtruje štítky „text“, dohledává k nim další relevantní klíčová slova a zadává téma copywriterům. Osoba C kontroluje obsah od copíků, posílá stránky do indexu a mění u bloku klíčových slov štítky „text“ na „linkbuilding“. A nakonec osoba D shání pro vstupní stránku relevantní zpětné odkazy do té doby, dokud necítíme, že se pozice pohybuje na rentabilním místě a můžeme změnit štítek na „hotovo“. Poznámky pak slouží jako informační vodítka, jestli už je text zadán k vypracování nebo jak se bude řešit konkrétní problém při kolizi vstupních stránek.
A co ostatní sloupce pro měření?
Určitě bych je nezatracoval. Například po napojení GA + GSC s Collabimem můžete sledovat návštěvnost jednotlivých klíčových slov. Jenže. Google Analytics vám vytáhne pouze slova ze Seznamu za poslední 3 měsíce a GSC zas jen z Googlu za poslední měsíc, takže sčítat to nelze a spíš nás zajímá kolik návštěv skrz všechny kanály stránka přinesla. Pak tu mám graf pozice a konkurenčnost Googlu. Milujete-li analytiku, tak se v tom můžete rochnit, stejně jako v sloupcích SERP Features. Na začátku e-shopu však pro nás nemají tyto informace velký přínos, protože je toho ještě hodně co můžeme udělat a těmto sloupcům dávám váhu až při hledání příležitostí k růstu po oddělání hrubé práce.
Collabim toho nabízí ještě mnohem více a někdy si ukážeme jak lze skrz něj špehovat konkurenci nebo si dělat pořádek v linkbuildingu. Další díl však budeme věnovat Shoptetu a nejvíce ignorovanému doplňku „Slovník pojmů“, který slouží úplně k jiným účelům, než se z oficiální popisku modulu může zdát. Tak nás sledujte, sdílejte, nakupujte a ať i vám e-shopy rostou. #Dudlu
Hlavní partneři projektu Dudlu.cz
[logo-showcase id=“5325″ title=“Dudlu“]
[supsystic-price-table id=24]
Klikněte na CHCI VÍCE a ponořte se do četby celého našeho seriálu
0 komentáøù