22. díl — Optimalizace obrázků pro vyhledávače — Jak se staví e-shop Dudlu.cz

Produktové fotky, bannery, loga a infografika, bez obrázků by e-shop nepůsobil živě a zákazník by si podle názvu jen těžko vybral. Obrázky však mají i další vlastnosti. Pozitivní na grafice může být, že pokud se vám povede správně optimalizovat produktové fotky, ale i bannery, můžete se dostat na relevantní dotazy do výsledků vyhledávání a přivést jejich pomocí potenciální zákazníky. Negativem je, že pokud začnete nahrávat grafiku na e-shop nekomprimovanou (tedy nepohrajete si s velikostí souboru), váš e-shop bude s každým dalším bannerem a fotkou pomalejší. V tomto díle si proto ukážeme, jak na optimalizaci fotek a bannerů pro vyhledávače (SEO).

Optimalizace fotek a obrázků pro SEO
Optimalizace fotek a obrázků pro SEO

Fotky produktů a SEO

Chcete-li, aby se vaše fotka produktu dostala do výsledků vyhledávání na Googlu a Seznamu a přivedla vám zákazníky? Zkuste dodržovat následující desatero a určitě se vám to povede:

  1. Fotky budou originální

    Vyhledávače ocení, když si dáte práci a nafotíte vlastní fotky, než když budete používat jako dalších XY e-shopů fotky stažené od dodavatele. Ostatně, jaký smysl by vám dávalo dostávat ve výsledcích vyhledávání tisíc stejných fotek jen od různých e-shopů?

  2. Fotky budou na bílém pozadí

    Tohle ocení i placené reklamy (PPC, zbožáky). Snažte se, aby první fotka byla vždy čistá a na bílém pozadí. Budete-li chtít fotit lifestylové fotky, třeba hodinek na ruce s modelkou, určitě si tím polepšíte, ale zařaďte je až na druhou a další pozici.

  3. Fotky budou bez vodoznaku

    Vodoznaky jsou něco jako mullet sestřihy vlasů. Stále to ještě vidíme, ale naštěstí ne tak často. Dávat na vlastní fotky vodoznak s logem, aby vám je konkurence neukradla, není dobré pro SEO, UX ani PPC. Vyhledávače vodoznaky nedoporučují a z uživatelského hlediska to také není žádný požitek, pokud vám tedy konkurence krade fotky z webu, řešte to předžalobní výzvou.

  4. Fotky budou v dostatečné kvalitě

    Nahrávat rozmazané či miniaturní fotky, kde uživatel musí zoomovat, aby zjistil co prodáváte není dobrý nápad. Doporučuji, aby každá fotka měla rozlišení od 1024 x 768 px do 1280 x 768 px.

  5. Fotky budou komprimované

    Nikdy, ale opravdu nikdy nenahrávejte své produktové fotky v plné kvalitě (několik MB), tak jak vám je poslal grafik. Ideální velikost produktové fotky doporučuji do 150 kB s tím, že čím menší, tím rychlejší váš e-shop bude. Komprimovat jakékoliv obrázky můžete jednoduše přes Tinypng.

  6. Fotky budou pojmenované

    Nahráváte-li třeba do Shoptetu jakoukoliv fotku (platí i pro bannery a další grafiku), vždy daný soubor už v počítači správně pojmenujte. Vyhledávače lépe pochopí soubor pojmenovaný panske-cerne-hodinky-lavvu.jpg, než DS8789541_img78954.jpg.

  7. Fotky budou jednoznačné

    Toto už jsme nakousli v článku varianty produktů, ale je vždy dobré si to zopakovat. Pro každou barevnou variantu udělejte samostatnou fotku na ideálně samostatnou kartu produktu. Pro různé velikosti stačí jedna fotka a fotíte-li na modelu, přidejte do popisku produktu míry (výška, váha) a použitou velikost zboží (XL, L, M, S). Nikdy nedělejte produktové fotky tak, že vyfotíte několik produktů na jednu fotku a budete nutit zákazníky specifikovat variantu poznámkou!

  8. Fotky budou mít správný Alt Tag

    Máte-li správně pojmenovaný soubor a produkt, tak se s alternativní textem nemusíte trápit a bude se vám dobře propisovat. Pokud jste však fotky do Shoptetu už  historicky nahráli špatně, tak u každého obrázku máte možnost záchrany v podobně vyplnění alt tagu.

  9. Fotky budou mít pěkný Title

    Ne, teď se nebavíme o SEO Titlu u kategorií, článků nebo produktových stránek. I obrázky mohou mít svůj Title, který se zobrazí po najetí myší na obrázek jako hover efekt (textová bublina). Každopádně to s optimalizací pro vyhledávače nemá nic společného a je to spíš taková UX pidi třešnička na dortu, kterou v Shoptetu nenajde a ani jí nepotřebujete.

  10. Fotky budou mít vhodný formát

    Nejde ani o to, zda budete dělat čtverečky, nebo obdelníčky, ostatně to už záleží na vás a zvolené šabloně. Řeč je o formátech JPEG (.jpg) a PNG. Ve zkratce oboje je dobře, každý má jinou verzi komprimace a užití, proto pro fotky doporučuji formát .jpg, který je na tyto účely nejvhodnější.

Jak optimalizovat produktové fotky (foto návod)

Bannery a ikonky

Jak už vás asi napadlo, téměř všechny body platí i pro bannery a ikonky. U bannerů samozřejmě není třeba mít bílé pozadí, vlastně by to většinou ani nedávalo smysl, ale co se týká komprimace, pojmenovávání souborů, formátů a nutnosti být originální, tak tam si můžeme notovat. Máte-li na banneru vyobrazené sdělení, které pro rozkliknutí dostane uživatele na “české hračky“, je skvělé takto i banner pojmenovat ještě před nahráním do Shoptetu, tedy ceske-hracky.jpg. Shoptet k bannerům nabízí i další různé nadpisy viz foto níže, ale to už s optimalizací nemá nic moc společného.

Ikonky kategorií. Shoptet nabízí ke každé kategorii nahrát ikonku, která opticky rychleji a lépe vysvětlí zákazníkovi, co v dané sekci najde. Určitě doporučuji ikonky používat, ale zase v žádném případě není nutné tam nahrávat velké soubory. Osvědčeným řešením, které používáme je vybrat pěkný produkt z nabídky, kliknutím na pravé tlačítko myši stáhnout obrázek už z výpisu produktů v kategorii. Otevřít si malování, oříznout obrázek tak, aby neměl kolem sebe zbytečně moc bílého místa a nastavit velikost v pixelech na 150 x ??? (co se vám nabídne při zachování poměru stran). Jakmile dáte uložit, obrázek se zmenší a pokud by velikost byla stále nad 20 kB, můžete ho prohnat přes Tinypng.

Jak stáhnout obrázek a upravit ho pro bannery a ikonky (foto návod)

Jak vyhodnocovat optimalizaci obrázků?

Asi nejlepším způsobem jak zjistit kolik uživatelů mohlo vidět vaše obrázky a kolik na ně kliklo je Google Search Console viz návod v galerii výše. Spousta uživatelů neví přesně co hledá, respektive jak to pojmenovat a tak zkouší různé názvy zadávat do Google obrázků a doufají, že jim vyhledávače pomohou. Pokud se jim zobrazíte vy, máte vysokou šanci, že u vás nakoupí.

Vyhodnocovat můžete i rychlost e-shopu. Základní šablony od Shoptetu jsou rychlé, ale pokud je naplníte množstvím obrázků bez komprimace, tak si budete web zpomalovat, zákaznici budou odcházet a vám budou klesat konverze. Je třeba myslet na to, že většina uživatelů prohlíží dnes přes mobil a ten zas většinou jede na datech. Opravdu tedy nechcete s každým načtením stránky na e-shopu zákazníkům stáhnout několik MB už tak u nás  drahých dat. Stejně tak to vnímají i vyhledávače, proto se snažte najít kompromis v co nejlepší kvalitě fotek s co nejmenším velikostí a ať i vám e-shopy rostou.

Hlavní partneři projektu Dudlu.cz

Tržby (GA)

 15 000 000 Kč

PPC (reklama): 3 400 000 Kč

Ostatní zdroje: 3 700 000 Kč

SEO (reklama): 5 300 000 Kč

Přímá návštěva: 2 200 000 Kč

Sociální sítě: 400 000 Kč

Data aktualizována: Leden  2024

E-shop spuštěn: Březen 2019

Objednávky (GA)

20 000 transakcí

PPC (reklama): 5 700

Ostatní zdroje: 4 100

SEO (reklama): 8 000

Přímá návštěva: 1 800

Sociální sítě: 400

Data aktualizována: Leden 2024

E-shop spuštěn: Březen 2019

Návštěvnost (GA)

3 300 000 návštěv

PPC (reklama): 350 000

Ostatní zdroje: 285 000

SEO (reklama): 2 500 000

Přímá návštěva: 130 000

Sociální sítě: 35 000

Data aktualizována: Leden 2024

E-shop spuštěn: Březen 2019

WordPress Pricing Table Plugin

Klikněte na CHCI VÍCE a ponořte se do četby celého našeho seriálu

5/5 - (2 votes)
Podpořte autora sdílením:

Komentáře “22. díl — Optimalizace obrázků pro vyhledávače — Jak se staví e-shop Dudlu.cz”

  1. Děkuji. Vážím si vašich odpovědí. Po odeslání mi napadala ještě další věc. Jak je to s psaní článku – popisků produktu atd od AI. Jde mi o to, když mi např AI napíše článek na blog, popřípadě parafrázuje článek, který je už napsaný. Má to nějaký negativní/pozitivní vliv na SEO?

    1. S AI teď všichni experimentujeme a já osobně doporučuji jakýkoliv článek od AI pročíst a poupravit (přidat vlastní myšlenky, nápady apod.)

      Tedy ať klidně 80 % udělá AI, ale dejte tomu alespoň 20 % svého know-how.

      Každopádně testy zatím vypadají všelijak, někdy vás za AI článek Google katapultuje na top pozice a pak vás za měsíc kompletně odstřelí.

      Jinde za AI odpálil celou doménu, protože v její obsah ztratil důvěru.

      Samotný Google neví zatím jak s tím pracovat a testuje různé scénáře, uvidíme jak to dopadne. :)

  2. Zdravím,
    předem chci poděkovat za skvělý blog (škoda, že jsem na něj nenarazil dřív) nicméně dnes jsem ve stavu, že uvažuji o dropu, právě přes dropshipping.cz. – jakmile se vše uklidní (vidím, že váš eshop totiž stále nejede).
    Zajímají mě dvě věci – jedna je k článku.
    Píšete, foťte si vlastní produkty, vyhledávač to ocení. Jak to řešíte vy? Řešíte vlastní foto, nebo máte jen to co si natáhnete z feed?
    Další otázka. Dropshipping.cz má vlastní eshopové řešení. Je dobré, nebo mám spíše uvažovat jak vy a jít formou Shoptetu?

    1. Zdravím Tomáši,

      moc děkuji, jsem rád, že se blog líbí a myslím, že lepší narazit na něj později, než vůbec. :)

      Fotky v rámci DS neřešíme vlastní, kapacitně se nám to s ohledem na množství produktů a četnost obměny nevyplatí, ale obecně pokud někdo má vlastní produkty / menší rozsah, tak se to vyplatí nejen s ohledem na SEO, ale i brand a UX.

      Osobně preferuji Shoptet, protože má na vývoj největší kapacitu v ČR a marketingově nejlepší zázemí. Ovšem nemám DS řešení otestované, jen co jsem viděl, tak je spíš dobré, pokud hlavní marketingový kanál budou sociální sítě / PPC reklama, nikoliv SEO.

      Mějte se a ať se daří :)

      1. Děkuji za odpověď. Ještě mám otázku co se týče sortimentu a dropu. Když už se jedná o drop je lepší, když je tam více produktů (např. jak máte vy, tisíce), nebo se specializovat na konkrétní sortimentu o např. 50 produktech a ty mít vyladěné (lepší popisky, fotky, videa atd.)? Kdesi jsem četl, že pokud jede někdo drop, tak by měl spíše mít eshop více produktů – takže tlačit více kvantitu, než kvalitu.
        Přiznám se, že pro mě je blíže mít těch produktů méně, ale více vyladěné a tak se odlišit od konkurence.
        Děkuji za odpověď.

        1. Tomáši, tohle těžko říct a asi není univerzální odpověď. Více e-shopů je rovno více práce, větším nákladům na provoz a většinou takové projekty moc dlouho nežijí.

          Úzce zaměřený e-shop se lépe optimalizuje. Velký jako my zas má větší šanci na zásah nějaké cílovky.

          Jelikož nám nejde úplně o samotný prodej, jako spíš experimentovat v rámci naší hlavní práce SEO / PPC, tak jsme si mohli dovolit napojit prakticky cokoliv. :)

          Ale je to na vás, každé mé své pro a proti. :)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *