Vánoce se blíží a jelikož meziroční čísla nejsou pro většinu e-shopů nijak příznivá, otvírají se tak nové příležitosti pro alternativní cesty jak získat zákazníky. Jednou takovou pěšinkou je i affiliate marketing, který funguje na základě spolupráce s publishery a proplacení provize z přivedeného zákazníka. Své o tom víme i na Dudlu, kde jsme spojili síly a testujeme spolupráci se skupinou Affial.com.
Co je Affiliate marketing?
Affiliate marketing má poměrně jednoduchý systém. Jste-li například bloger a rád píšete, určitě dříve nebo později dojdete k prozření, že byste za svou práci chtěli nějakou odměnu. Ideálně v peněžité formě. V takovém případě můžete sáhnou po AdSense reklamě, tedy prošpikovat svůj blog tunou vyskakovacích reklam a iritovat své čtenáře, nebo spustit tzv. affiliate program.
Ten má dvě cesty. Buď si začnete zdlouhavě vyhledávat affiliate nabídky různých internetových e-shopů, nástrojů a s nimi uzavřete individuální spolupráci (pozn. jako mám s Collabimem a Freelem), nebo se zapojíte do jedné z Affil rodin, které sdružují stovky publisherů a postarají se vám o provize.
Ačkoliv Shoptet má možnost vytvořit si vlastní Provizní systém, tak nám se příliš nechtělo začít obepisovat různé blogery a nabízet jim naše podmínky, získávat vzájemnou důvěru a starat se o plnění. Příliš byrokracie. Jak u nás platí — Co můžeš udělat jen ty, udělej to, co mohou udělat lépe jiní, deleguj. Proto jsme vyhledali partnera, který má široké portfolio publisherů a lidsky nastavený affilate, bez nutnosti zřizovat subdomény a vytvářet programátorské harakiri.
Jak funguje affiliate spolupráce?
Dobrá, s tím programátorským harakiri jsem to trochu přehnal, ale faktem je, že různé affil programy mají různé podmínky spolupráce. Někde stačí jen do Google Tag Manageru přidat kus kódu pro měření, jednou za měsíc dostat pro schválení report přivedených objednávek a proplatit částku. Jinde po vás chtějí vytvořit subdému, přesměrovat ji na hlavní web, té subdoméně zablokovat procházení od robotů, aby nedocházelo k duplicitnímu webu a pak teprve platit.
Na Dudlu.cz jsme si vybrali pro nás ten nejlepší affiliate program, tedy ten, kde cesta ke spolupráci vede jen přes Google Tag Manager a tu nabídl Affial.com. Mimo propojení kódu pro měření, po nás už chtěli jen údaje o návštěvnosti, USP, odkazy na produkty a to hlavní — stanovení provize pro partnery.
Kolik mám nastavit procent? Co když si budou blogeři dělat falešné objednávky, které nepřevezmou? Jak si můžu být jist, že mě nezaspamují na nevhodném webu a já pak neschytám nějakou formu penalizace od vyhledávačů? Jak moc je měření a párování objednávek s affiliatem přesné?
Jak nastavit affiliate partnerství?
Optimální nastavení provizí vám napoví PNO z PPC reklamy, průměrná marže a obchodní cíle. Můžete si říct — marži máme 30 % a chceme se dostat rychle mezi lidi. V takovém případě lze provizi mít klidně okolo 25 %. Sice na objednávce nevyděláte, ale potřebujete-li být vidět, tak s takovou provizí nalákáte desítky publisherů co o vás budou psát recenze, články a snažit se vám nahnat zákazníky.
Naše marže se průměrně pohybuje okolo 20 – 30 %, a já zrovna moc affilu nefandil, proto jsme začali spolupráci hodně konzervativní cestou s výškou provize 8 % (6 % pro publishery a 2 % pro Affial.com).
Ano, počítáte správně. Pokud by průměrná objednávka byla 1 000 Kč, tak by bloger za takového zákazníka dostal odměnu 60 Kč, což není nic moc. Naštěstí řada publisherů je ochotna za takovou provizi psát, pokud jim věnujete zboží na otestování.
Ukázka affiliate programu:
Nebudeme si nic nalhávat, ty provize nabízíme malé a během toho co píšu tento článek, tak mám i rozepsaný e-mail o rozšíření spolupráce pro rok 2023. Co se týká nepřevzatých objednávek a pokusů o podvod, tak náš partner toto má proklientsky ošetřené a každou objednávku, kterou mají spárovanou validujeme, takže nehrozí, že budeme platit za storna a falšené objednávky.
Trochu jiný problém nastávám se samotným měřením v GA3 a sledování výkonu vůči jiným kanálům. Cookies lišta data neúprosně drtí a dogmatické zírání do analyticsu může způsobit řadu nešťastných závěrů. Proto při nastavení spolupráce sledujte i jiná KPI, než jen zdroj / médium.
Jsme s Affiliate marketingem spokojení?
Výkon bych rozdělil na dvě části. První jsou nákupní rádci typu HomaGo, ChytryVyber a HledejCeny. Tam vaše cesta začíná a končí, pokud nabízíte ušmudlanou provizi a nemohu říct, že bych byl z těchto portálů dvakrát odvázaný. Druhá část jsou články od publisherů typu MámaDoDeště, kde recenze vodí zákazníky, buduje vám brand a spolupráce nám dává podstatně větší smysl.
Recenzi jsme využili i v rámci článku Příběh Dudlu a snažíme se vždy spolupráci maximálně vytěžit. Podobně přistupujeme i k samotnému affilu, pro který jsme vytvořili článek v sekci spolupráce, kde vyzýváme čtenáře aby se do programu zapojili. Po více jak roku spolupráce mohu říct, že Affiliate vodí nové zákazníky, provizi si zde můžete nastavit libovolně, ale je třeba počítat s tím, že čím menší bude, tím méně publisherů získáte. Tak affiliate program vyzkoušejte, neškudlete a ať i vám e-shopy rostou!
Hlavní partneři projektu Dudlu.cz
[logo-showcase id=“5325″ title=“Dudlu“]
[supsystic-price-table id=24]
Klikněte na CHCI VÍCE a ponořte se do četby celého našeho seriálu
0 komentářů