Shoptet právě spustil novou funkci, která ušetří desítky hodin SEO specialistům, copywriterům a tisíce korun e-shopistům. O jakém zázraku je řeč? V nástroji Pokročilé SEO nyní nově najde záložku Import a Export, která vám umožní během pár minut editovat v excelu tisíce parametrických kategorií bez zbytečného rozklikávání a nekonečného loadování jednotlivých vstupních stránek v adminu.
Začalo to na SEOlogeru!
Když jsme s Michalem Binkou na konferenci SEOloger pořádanou Pavlem Ungrem přednášeli o SEO příležitostech pro zlepšení v Shoptetu, asi jsme ani jeden nečekali, že o pár měsíců později bude řada z nich realizována. Upravená sitemapa, rozdělení článků a kategorií v nástroji Základní SEO, opravený nástroj Slovník pojmů, přidání proměnné #COUNT_PRODUCTS# pro Title a Meta Description, úprava Robots.txt a ve finále nám Ondřej Chvojka z Shoptetu zařídil Import a Export parametrických kategorií.
Asi nikomu neuniklo, že se Shoptet do plošných úprav pro SEO pustil ve velkém. Ostatně cena za PPC reklamu meziročně roste a žádný e-shopista si nechce zbytečně ukrajovat z marže. Letos se víc jak kdy předtím ukazuje, že kdo investuje do SEO, dokáže i v turbulentním čase udržet ziskovost, a protože SEO je „z jedné třetiny“ závislé na technickém řešení, tak je třeba nezahálet a upgradovat.
Jak funguje import / export pro Pokročilé SEO?
Nejspíš není třeba zmiňovat, že nástroj Pokročilé SEO patří mezi nejsilnější marketingové nástroje Shoptetu, kterou drtivá většina krabicových řešení nemá a u řešení na míru za něj zaplatíte vyšší desítky až nižší stovky tisíc korun. Díky tomuto doplňku můžete elegantně postavit tisíce vstupních stránek pro longtailová klíčová slova typu: Dárek pro dvouletého kluka = Kategorie: Hračky + Hodnota parametru Věk: 2+ a Pohlaví: Chlapeček, a zvednout si tak šance na získání nových zákazníků.
Ačkoliv založené parametrické kategorie můžete relativně snadno editovat v Shoptetu, tak dosáhnete-li vyššího počtu vstupní stránek, začne být orientace poměrně složitá, a zároveň dochází k pomalejšímu načítání, občasně špatnému uložení vložených dat (popisků, titlů, meta descriptionů). Celková správa vás pak mohla snadno dostat do stavu nepříliš vzdálenému vikingským berserkrům.
Běsnění už je konec. Na pár kliků si teď můžete stáhnout všechny založené parametrické kategorie podobně, jako lze stáhnou ty klasické. SEO specialista si snadno odkontroluje kde používá individuální Titly a Meta Descriptiony, a kde naopak používá proměnné z nástroje Základní SEO. Rychle zjistíte jaké stránky máte na jaká KW už založené a co vám zatím schází. Copywriteři už nemusí jak „opičky“ rozklikávat každou kategorii zvlášť a neustále kontrolovat, kde nemají content, ale na první pohled vidí, kde nemají podnadpisy, kde schází text a ty za pomocí základních znalostí HTML dokáží rychle doplnit.
Pár tipů na import a export:
- Export je ve formátu .csv a některé „excely“ s tím mají problém (rozpadne se jazyk, špatné oddělení sloupců). Doporučuji stáhnout WPS Office, který data umí i s českou jazykovou sadou dobře oddělit a naformátovat. Pak jen stačí uložit (CTRL + S) a importovat do Shoptetu.
- Pokud vám export udělá všechny řádky různě vysoké, mezi označením sloupců a řádků je „šedý čtvereček“, na který když kliknete, označí se vám celý sheet. Máte-li vše označené, klikněte na libovolnou číslovku označující řádky pravým tlačítkem a hledejte „Row Height„.
- Neumíte-li v HTML, tak si nejdříve v adminu Shoptetu jednu parametrickou kategorii naformátujte pomocí WYSIWYG editoru, přidejte si tam třeba podnadpis H2, nějaké odkazy, odsazení, entery apod. V exportu tak získáte vzor, podle kterého se pak snadno odrazíte.
- V exportu editujte pouze sloupce metaTagTitle, metaTagDescription a description. Párování probíhá na základě URL adresy a do ostatních sloupců raději nezasahujte!
- Vždy si původní export před úpravou zálohujte. Importujte do Shoptetu upravenou kopii a i tak doporučuji tento nástroj ponechat pouze na zkušenějších copywriterech a SEO specialistech.
A kde jsou ty ušetřené peníze?
Čas! Je velký rozdíl, jestli SEO specialista bude upravovat 1 000 parametrických kategorií dvě hodiny, nebo dvacet hodin. Jestli audit znamená projít očima excel, nebo 4 000x kliknout v adminu, abys zjistil, zda jsou doplněné popisky, jestli všude máme podnadpisy a jaké stránky už máme hotové. To samé platí u copywriterů, kteří nasazují texty. Kvalitní copywriter umí pracovat s HTML a dokáže tak své texty naimportovat za pár hodin práce místo toho, aby je tam pomalu vkládal několik desítek hodin.
Při hodinovkách profesionálních freelancerů, které startují od 1 000 Kč se každá minuta počítá, natož pak každá hodina ušetřené práce. A jako bonus, čím efektivněji lze práci udělat, tím rychleji je realizována a tím dříve se vám zvednou tržby, tak neplýtvejte časem a ať i vám e-shopy rostou!
Hlavní partneři projektu Dudlu.cz
[logo-showcase id=“5325″ title=“Dudlu“]
[supsystic-price-table id=24]
Klikněte na CHCI VÍCE a ponořte se do četby celého našeho seriálu
Super článok!
Ako prosím pracujete s CSV súborom? Otvorenie a update export CSV je u mňa v poriadku (excel), avšak následne mám problém ho uložiť vo formáte, ako bol originál Export. Rátam že preto, lebo Excel používa čiarku ako oddeľovač pre CSV a shoptet tam má tuším bodkočiarku.
Prípadne je toto už ošetrené v spomínanom WPS Office?
Ďakujem za tip :)
Zdravím,
z toho důvodu používám WPS Office, který neničí formátování od Shoptetu. Bohužel, Excel, WPS Office, LibreOffice, Google Sheet, každý nástroj má se soubory jiné chování a je třeba používat to co funguje :)
Super článok!
Děkuji :)
Díky za super článek. Tohle se bude hodit. Díky Honza
Děkuji :)