První rok je důležitý, musíte přežít a zjistit, jestli má někdo o vaše produkty zájem, první rok je hodně důležitý. Ostatně není jen tak, že nejvíce e-shopů zaniká během prvního roku provozu, ať už z důvodů špatné obchodní strategie, nevhodného produktu nebo nedostatku znalostí z online marketingu. První rok je zabiják drtivé většiny podnikatelů a jen v roce 2019 zaniklo 4 300 internetových obchodů z 40 000 e-shopů, což je více jak 10% úmrtnost a letos možná bude hůř. My jsme přežili a nejen to, hodně jsme se naučili a společně s Shoptetem, Collabimem a Dropshippingem jsme vybrali 17 000 Kč pro Radost dětem. Pojďme si říct co jsme změnili a jak moc měníme strategii Dudlu pro rok 2020.
Jak jsme vybrali 17 000 Kč pro Radost dětem?
To nejlepší rovnou na začátek. Celý rok promujeme, že každoročně vezmeme 20 % zisku z Dudlu a pošleme jej na charitativní projekt Radost dětem, který vede Kateřina Wich a podporují ho taková jména, jako je hokejista Tomáš Plekanec, tenistka Lucie Šafářová, Jiří Rostecký od MladyPodnikatel, skupina SEOloger od Pavla Ungra, automobilka Hyundai a mnoho dalších partnerů, kteří ví, že peníze jdou skutečně na dobrou věc. Jenže co když za první rok nevygenerujete žádný zisk?
Hodně podnikatelů si myslí, že v lednu založí e-shop a v prosinci mají šestimístný pasivní příjem. Tak jen pro představu velikán Zoot vygeneroval svůj první zisk až v roce 2019, tedy 12 let od jejich založení a to není až tak ojedinělý příběh. E-shop je cesta vyžadující dřinu a vzhledem k tomu, že jsme na Dudlu pracovali jen o volných chvilkách, tak z těch pár stovek objednávek jsme smysluplný zisk jen horko těžko mohli vygenerovat. Dali jsme proto s Radkou Mácovou, Davidem Honsem, Collabimem a Dropshippingem nějaké peníze dohromady a poslali alespoň symbolických 17 000 Kč jako malou pomoc na onkologicky nemocné děti v Motole. Všem partnerům patří mé velké poděkování.
Co plánujeme dělat jinak v roce 2020?
Zatímco hodně e-shopistů řeší radikální změny až během koronaviru, my jsme je začali dělat už v lednu. Ta první byla nejzásadnější. Shoptet nám prodloužil spolupráci a tím zásadně osekal potenciální náklady a my se mohli pustit do experimentu. Dropshipping v té době vytvářel novou vychytávku a to možnost napojit několik dodavatelů pod jeden feed a poskládat si vlastní mix zboží tak, jako byste to dělali v klasickém e-shopu. Mělo to však jeden háček. Tato možnost jde zatím jen u e-shopů, kteří posílají zboží přes centrální sklad, což je přibližně 50 % dodavatelů. Ten, kterého jsme doposud používali, tak tam samozřejmě nebyl. Museli jsme se rozhodnout, zda se spokojíme s duplicitní nabídkou zboží jako má více e-shopů nebo odpálíme 80 % naší informační architektury, radikálně změníme sortiment, ale budeme mít nové možnosti a e-shop jehož složení bude na trhu unikátní.
Asi si dokážete představit, jak moc se vám nechce práci za rok smazat a začít znova. Znovu navrhnout jinou IA, znovu roztřídit produkty, znovu udělat popisky produktů a kategorií, znovu vyplnit parametry, znovu a znovu … skoro vše co jste dělali loni, musíte udělat znovu. My do toho šli a má to úspěch.
Rozšiřujeme Dudlu tým o externí spolupráci
Změna IA byla skvělá a defakto ihned po tom, co jsme upravili strukturu a roztřídili 3/4 zboží (nyní máme 15 000 produktových karet) začala koronavirová izolace, která radikálně změnila myšlení potenciálních zákazníků, kdy z jedné objednávky za dva dny jsme se rázem vyhoupli na 5 – 10 objednávek denně. Nové zboží, změna struktury a koronavirus jenž přetočil styl nakupování po celém světě jsou tři hlavní faktory, které nás dokopali k intenzivnější práci na Dudlu navzdory tomu, že naše hlavní činnost nebyla zatím nijak poškozena a stále máme na celý rok 2020 kapacity vyprodané.
Nastal tak čas náš tým rozšířit a během dubna začneme oslovovat maminky na mateřské a hledat pomoc s tříděním zboží, plnění parametrů a popisováním sortimentu. Stejně tak je čas využít více sociální sítě a zatímco hodně e-shopů své investice do e-commerce tlumí, my jsme se rozhodli je minimálně zdvojnásobit. Jestli nám něco historie o krizích ukázala, tak je to, že pokud máte nějaké peníze bokem, je třeba je investovat a nezaleknout se. V dalších dílech si proto ukážeme jak dáváme dohromady lidi na spolupráci, co je cross-sell a zabrousíme i do SEO a XML kolekce z Dropshippingu.
Závěrem bych rád poděkoval všem přátelům, kteří náš projekt podporují a nakupují u nás, stejně tak všem partnerům a kolegům, kteří nám minulý rok pomáhali. Bez vás by to nefungovalo.
Hlavní partneři projektu Dudlu.cz
[logo-showcase id=“5325″ title=“Dudlu“]
[supsystic-price-table id=24]
Klikněte na CHCI VÍCE a ponořte se do četby celého našeho seriálu
0 komentářů