PPC specialisté jsou odborníci na placené reklamy v Google Ads, Seznam Ads a někteří do náplně práce zahrnují i srovnávače zboží typu Heuréka, Favi, Glami, Srovname a Hledejceny.
V e-commerce hrají klíčovou, protože 30 – 50 % objednávek při správné diverzifikaci kanálů pochází z Google Ads a je důležité, aby investice plnila rozpočtové cíle e-shopu.
Jak vybrat PPC specialistu (Autor: Tomáš Zahálka)
🌟 Rozdíly mezi juniorem, mediorem a seniorem?
Podobně jako u SEO, tak i PPC odborníci mají různé přístupy k správě účtů a vyhodnocování dat.
Základem pro férovou spolupráci je, abyste vždy byli majitelé svých Google Ads a Seznam Ads účtů. Správcům poskytujte přístup přes jejich MCC účet, tedy nesmí se stát situace, kdy Ads účet bude zakládat agentura / freelancer a náklady za reklamu vám budou přefakturovávat.
🎓 Junior PPC konzultant
Junior PPC konzultant obvykle umí vytvořit základní kampaně pro Google Ads a Seznam Ads. Orientuje se v rozhraní, ale potřebuje dohled seniorního kolegy nad rozpočty a marketingovou strategií.
- Cena: od 5 000 Kč měsíčně
- Zkušenosti: 1 – 2 roky, pracuje s rozpočty do 50 000 Kč / měsíčně
- Dovednosti: Google Ads, Seznam Ads a základy datové analytiky
- Práce: Vytváří kampaně a napojení, pomáhá se založením Ads účtů
Junioři jsou nedílnou součástí balíčků od PPC agentur, kdy s vámi na jednání mluví seniorní PPC specialista, ale o PPC účet se následně stará začínající anonymní junior.
Dynamické remarketingové reklamy v Google Ads (Zdroj: Klient HomePond)
🔧 Medior PPC expert
Medior PPC expert už dokáže kampaně nejen vytvořit, ale také samostatně navrhnout jejich strukturu a průběžně optimalizovat reklamy na základě dat z Ads systémů a GA4.
- Cena: od 10 – 20 000 Kč měsíčně
- Zkušenosti: 2 – 5 let, pracuje s rozpočty od 50 – 250 000 Kč / měsíčně
- Dovednosti: Pokročilé nastavení konverzí, merchant centra a GA4
- Práce: Optimalizuje kampaně, vytváří experimenty, konzultuje PNO / ROAS
Medior rozumí souvislostem mixu marketingový kanálů, sleduje vývoj PNO, pracuje s biddingem a samostatně dělá změny, které vedou k vyšší výkonnosti. Ideální pro většinu Shoptet e-shopů.
Nastavení primárních a sekundárních konverzí (Zdroj: Google Ads)
💪 Senior PPC specialista
Seniorním PPC specialistům kampaně vytváří skupiny juniorních a mediorních expertů a sami se více zaměřují na detailní analytiku, UX a obchodních cíle firmy.
- Cena: od 20 – 100 000 Kč měsíčně
- Zkušenosti: 5 let a více, pracuje s rozpočty nad 250 000 Kč / měsíčně
- Dovednosti: Pokročilá datová analytika s domodelací ztracených dat
- Práce: Řídí tým mediorů a juniorů, řeší detailně analytiku a intepretaci dat
Větší rozpočty vyžadují pokročilejší / přesnější datovou analytiku, nad rámec Ads reportů a GA4, ideálně v kooperaci s odborníky jako Digitální architekti a Measure Design.
Měření dvou PNO – hodnota všech konverzích vs. hodnota nákupních konverzích – (Zdroj: Google Ads)
🔄 Jak vyhodnocovat práci PPC specialisty?
PPC reklamy jsou postavené na platbě za proklik, takže pokud specialista nemá zacílenou reklamu na špatné publikum a klíčová slova, tak může garantovat relevantní návštěvnost, nikoliv však nákupy.
Co ovlivňuje rentabilitu PPC reklam:
- 💵 Cena produktů – Bez správné cenotvorby budou chodit čumilové, nikoliv zákazníci
- 🔍 SEO na e-shopu – Architektury webu, kvalita vstupních stránek, textů a parametrů
- 🚀 UX a CRO – Design webu, fotky a důvěryhodnost mohou zvednout CRO o procenta
- 🎯 Rozpočty na reklamu – Omezené rozpočty mohou při být silné konkurenci ztrátové
- ⚡Synergie – Reklama není rentabilní, pokud neumíte se zákazníky dál pracovat
- 📝 Nastavené cíle – Bez dlouhodobé strategii budete reklamy jen náhodně měnit
🎯 PPC pro Shoptet e-shopy od 10 000 Kč měsíčně (Autor: Tomáš Zahálka)
E-shop je prodejce, PPC reklama je nástroj, který vodí co nejpřesnější publikum. Přivedete-li potenciálního zákazníka, ale tomu chybí informace o produktech (popisky, parametry, fotky, videa), web vypadá nedůvěryhodně a ceny jsou bez přidané hodnoty dražší, tak nákupní konverze nenastane.
Nastavte si s PPC specialistou cíle na trochu sofistikovanější úrovni, než jen „chceme víc objednávek, za co nejmenší cenu“. Mějte připravený obchodní plán s očekávaným meziročním růstem objednávek. Marketingovou strategii, která bude přivedené zákazníky a uživatele monetizovat pomocí remarketingu, mailingu a věrnostním program pro registrované.
Ukázka PLA reklamy na Seznamu pro BrunoShop (Zdroj Google SERP)
📚 Jak se vzdělávat v oboru PPC specialista?
Nejlepší zkušenosti získáte na vlastním projektu, prací v online marketingové agentuře a e-shopu.
- 🎧 Podcasty od Ladislav Vitouš (PPC podcast CZ), MladýPodnikatel
- 📜 Blogy od Hana Kobzová, Zaklik od Petra Větrovská
- 🧘 Konference od PPC restart. Shoptet Meetingy
Na Dudlu jsme si vyzkoušeli utratit 1 000 000 Kč do PPC reklamy, která dle všech PNO (v Ads, GA4), byla ztrátová. Ovšem při pohledu do Shoptetu a na účetní čísla jsme se dopočítali zisku, protože Ads i GA4 jsou ochuzené o zamítnuté cookies lišty, v běžném nastavení nereflektují marži na dopravném a schopnost e-shopu nakoupené zákazníky dál levněji recyklovat přes ostatní marketingové kanály.
✏️ Jak vybrat PPC specialistu pro e-shop?
Podobně jako u SEO specialisty si vyberte i PPC specialistu, který má zkušenosti s vaším obchodním zaměřením. Úplně jinak se vytváří strategie a reklamy pro B2C e-shopy na Shoptetu, jinak pro obsahové blogy, kavárny, B2B, B2E a B2G. My se v PPC reklamě zaměřujeme pouze na Shoptet e-shopy.
Než si najmete PPC specialistu, připravte si reálné plány a obchodní strategii, kterou bude realizovat a jestli vás tento článek obohatil, tak nás sdílejte, komentujte a ať i vám e-shopy rostou — celý seriál zde!
0 komentáøù