Co je SEO? Představte si, že stojíte před rozhodnutím otevřít si velkou restauraci, plnou výborného jídla a pití. Máte vyřízené všechny úřední formality, pěkné prostory, zaplacený nájem a teď čelíte situaci, kdy potřebujete do svého podniku dostat první zákazníky.
Zkratka SEO (Search Engine Optimization) v češtině zakořenila pod spojením SEO – Optimalizace pro vyhledávače, což od samého počátku vedlo k domněnce, že se jedná o technické nastavení webu tak, aby se docílilo lepších pozic u neplacených výsledků vyhledávání. Z části je to pravda, ale stejně tak jako úspěšné restauraci nestačí jen technicky správně vyplněné úřední papíry, tak SEO není pouze o několika faktorech, jenž vám zaručí úspěch.
Co všechno může být SEO?
V mém světě SEO zahrnuje součin procesů u e-shopu / webu, které mohou pozitivně či negativně ovlivnit neplacené, ale i placené výsledky vyhledávání (SERPO). Žádná restaurace nebude prosperovat, když kuchař nebude umět vařit, když servis nebude umět obsluhovat a poradit s výběrem, když menu bude nesrozumitelné a samozřejmě, když restaurace nebude pro zákazníky přívětivá.
E-shop musí splňovat řadu technických kritérií a nevypadat jen pěkně na talíři, ale také být pro vyhledávače stravitelný. Podobně jako na první pohled lákavé jídlo může být zkažené, tak i hezky vypadající web může být plný chyb. Stejně to máme i se servisem. Pokud máte vynikajícího kuchaře, ale nikdo jeho jídlo neumí ocenit a prodat, šidíte se o tržby. V e-shopech roli servisu a správně popsaného menu supluje copywriting, linkbuilding, struktura menu a od prvního momentu nezbytná – analýza klíčových slov.
Ve vašich očí by tak SEO konzultant mohl být člověk, který nejen vypracuje technické audity pro programátory, ale pomůže vám i nastavit obsahovou strategii, analyzovat tržby z organiky, hlídat pozice ve vyhledávačích a sledovat přínos copywritingu přes Google Analytics, Webmaster Tools a Collabim.
A co si z toho odnést?
SEO je druh online marketingu, který se primárně zaměřuje na získávání zákazníků z neplacených výsledků vyhledávání, ale také soubor procesů, které pozitivně ovlivňují výkon placených reklam. Jeho základní rozdělení je na On-Page Faktory – zahrnující obsahové a technické elementy (od popisků, po návrh struktury a audit stránek) a na Off-Page Faktory – zahrnující externí vlivy jako je míra a kvalita zpětných odkazů, po sociální interakce. V dokonalém světe, kde jídlo není nikdy zkažené, lidé nehodnotí úroveň servisu a slunce svítí každý den, tak by vývojáři nedělali technické chyby, stránky byste popisovali intuitivně správně a lidé by dobrovolně odkazovali na váš web a šířili jeho dobré jméno. V tom našem světě tomu tak není, konkurence si to uvědomuje a vy už teď nejspíš také.
Přečtěte si také: Co je SEO a Kdo je SEO konzultant na blogu Dudlu.cz
[supsystic-price-table id=18]
Dobrý den,
máme e-shop a zajímá mě, jaký by byl postup, kdybych na něm udělat SEO a kolik by to stálo.
Dobrý den,
děkuji za dotaz a pokusím se nastínit nejčastější variantu spolupráce, které se však od výsledku může lehce lišit v závislosti na velikosti e-shopu, sortimentu a použitého e-shopového řešení (Shoptet, e-shop-rychle, na míru).
Fáze 1: Analytika
První fáze je o auditech a přípravě analýzy klíčových slov. Většinu populárních e-shopových řešení jako je Shoptet, E-Shop-rychle, UPGates znám, a tak ušetříme čas za technický audit a vrhneme se rovnou na obsahový.
Zjistíme jaké máte slabiny vůči konkurenci, připravím obsahovou strategii, návrh informační architektury a to nejdůležitější – analýzu klíčových slov, které nám identifikuje dotazy uživatelů, na jejichž základě zvolím architekturu (kategorie, podkategorie, parametry, klíčová slova do produktových stránek, témata pro blog). Následně klíčová slova nahrajeme do Collabimu a změříme jejich pozice před optimalizací.
Cena: od 30 000 Kč (v závislosti na velikosti e-shopu / webu a množství dotazů)
Fáze 2: Úpravy webu
Nyní víme, co máte dobře, co máte špatně, jaké dotazy uživatelé používají a kam by je bylo dobré zapracovat. Technické nedostatky předáme vývojářům, klíčová slova copywriterům (ať už vašim či mohu nabídnout své) a pustíme se do budování obsahu a vylepšování jednotlivých vstupních stránek.
Cena: 1 250 Kč / h (tady více pracujete vy a copywriteři, já funguji jako supervizor a konzultant)
Fáze 3: Optimalizace
Teď už máme všechny základní požadavky splněné. Stránky mají obsah, technické řešení je v rámci možností na svém maximu, ale přesto nebudete u všech klíčových slov na prvních pozicích. Nastává fáze optimalizace, tedy doba kdy budeme ladit obsah u vstupních stránek, upravovat meta tagy, interní prolinkování a hlavně budovat zpětné odkazy (link building), čímž postupně vylepšíme klíčové pozice a budeme moci vyhodnocovat nejen nárust konverzí v Google Analytics, ale také celkový nárust tržeb na webu, protože práce na SEO se přímo promítá do PPC (ať už lepším skóre kvality, nižším CPC, remarketingovým publikem či zásobárnou stránek pro DSA).
Cena: 10 000 až 20 000 Kč / měsíčně (dle rozpočtu klienta)
Tyto tři fáze jsou nejčastější, ale cena se skutečně liší e-shop od e-shopu dle sortimentu a jeho velikosti.
Pro bližší informace mi můžete poslat na e-mail: info@tomaszahalka.cz stránky webu, ať jsem moudřejší.