Google Analytics 4 (GA4) přichází a od 1. července 2023 nebude Universal Analytics (současné GA) ve standardních službách zpracovávat nová data. Tak zní varování Googlu, které se v březnu objevilo ve všech stávajících účtech starého GA, upozorňující na nadcházející změnu, která znovu zásadně zamíchá s datovou analytikou. Protože máme rádi data a nechceme se příští rok šokovat tím, že bez GA4 nebudeme měřit a nebudeme mít meziroční srovnání, tak jsme se do paralelního spuštění bety GA4 pustili už dnes. Jak se na to připravit v Shoptetu, co od GA4 očekávat a jak nad nim přemýšlet?
Návod jak nastavit GA4:
Než se pustíte do nastavení, je třeba kontaktovat vývojáře vašeho e-shopu, aby na to připravili napojení a to ideálně tak, aby bylo možné provozovat současně jak stará GA, tak nová GA4. V případě redakčního systému Shoptet můžete být v klídku, protože rozhraní je plně funkční, otestované a připravené. Abyste však mohli konfiguraci udělat, budete potřebovat přístupová práva do starých GA a to minimálně na úrovni Editora, osobně doporučuji Administrátora. Dále přístup do Google Merchant Center (GMC), Google Search Console (GSC) a Google Ads (AdWords), z toho důvodu je asi vhodné požádat vašeho PPC specialistu, případně si to můžete podle návodu zkusit napojit svépomocí.
Jestli už dostatečná práva máte a přístupy do ostatních napojení, můžeme se pustit do práce:
Celé nastavení GA4 vás víceméně intuitivně vede, ale je dobré některé defaultní věci pozměnit a to na základě video doporučení Shoptetu, které i nám dává smysl a přepsal jsem jej do pěti kroků:
- Proklikejte se informativními okny nastavení, dejte „Vytvořit službu“ a přejděte do Shoptetu
- V Shoptetu – Propojení – Google vyberte „Dostupné účty“ vaše GA a „Dostupné služby“ váš GA4 účet (uložte). Vraťe se zpět do Google Analytics a aktualizujte stránku (klávesa F5)
- Nyní byste měli vidět v GA novou službu GA4, kde je třeba upravit „Nastavení“ (ozubené kolečko). V druhém sloupci GA4 najděte možnost propojení služeb Google Merchant Center (GMC), Google Search Console (GSC) a Google Ads (AdWords). Pokud máte dostatečná práva v těchto nástrojích, tak stačí vybrat službu a slepě odklikat souhlasy (povede vás to cca v 3 krocích).
- Nastavte „Datové streamy„, kde se proklikejte přes „Další nastavení značkování“ a „Upravit časovač pro relace se zapojením„, kde doporučujeme změnit hodnotu na 30.
- Poslední krok vede k „Nastavení dat„, zde je třeba udělat dva úkony. První je povolit / dát souhlas s „Shromažďování dat“ a druhý je změnit „Uchovávání dat“ ze 2 na 14 měsíců.
Foto návod výše zmíněných kroků nastavení GA4
Co od Google Analytics 4 očekávat?
GA4 jsou zatím taková beta verze. Spousta dat z minulého GA tam zatím nejsou. České překlady jako „Návštěvy prostřednictvím pluginů sociálních sítí“ jsou úplně mimo a raději si GA4 hoďte do angličtiny. Zkrátka mít je aktivované je dobré pro shromažďování dat, které třeba Google Ads umí využít. Jen vizualizace dat pro uživatele v GA4 zatím není dotažená a každým měsícem se zde věci přidávají, mažou, přesouvají, takže orientace je zatím poměrně složitá a nemá cenu se rozhraní biflovat.
Výhledově GA4 přinesou několik velkých změn, za mě však nejzásadnější bude úprava atribučního modelu, kdy starý GA vycházel z non-direct last clicku. Tedy v případě, že uživatel udělal objednávku skrze více reklam / kanálů, tak většinou připsal konverzi jen tomu poslednímu viz příklad:
Představte si, že zákazník přišel z organických výsledků vyhledávání (SEO), prohlédl si zboží, odešel a dal si čas na rozmyšlenou. Druhý den ho chytla remarketingová reklama z Google Ads, proklikl se a začal už vážně zvažovat nákup. Pro jistotu si ověřil cenu na Heuréce, tam zjistil, že vaše cena a recenze jsou ok, takže se z Heuréky proklikl zpět k vám na e-shop a nakoupil. Ve starém GA, i když první kdo přivedl zákazníka bylo SEO, pak pomohl remarketing z Google Ads, a až poslední v cestě byla Heuréka, tak konverzi GA připsalo jen Heuréce. Připadá vám takové měření spravedlivé?
Nové GA4 pracuje s atribucí na základě dat, k čemuž používá strojové učení a dokáže lépe rozsoudit, které kanály a v jaké míře ovlivnili samotnou konverzi, tedy nebudou už tupě dávat body jen poslednímu hráči, který dal gól, ale spravedlivěji rozdělí konverzi i těm co nahrávali a založili útok. Více si o tom můžete přečíst v oficiálním zdroji [GA4] Atribuce a atribuční modely. Existuje tak velká naděje, že díky novému GA4 budeme umět lépe říci, který marketingový kanál (SEO, PPC, Email, Sociální sítě apod.) nám pomáhají více, které méně a podle toho rozdělit rozpočty v rámci marketingové strategie. Takže zapněte si GA4, nechte je sosat data, učit se a ať i vám e-shopy rostou.
Hlavní partneři projektu Dudlu.cz
[logo-showcase id=“5325″ title=“Dudlu“]
[supsystic-price-table id=24]
Klikněte na CHCI VÍCE a ponořte se do četby celého našeho seriálu
0 komentářů