Copywriteři jsou odborníci zaměření na tvorbu textů, kteří nejen představují produkty a služby, ale také přesvědčují, budují značku a jsou důležitým dílkem pro zvednutí konverzního poměr e-shopu. V e-commerce světě hrají klíčovou roli v SEO, UX, PPC, Brandingu a e-mailingu. Na Dudlu jsme otestovali přes 50 lidí, kteří se považovali za copywritery, ale jen 5 % bych zařadil výš, než na pozici junior.

Jak vybrat copywritera pro e-shop (Autor: Tomáš Zahálka)
🌐 Kdo je copywriter a jak ovlivňuje e-shop?
Texty prodávají, vysvětlují a ve velké míře rozhodují o tom, zda draze získanou návštěvnost přetavíte v nákupní konverze. Ne nadarmo se říká, že obsah je král „content is king“.
- SEO 🌟 – Popisky kategorií, produktů a článků zásadně ovlivňují SEO
- UX 🛠 – Microcopy při redesignech pomůže vytvořit synergii se značkou
- PPC 💰 – Specialisté mohou využívat copywritery na textaci SEA reklam
- Branding 🎨 – Zásadně se podílí na tone of voice a komunikaci značky
- E-mailing 📧 – Vylepšuje open rate mailingu a CTR jednotlivých reklam
- SMM 💬 – Jednotná komunikace e-shopu, krizová komunikace
Stává se, že e-shopy najmou copywritera pro základní nastavení textace a pak to převezmou pod svá křídla. Každý takový e-shop se po letech odklonil a textace přestala být konzistentní.
Ukázka horního popisku a prolinkování z kategorie Magnety (Zdroj: Dudlu – Magnety)
🌟 Rozdíly mezi juniorem, mediorem a seniorem?
Neexistuje žádné oficiální rozdělení copywriterů, ale z praxe bych je rozdělil na tři základní skupiny, podle schopností, ceny, očekávání a samostatnosti v pracovním nasazení.
🎓 Junior copywriter
Junior copywriter je něco jako ChatGPT, vyplodí text, ale neumí přemýšlet v souvislostech.
- Cena: 200 – 400 Kč (10 – 20 €) za hodinu
- Zkušenosti: Umí psát, nerozumí marketingu a cílech textace
- Dovednosti: Píše bez pravopisných chyb, má základní znalost stylistiky
- Práce: Tvoří produktové popisky, jednoduché články, základní obsah
Ideální pro začínající e-shop bez SEO specialisty. Takové lidi můžete využít na tvorbu statických stránek, prvních článků, popisků kategorií a produktů podobně jako ChatGPT.
🔧 Medior copywriter
Medior copywriter umí přemýšlet o sortimentu a cílech klienta, komunikuje se SEO specialistou.
- Cena: 500 – 1 000 Kč (20 – 40 €) za hodinu
- Zkušenosti: Umí pracovat s WYSIWYG editory, má zkušenosti s e-commerce a SEO
- Dovednosti: Články obsahují anchor texty, rozumí online marketingu, studuje konkurenci
- Práce: Tvoří obsah webu, pracuje částečně samostatně a vzdělává se, dostává feedbacky
Medior zvládá číst analýzu klíčových slov, v článcích samostatně přemýšlí nad sortimentem, připravuje obsah pro interní prolinkování a externí odkazy. Většinou potřebuje jen jednou za kvartál feedback od SEO specialisty, ale už nepotřebuje vodit za ručičku a texty nasazuje samostatně.
💪 Senior copywriter
Senior copywriter má obsahové SEO v malíčku, řeší legislativu i branding e-shopu.
- Cena: 1 000 – 2 000 Kč (40 – 80 €) za hodinu
- Zkušenosti: 5+ let praxe, hlubší znalosti SEO, UX, psychologie a brandingu
- Dovednosti: Navrhuje microcopy pro wireframy, řeší právní aspekty textů, tvoří strategii značky
- Práce: Kompletní textace webu, vedení copywriting týmu, tvorba komunikačního tónu značky
Ideální pro e-shopy, které vyrábí vlastní produkty. Může řešit textaci obalových materiálů, jednotnou komunikaci napříč marketingem, krizovou komunikaci na sociálních sítích, legislativní aspekty u složitých sortimentů jako jsou potraviny, finance, zdravotnický materiál a doplňky stravy.
🔄 Jak vyhodnocovat práci copywritera?
U článků a kategorií je nejlepší hodnotící faktor organická návštěvnost. U produktů, jestli se zvýšil jejich konverzní poměr. Obojí však jde v synergii s UX a SEO oborem.
- Normostrany 🔢 – Počet znaků (1 normostrana = 1800 znaků včetně mezer).
- Hodinová sazba 🕒 – Počet odpracovaných hodin na daném úkolu.
Obojí má své nevýhody. Copywriter může udělat 1 NS za 30 minut na jednoduché téma, stejně tak může vytvořit 1 NS za 5 hodin na složitější obor. Berte v potaz, jestli jen píše, nebo zda textaci nasazuje, řeší interní prolinkování, studuje sortiment, konkurenci, komunikuje s klientem / SEO specialistou a nasazuje grafiku. Průměr dobrého článku, který vodí návštěvnost se pohybuje okolo 2 hodin práce.
Report z blogu klienta – seniorní copywriterka (Zdroj: Google Search Console)
📚 Jak se vzdělávat v copywritingu?
Nejlepší vzdělání je vypsat se, a to jako junior formou barteru, později jako medior po boku UX a SEO specialisty, kteří vás většinou přivedou k zajímavý zakázkám.
- 📖 Knihy od David Ogilvy, Anna Sálová, Eliška Vyhnánková, Michal Binka, Dan Ariely
- 🎧 Podcasty od Sám sobě marketérem, Na volné noze, O copywritingu, MladýPodnikatel
- 📜 Blogy od NejlepsiCopywriter, Včeliště, CopyHackers, Losekoot
- 🏆 Certifikace od Google Digital Garage, HubSpot Content Marketing
- 🧘 Konference od SEOloger, Brand & Content Marketing, SEO restarty
- 🔧 Školení od Pavla Ungra pro copywritery (Sleva je 10 % s kódem SEOlovesCOPY)
Knihy o marketingu pomohou získat všeobecný rozhled, přednášky jako Čtvrtkon, Marketingová Plzeň, SEO jako Brno a SEOlogery vám rozšíří znalosti okolo SEO a pomůžou získat kontakty z networkingu.
Video k článku jak vybrat copywritera (Autor: Tomáš Zahálka)
✏️ Jak vybrat copywritera pro e-shop?
Na Dudlu jsme z 50 lidí, odchycených ve Facebook skupině Copywriteři a další psavci našli pouze 2 copywriterky, které jsou nyní součástí našeho týmu a zastávají mediorní pozici.
Na seniorní práce používáme externí copywriterku Radku Mácovou, která nastavuje tón komunikace, textaci obalových materiálů, hlídá si právní normy a samostatně vymýšlí obsah pro klienty.
Další odborníky lze najít mezi Shoptet Partnery — Specialisté na copywriting a obsahový marketing.
Nebojte se na začátky používat AI / juniory, od deseti až dvaceti objednávek denně mějte k ruce SEO specialistu a mediorní copywritery. Na velké projekty s vlastní výrobou a komunikační strategií hledejte seniorní kolegy, kteří mají dlouholeté zkušenosti s budováním brandu.
Ať už vyberete kohokoliv, tak popisujte stránky, sledujte dopady v organice a jestli vás tento článek obohatil, tak nás sdílejte, komentujte a ať i vám e-shopy rostou — celý seriál zde!
0 komentáøù