25. díl — Jak získat zpětné odkazy — Jak se staví e-shop Dudlu.cz

Zpětné odkazy jsou jednou ze tří nejdůležitějších složek SEO (technické řešení, copywriting, linkbuilding), které vám pomohou dostat e-shop na první pozice v neplacených výsledcích vyhledávání. Pokud máte správné technické řešení (Shoptet), kvalitně popsané vstupní stránky na základě analýzy klíčových slov, vyřešené interní prolinkování třeba přes Shoptet doplněk „Slovník pojmů“ a stále se vám nedaří dostat na rentabilní pozice, tak je správný čas začít budovat tzv. backlinky.

Jak získat zpětné odkazy
Jak získat zpětné odkazy (Zdroj: Canva)

K čemu je tvorba zpětných odkazů?

Vyhledávače obecně nechtějí abyste své odkazové portfolio budovali a v ideálním světě veškeré odkazy směřující na váš web budou jen od skutečných uživatelů bez jakékoliv jiné motivační složky, než je vaše kvalita. Jak už jste si asi všimli, nežijeme v ideálním světě. Každý větší e-shop, o kterém jste kdy slyšeli má vlastního linkbuildera / SEO specialistu, který systematicky posiluje slabší vstupní stránky o odkazy se správným anchor textem z jiných tematicky relevantních webů, k čemuž využívá různé metody:

1) Zpětné odkazy zdarma

Ať už zboží dodáváte, nebo odebíráte, máte kolem sebe distributorskou síť relevantních stránek, kde můžete pouhým e-mailem získat zpětný odkaz zdarma. Zkuste tedy kontaktovat všechny své obchodní partnery, zda-li by na vás nemohli odkázat. V této fázi stačí i na homepage. Podobně můžete přistupovat i s weby vašeho PPC specialisty, UX designera, SEO konzultanta atd., třeba výměnou za referenci. V případě Shoptetu zas můžete snadno získat odkaz recenzováním Shoptet doplňků.

Shoptet recenze
Zpětný odkaz z Shoptet recenze (Zdroj: Shoptet Slovník pojmů)

2) Registrace do katalogů

Držet se pravidla, že 99,9 % nabídek, které dostanete v duchu „zaplaťte XY Kč a my vás zaregistrujeme v XY katalogu“ jsou šmejdi. Éra hromadných zápisů do katalogů historicky fungovala, podobně jako masové výměny patičkových odkazů. Od roku 2012 jsou však tyto linky bezúčelové a pokud by byl jejich poměr v rámci vašeho portfolia nestandardně větší, mohlo by vám to teoreticky uškodit. Držte se klasiky. Zápis na Firmách.cz, Google Moje Firma, ale i vytvoření Facebooku profilu, Instagramu, Youtube kanálu a Pinterestu mohou zdarma generovat kvalitní odkazy, které získáte svépomocí.

3) Komentářový spam

Nejméně prezentovaná metoda na přednáškách, často zmiňovaná jako nevhodná, ale přesto nejčastější. Infiltrovat se do tematicky relevantních diskuzních webů není nic špatného a pokud se vám povede vyvolat debatu, na kterou je vhodné odpovědět odkazem na váš web, máte vyhráno. Problém těchto diskuzí podobně jako u komentování článků jsou moderátoři a „nofollow“ označení linků. Zkrátka weby se neplacené reklamě snaží zabránit všemi způsoby a získání platného linku se stává časově náročné.

4) Virální odkazy

Nejlepší metodou a jedinou, kterou vyhledávače skutečně chtějí jsou virální linky. Jenže proč by na váš web měl někdo jiný na cizím webu odkazovat? Moc důvodů skutečně není. Buď budete mít úžasný produkt, který nikdo jiný neprodává, zajímavý příběh firmy vhodný rozhovoru nebo napíšete kvalitní článek ideálně na odborné téma, který budou jiné weby citovat jako zdroj.

5) Nákup zpětných odkazů

Oblíbená, ale poměrně drahá forma získávání odkazů jsou nákupy. Web XY vám nabídne za XY Kč volných anchor text, možnost umístit článek, bannerový prostor — zkrátka odkaz za peněžní odměnu. K této metodě se vyhledávače staví negativně už proto, že by pak kvalitu výsledků vyhledávání šlo ovlivnit penězi. Na druhou stránku vyhledávače mají problém zjistit, zda je odkaz virální, nebo placený, tedy pokud ho neoznačí vývojář jako „sponsored“. Pak nejen utratíte penízky, ale zároveň vám link pravděpodobně moc s ničím nepomůže. Podobně si u nákupů dejte pozor i na expirace linků.

6) Tvorba microsite a odkup domén

Víte o tematicky podobně založeném webu, případně rovnou o konkurenci, která končí a expiruje jí doména? Máte dvě možnost, buď kývnete na odkup za často nesmyslnou částku, nebo počkáte až doména propadne, koupíte ji za pár stovek a pomocí webarchivu ji zkusíte obnovit. Poměrně náročná činnost, ale když se vám to povede, můžete takovou stránku provozovat jako microsite, která bude na důležité dotazy odkazovat k vám na web, nebo ji celou přesměrujete. Podobně můžete zkoušet budovat samostatné weby na jiných doménách, třeba blogy, magazíny, diskuzní fóra, jenž budou získávat vlastní reputaci a po nějakém čase z nich začnete vodit odkazy na váš primární business.

7) Výměna zpětných odkazů

Každý člověk točící se okolo SEO má svou síť klientů a pokud budují například kvalitní obsah na blogu, dokážete se výměnou dostat k velmi kvalitním webům s libovolným anchor textem. Jedinou podmínkou je mít co nabídnout. Na Dudlu máme několik forem spolupráce od sepsání článků pro blog, vytvoření popisků kategorie, umístění banneru, po rozhovory viz naše podmínky. Pak už jen záleží, zda při vyhodnocení kritérií vhodnosti výběru dáváte přednost různým MOZ rankům, S-Rankům, Alexa rankům apod., nebo vlastní intuici. My jdeme po čichu, protože víme, že když web vypadá nadějně, tak nezáleží jaký pseudorank má teď, ale jaký vliv může mít v budoucnu.

Jak vyhodnocovat zpětné odkazy?

Z našeho pohledu neexistuje žádná platná metodika, která by řekla, že odkaz ze stránky A na stránku B vám zvedne pozice o XY. Existuje jen vlastní zkušenost a intuice na rozpoznání nekvalitních webů od těch kvalitních. Obecně však lze říci, že budování zpětných odkazů má smysl, když budete:

  • získávat odkazy z různých tematicky podobných domén, různé kvality
  • získávat odkazy s anchor textem odpovídající cílové stránce, ale i jako prostou URL
  • získávat odkazy s cílem mixování uvedených praktik na různé oslabené dopadové stránky
  • získávat odkazy na cílovou stránku, až když má kvalitní obsah jak produktový, tak textový
  • získané odkazy zapisovat do Collabimu a monitorovat počet odkazovaných domén v GSC

Zápis zpětných odkazů v Collabimu a GSC

Co očekávat od budování zpětných odkazů?

Čím silnější odkazová doména je, tím rychleji linky vyhledávače najdou a v případě Googlu zapíšou do Google Search Console, který je pro nás hlavním ukazatelem odkazového portfolia. Některé odkazy tam najdete za měsíc, jiné až za čtvrt roku, ale i ty mohou hrát svou roli. Důležité je mít jasně definovanou strategii činností, a to v případě e-shopu nastavenou na pořadí Technické řešení => Analýza klíčových slov => Informační architektura => Kvalitní popisky stránek => Budování zpětných odkazů a každou vstupní stránku vnímat samostatně, s vlastní reputací. Tak budujte, linkujte a ať i vám e-shopy rostou.

Hlavní partneři projektu Dudlu.cz

Tržby (GA)

3 350 000 Kč

PPC (placené): 1 027 500 Kč

Srovnávače cen: 966 000 Kč

SEO (neplacené): 1 161 000 Kč

Přímá návštěva: 160 500 Kč

SMM (sociální sítě): 35 000 Kč

Data aktualizovány: Květen 2021

E-shop spuštěň: Březen 2019

Objednávky (GA)

5 350 transakcí

PPC (placené): 1 820

Srovnávače cen: 1 420

SEO (neplacené): 1 780

Přímá návštěva: 280

SMM (sociální sítě): 50

Data aktualizovány: Květen 2021

E-shop spuštěň: Březen 2019

Návštěvnost (GA)

325 000 návštěv

PPC (placené): 93 850

Srovnávače cen: 60 390

SEO (neplacené): 153 480

Přímá návštěva: 10 280

SMM (sociální sítě): 7 000

Data aktualizovány: Květen 2021

E-shop spuštěň: Březen 2019

Klikněte na CHCI VÍCE a ponořte se do četby celého našeho seriálu

Podpořte autora sdílením:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.