Linkbuilding – proč bez něj SEO nefunguje a co má společného s pohovorem?

21.3.2017

Tomáš Zahálka

Co je linkbuilding? Představte si, že jste majitel velké firmy a hledáte nové zaměstnance na dobře placenou manažerskou pozici. Vytvoříte nabídku práce a po několika dnech dostanete stovky životopisů, z nichž pouze deset pozvete na pohovor. Tak, jako vy budete přemýšlet o tom, komu dáte šanci přijít, podobně smýšlejí i vyhledávače o tom, komu dají šanci se zařadit na první pozice v organice. Základem všeho je dobře napsaný životopis, který by měl mít správnou strukturu, nadpisy, obsah a důležité informace – podobně jako musí mít váš web správně nastavené on-page faktory. Ale pokud se vám na první pohled stejně dobře napsaných životopisů sejde více, tak do užšího výběru začnete volit jen ty uchazeče, na které máte reference z jejich předchozích zaměstnaní. A právě něco jako reference pro vás, mohou být zpětné odkazy pozitivním, ale i negativním signálem pro vyhledávače.

Co je linkbuilding (Zdroj fotky: Pexels | Editace: Ondřej Selner)

Jak na efektivní linkbuilding?

Základním principem linkbuildingu je získávání zpětných odkazů z cizích webů, které povedou na vaše stránky. Jenže ne každý odkaz má stejnou váhu. Dle mého názoru neexistuje 100% spolehlivý ukazatel, který by řekl, že tento odkaz je za 10/10, onen za 5/10 a další za -2/10. Jsou na trhu sice placené nástroje, které vám ukáží na základě vlastních metrik určité hodnocení, ale nedokáží ani zdánlivě identifikovat, jak moc je web pro vás relevantní a jaký může mít třeba za dva roky potenciál. Z toho důvodu má každý linkbuilder vlastní metriku hodnocení, která je součástí jeho know-how a strategie. Pro lepší představu jak nad linkbuildingem přemýšlet se vraťme zpátky k paralele pohovorů a referencí z předchozích zaměstnání. Zkusíme vše zjednodušit a vytvoříme si tři druhy referencí, které jako zaměstnavatel uvidíte u svých žadatelů o práci – od maminky, od kolegy a od zaměstnavatele.

Linkbuilding, jak reference od maminky

I když se to u životopisů moc nestává, představte si, že vás zaujal nějaký kandidát, požádáte ho o dodání referencí z předchozího zaměstnání a on vám pošle referenci od své maminky, která bude znít takto:

[perfectpullquote align=“full“ bordertop=“false“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Tomášek je velice pracovitý a šikovný kluk, každé ráno se do práce budí sám, s nadšením si bere svačinu a nikdy do práce nepřišel pozdě. Myslím, že si ho v minulé práci moc nevážili i přesto, že jsem tam několikrát volala a varovala je, aby mu přidali. Nestalo se, a tak odešel. Věřím, že u vás to bude jiné a budete si mého syna vážit – je to naše hvězdička.[/perfectpullquote]

Vybrali byste si takového kandidáta? Osobně bych ho okamžitě smetl ze stolu, protože životopis sice vypadal hezky, dokonce dodal i reference – ale od maminky? Jestli vám to přijde absurdní, tak stejně tak absurdní přijde vyhledávačům, když si nakoupíte za 1 000 Kč/1 000 odkazů ze Stovkomatu a dalších webů či pseudo agentur nabízející tyto „výhodné“ balíčky. Pravdou je, že do roku 2012 tyto linkfarmy a další black hat metody fungovaly, ale v roce 2012 přišel od Googlu Penguin update, který začal podobně nekvalitní zpětné odkazy v lepším případě ignorovat, v tom horším řekněme penalizovat.

Linkbuilding, jak reference od kolegy

O poznání lépe vypadá, když odevzdáte reference od svých kolegů. Samozřejmě v ideálním případě od kolegů na stejné či velmi podobné pracovní pozici, jakou jste v předchozím zaměstnání zastávali.

[perfectpullquote align=“full“ bordertop=“false“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]S Tomášem jsem pracovala na mnoha projektech a vážím si ho nejen pro jeho velké znalosti znalosti z online marketingu, ale i jako kamaráda, který i přes své velké vytížení byl vždy ochoten poradit kolegům a vysvětlit jim, jak je jejich práce důležitá a navést je správným směrem. V našem týmu bude rozhodně chybět, ale přeji mu mnoho úspěchů v postupu a rozvoji své kariéry. – HR manažerka, Lenka Láskorádová[/perfectpullquote]

Stále to sice není reference od zaměstnavatele, jež jsou občas natolik vytížení, že nestíhají, nebo mohou cítit zášť, že jejich loď opouštíte. I tak si ale dokážete udělat základní obrázek, jakou osobnost si na pohovor pozvete a nabudete pocitu, že toho člověka měli ve firmě rádi a umí být týmový hráč. Podobně jsou na tom linky z webů, které nemusí být nutně na stejné téma, jako má váš e-shop, ale síla jejich domén je pro vyhledávače dostatečně autoritativní, aby za takové zpětné odkazy připsaly kladné body.

Linkbuilding, jak od zaměstnavatele

Co může být víc, než když s těžkým srdcem posvětí ex-zaměstnavatel zkušenosti a přínos vašeho žadatele o práci. Pár takových referencích a rozhodně máte pádný důvod si dotyčnou osobu pozvat.

[perfectpullquote align=“full“ bordertop=“false“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Je mi líto, že ztrácíme našeho kolegu a kamaráda, ale rozumím, že člověk jeho kvality musí jít dál a nemůžeme ho u nás držet věčně. Za tu dobu co u nás pracoval, posunul firmu o velký kus dál a já jsem moc vděčný, že jsme někoho takového měli v týmu. Z jeho práce budeme ještě dlouho čerpat a doufám, že se mu v novém týmu bude líbit. V případě zájmu o bližší informace se na mě nebojte obrátit. Jednatel, Albus Brumbál[/perfectpullquote]

Nejlepší linky jsou jednak z autoritativních, ale hlavně tématicky podobných webů, blogů a diskuzí. Bohužel, ne každý sortiment má dostatek webů, kde se shromažďuje vaše přímá cílová skupina, ale když už takový web najdete a získáte z něj link, obvykle to stojí za vynaloženou energii.

A co si z toho odnést?

Linkbuilding je nejen proces získávání zpětných odkazů z webů, ale hlavně dlouhodobý proces přenášení pozitivních faktorů z autoritativních stránek, které vám díky zpětnému odkazu pomáhají s umístěním a lepší pozicí v neplacených (organických) výsledcích vyhledávání. Můžete mít dobrý copywriting, skvělou analýzu klíčových slov, správné produkty, strukturu, ale pokud obchodujete v konkurenčním prostředí, tak podobný stav má více hráčů. Jedna z věcí, proč zrovna vás si mají vyhledávače vybrat a posunout do popředí, jsou vaše reference. Samotný proces výběru stránek a získání odkazů je ještě o něco složitější a zahrnuje řadu off-page faktorů, které linkbuilder bere v úvahu (např. kam linky a z jaké stránky povedete, zda follow/nofollow, zda se vyplatí/nevyplatí zaplatit PR článek s odkazem, jaký obsah okolo zpětného odkazu bude atd.). Je toho zkrátka mnoho, ale to už je starost vašeho linkbuildera, SEO konzultanta a copywritera. Vy si zkuste odnést, že můžete platit za spoustu práce okolo SEO, ale bez silného odkazového portfólia se také nemusíte hnout z místa.

[supsystic-price-table id=18]

Podpořte autora sdílením:

Tomáš Zahálka

Marketingový specialista se zaměřením na SEO a PPC reklamu pro Shoptet klienty. Zakladatel charitativního e-shopu Dudlu.cz a vzdělávacícho blogu pro začínající e-shopaře.

Tel.: +420 723 268 346
E-mail: info@tomaszahalka.cz

Chci rychle objednávky

od 10 000 Kč / měsíčně

N
MKT konzultace
N
Google Ads (PPC)
N
Optimalizace kampaní
N
Seznam Ads (PPC)
N
Měsíční reporting

Chci ziskový e-shop

od 20 000 Kč / měsíčně

N
MKT konzultace
N
Analýza klíčových slov
N
Optimalizace webu
N
Posilování linkbuildingem
N
Měsíční reporting

Chci konzultaci e-shopu

od 5 000 Kč / 2,5 h

N
MKT konzultace
N
60 minut příprava
N
SEO + PPC marketing
N
90 minut konzultace
N
Audio / video záznam

Komentáře

0 komentářů