👶 73. díl — Jak vybrat copywritera pro e-shop? — Jak se staví e-shop Dudlu.cz

6.2.2025

Tomáš Zahálka

Copywriteři jsou odborníci zaměření na tvorbu textů, kteří nejen představují produkty a služby, ale také přesvědčují, budují značku a jsou důležitým dílkem pro zvednutí konverzního poměr e-shopu. V e-commerce světě hrají klíčovou roli v SEO, UX, PPC, Brandingu a e-mailingu. Na Dudlu jsme otestovali přes 50 lidí, kteří se považovali za copywritery, ale jen 5 % bych zařadil výš, než na pozici junior.

Jak vybrat copywritera pro e-shop.

Jak vybrat copywritera pro e-shop (Autor: Tomáš Zahálka)

🌐 Kdo je copywriter a jak ovlivňuje e-shop?

Texty prodávají, vysvětlují a ve velké míře rozhodují o tom, zda draze získanou návštěvnost přetavíte v nákupní konverze. Ne nadarmo se říká, že obsah je král „content is king“.

  • SEO 🌟 – Popisky kategorií, produktů a článků zásadně ovlivňují SEO
  • UX 🛠 – Microcopy při redesignech pomůže vytvořit synergii se značkou
  • PPC 💰 – Specialisté mohou využívat copywritery na textaci SEA reklam
  • Branding 🎨 – Zásadně se podílí na tone of voice a komunikaci značky
  • E-mailing 📧 – Vylepšuje open rate mailingu a CTR jednotlivých reklam
  • SMM 💬 – Jednotná komunikace e-shopu, krizová komunikace

Stává se, že e-shopy najmou copywritera pro základní nastavení textace a pak to převezmou pod svá křídla. Každý takový e-shop se po letech odklonil a textace přestala být konzistentní.

Ukázka horního popisku z kategorie Magnety

Ukázka horního popisku a prolinkování z kategorie Magnety (Zdroj: Dudlu – Magnety)

🌟 Rozdíly mezi juniorem, mediorem a seniorem?

Neexistuje žádné oficiální rozdělení copywriterů, ale z praxe bych je rozdělil na tři základní skupiny, podle schopností, ceny, očekávání a samostatnosti v pracovním nasazení.

 

🎓 Junior copywriter

Junior copywriter je něco jako ChatGPT, vyplodí text, ale neumí přemýšlet v souvislostech. 

  • Cena: 200 – 400 Kč (10 – 20 €) za hodinu
  • Zkušenosti: Umí psát, nerozumí marketingu a cílech textace
  • Dovednosti: Píše bez pravopisných chyb, má základní znalost stylistiky
  • Práce: Tvoří produktové popisky, jednoduché články, základní obsah

Ideální pro začínající e-shop bez SEO specialisty. Takové lidi můžete využít na tvorbu statických stránek, prvních článků, popisků kategorií a produktů podobně jako ChatGPT. 

 

🔧 Medior copywriter

Medior copywriter umí přemýšlet o sortimentu a cílech klienta, komunikuje se SEO specialistou.

  • Cena: 500 – 1 000 Kč (20 – 40 €) za hodinu
  • Zkušenosti: Umí pracovat s WYSIWYG editory, má zkušenosti s e-commerce a SEO
  • Dovednosti: Články obsahují anchor texty, rozumí online marketingu, studuje konkurenci
  • Práce: Tvoří obsah webu, pracuje částečně samostatně a vzdělává se, dostává feedbacky

Medior zvládá číst analýzu klíčových slov, v článcích samostatně přemýšlí nad sortimentem, připravuje obsah pro interní prolinkování a externí odkazy. Většinou potřebuje jen jednou za kvartál feedback od SEO specialisty, ale už nepotřebuje vodit za ručičku a texty nasazuje samostatně.

 

💪 Senior copywriter

Senior copywriter má obsahové SEO v malíčku, řeší legislativu i branding e-shopu.

  • Cena: 1 000 – 2 000 Kč (40 – 80 €) za hodinu
  • Zkušenosti: 5+ let praxe, hlubší znalosti SEO, UX, psychologie a brandingu
  • Dovednosti: Navrhuje microcopy pro wireframy, řeší právní aspekty textů, tvoří strategii značky
  • Práce: Kompletní textace webu, vedení copywriting týmu, tvorba komunikačního tónu značky

Ideální pro e-shopy, které vyrábí vlastní produkty. Může řešit textaci obalových materiálů, jednotnou komunikaci napříč marketingem, krizovou komunikaci na sociálních sítích, legislativní aspekty u složitých sortimentů jako jsou potraviny, finance, zdravotnický materiál a doplňky stravy.

 

🔄 Jak vyhodnocovat práci copywritera?

U článků a kategorií je nejlepší hodnotící faktor organická návštěvnost. U produktů, jestli se zvýšil jejich konverzní poměr. Obojí však jde v synergii s UX a SEO oborem.

  • Normostrany 🔢 – Počet znaků (1 normostrana = 1800 znaků včetně mezer).
  • Hodinová sazba 🕒 – Počet odpracovaných hodin na daném úkolu.

Obojí má své nevýhody. Copywriter může udělat 1 NS za 30 minut na jednoduché téma, stejně tak může vytvořit 1 NS za 5 hodin na složitější obor. Berte v potaz, jestli jen píše, nebo zda textaci nasazuje, řeší interní prolinkování, studuje sortiment, konkurenci, komunikuje s klientem / SEO specialistou a nasazuje grafiku. Průměr dobrého článku, který vodí návštěvnost se pohybuje okolo 2 hodin práce.

Report z GSC blogu klienta

Report z blogu klienta – seniorní copywriterka (Zdroj: Google Search Console)

📚 Jak se vzdělávat v copywritingu?

Nejlepší vzdělání je vypsat se, a to jako junior formou barteru, později jako medior po boku UX a SEO specialisty, kteří vás většinou přivedou k zajímavý zakázkám.

  • 📖 Knihy od David Ogilvy, Anna Sálová, Eliška Vyhnánková, Michal Binka, Dan Ariely
  • 🎧 Podcasty od Sám sobě marketérem, Na volné noze, O copywritingu, MladýPodnikatel
  • 📜 Blogy od NejlepsiCopywriter, Včeliště, CopyHackers, Losekoot
  • 🏆 Certifikace od Google Digital Garage, HubSpot Content Marketing
  • 🧘 Konference od SEOloger, Brand & Content Marketing, SEO restarty
  • 🔧 Školení od Pavla Ungra pro copywritery (Sleva je 10 % s kódem SEOlovesCOPY)

Knihy o marketingu pomohou získat všeobecný rozhled, přednášky jako Čtvrtkon, Marketingová Plzeň, SEO jako Brno a SEOlogery vám rozšíří znalosti okolo SEO a pomůžou získat kontakty z networkingu.

Video k článku jak vybrat copywritera (Autor: Tomáš Zahálka)

✏️ Jak vybrat copywritera pro e-shop?

Na Dudlu jsme z 50 lidí, odchycených ve Facebook skupině Copywriteři a další psavci našli pouze 2 copywriterky, které jsou nyní součástí našeho týmu a zastávají mediorní pozici.

Na seniorní práce používáme externí copywriterku Radku Mácovou, která nastavuje tón komunikace, textaci obalových materiálů, hlídá si právní normy a samostatně vymýšlí obsah pro klienty.

Další odborníky lze najít mezi Shoptet Partnery — Specialisté na copywriting a obsahový marketing.

Nebojte se na začátky používat AI / juniory, od deseti až dvaceti objednávek denně mějte k ruce SEO specialistu a mediorní copywritery. Na velké projekty s vlastní výrobou a komunikační strategií hledejte seniorní kolegy, kteří mají dlouholeté zkušenosti s budováním brandu.

Ať už vyberete kohokoliv, tak popisujte stránky, sledujte dopady v organice a jestli vás tento článek obohatil, tak nás sdílejte, komentujte a ať i vám e-shopy rostou — celý seriál zde!

 

Podpořte autora sdílením:

Tomáš Zahálka

Marketingový specialista se zaměřením na SEO a PPC reklamu pro Shoptet klienty. Zakladatel charitativního e-shopu Dudlu.cz a vzdělávacícho blogu pro začínající e-shopaře.

Tel.: +420 723 268 346
E-mail: info@tomaszahalka.cz

Chci rychle objednávky

od 10 000 Kč / měsíčně

N
MKT konzultace
N
Google Ads (PPC)
N
Optimalizace kampaní
N
Seznam Ads (PPC)
N
Měsíční reporting

Chci ziskový e-shop

od 20 000 Kč / měsíčně

N
MKT konzultace
N
Analýza klíčových slov
N
Optimalizace webu
N
Posilování linkbuildingem
N
Měsíční reporting

Chci konzultaci e-shopu

od 5 000 Kč / 2,5 h

N
MKT konzultace
N
60 minut příprava
N
SEO + PPC marketing
N
90 minut konzultace
N
Audio / video záznam

Komentáře

0 komentáøù