Slovník pojmů je v Shoptetu jeden z nejužitečnějších doplňků pro interní prolinkování webu, který je tak trochu přehlížen a přitom umí zázraky. „Vylepšete svoji pozici ve vyhledávačích tím, že k jednotlivým termínům či frázím vytvoříte stránky s vysvětlením, což velmi ocení nejen vyhledávače, ale i vaši zákazníci. Bude-li se tento výraz vyskytovat v krátkém nebo dlouhém popisku, automaticky se z prvního výskytu stane odkaz směřující na stránku s jeho vysvětlením.“.
Tak zní oficiální popisek, který je jednak trochu špatně, protože nástroj nefunguje u „krátkého popisku“ a zároveň vede k závěru, že umí jen vytvořit vstupní stránky pro vysvětlivky nějakých technických pojmů a slouží tak jako alternativa pro klasické články. My si dnes ukážeme jeho tajnou funkci, kterou zatím odhalili jen ti nejzvídavější nebo čtenáři SEO knihy od Michala Binky, kterému za tuto osvětu patří velké poděkování.
Shoptet: Slovník pojmů a jeho „tajné“ schopnosti
Představte si, že založíte novou vstupní stránku na základě analýzy klíčových slov a přejete si, aby ji nejen vyhledávače, ale i uživatelé co nejdříve objevili. Pro klasické dotazy typu dětské pleny vám postačí kategorie nebo podkategorie v rámci standardní struktury webu, ale co „bavlněné plenky“ a „bavlněné plenky s potiskem„? I ty můžete do nekonečna dělit v rámci kategorizace, ale pro zákazníky to nebude moc přehledné a administrativně takto rozdělovat každý produkt zabírá moc času.
Řešením jsou parametrické kategorie skryté pod doplňkem „Pokročilé SEO“, jenž po vyplnění relevantních hodnot parametrů u produktů umožňují vytvořit indexovatelnou stránku, která pokud bude dostatečně kvalitní, tak dostane své místo mezi neplacenými výsledky vyhledávání a zároveň je vhodná i pro PPC kampaně. Tak nač tedy potřebujeme další doplněk „Slovník pojmů“?
Prolinkování webu
Jedna věc je založit stránku, kterou vyhledávače umí zařadit do indexu, druhá je ji zvýšit šance na lepší pozice. I když SEO faktorů máme několik stovek a každý vyhledávač má svá specifika, tak jednou z univerzálních cest jak správně distribuovat sílu, nebo chcete-li jak upozornit na klíčové stránky jsou interní prolinky. Občas se totiž stane a není to tak neobvyklé, že vyhledávač místo kategorie zařadí na dobrou pozici produktovou stránku nebo článek z blogu, a to i přesto, že byste raději na daný dotaz vodili zákazníky do kategorie, kde mají větší výběr, filtraci a samozřejmě větší šanci na konverzi. Takové anomálie objevíte buď časově náročnou a komplikovanou cestou přes Google Analytics s Google Search Console, nebo o poznání jednodušeji přes Collabim, kde postačí u klíčových slov vyplnit sloupeček „cílové stránky“ a následně vyhodnocovat kam doopravdy uživatele vodíte viz minulý článek.
Ukázka vytvoření záznamu a výsledek (Zdroj: Slovník pojmů: Shoptet)
Pokud si přes Shoptet doplněk: Slovník pojmů vytvoříte záznam a do externího odkazu vložíte interní odkaz (ano, trochu divné), tak nástroj začne automaticky prolinkovávat všechny vámi nadefinované fráze z popisků produktů, článků a diskuzí na zvolenou cílovou stránku. Tím můžete získat stovky až tísíce interní linků na nově vytvořenou vstupní stránku během několika minut práce, ale aby to nebylo tak jednoduché, vše má svá pravidla aneb první založený záznam vyhrává.
Pokud jako první založíte záznam na „dětské bavlněné pleny“ a jako druhý na „dětské bavlněné pleny s potiskem“, tak se vám prolinkují dotazy jen na první zmíněnou variantu, protože ta druhá tu první obsahuje. Proto musíte mít dopředu vypracovanou analýzu klíčových slov, která vám zřetelně definuje jaká klíčová slova patří pro jakou vstupní stránku a zároveň zakládat záznamy ve slovníku od těch nejlongteilovějších (prostě nejdelších) po ta nejkratší. Stejně tak je tomu i u pořadí slov v rámci jednoho záznamu viz třetí fotka. Pokud tedy v rámci jedné cílové stránky máte více klíčových slov, snažte se je jako „související fráze“ vkládat od těch co jsou tvořeny více slovy, až po ty nejkratší.
A k čemu je ten popisek?
Popisek u záznamu můžete využít k předání nějaké krátké a uživatelsky hodnotné informace typu „Pro jedno plenkové období dítěte budete potřebovat 25 – 60 kusů látkových plen, které negenerují téměř žádný odpad. Klasických jednorázových plen budete potřebovat okolo 4 800 kusů a vygenerují 1 000 Kg odpadu.“, která se pak uživatelům po najetí myší na odkaz zobrazí jako taková informační bublina „tooltip“ viz poslední obrázek. Pro interní prolinkování webu to nemá zásadní vliv, ale z pohledu UX je to fajn vychytávka, která vám zase může o trochu vylepšit konverzní poměr a důvěryhodnost.
Interní prolinkování je velmi důležité a nelze se spolehnout jen na odeslání stránek v sitemapě a defaultní nastavení e-shopu. Bohužel, Shoptet zatím neumí automaticky prolinkovávat fráze v popisku kategorie, takže zde si musíte dát ruční práci a texty procházet. Na druhou stranu u produktů je to malý zázrak, který hlavně u e-shopů s desítky tisíc produktů a tisíci vstupních stránek přes parametrické kategorie pomůže vyhledávače správně nasměrovat a vám zvednout tržby. V dalším díle se podíváme na blogy a proč je vytvářet. Tak nás sledujte, sdílejte, nakupujte a ať i vám e-shopy rostou.
Hlavní partneři projektu Dudlu.cz
[logo-showcase id=“5325″ title=“Dudlu“]
[supsystic-price-table id=24]
Klikněte na CHCI VÍCE a ponořte se do četby celého našeho seriálu
0 komentářů