10. díl — Jak na popisky produktů v Shoptetu – Jak se staví e-shop Dudlu.cz

30.10.2019

Tomáš Zahálka

V minulém díle jsme si ukázali jak na popisky kategorií, proč používáme v první vlně poloautomatizaci a jak vypadá finální verze textu od influencerky. Popisky produktů jsou ale trochu jiná pohádka. Větší e-shopy jich mohou mít až několik desítek tisíc a nemáte-li rozpočet na armádu copywriterů, je možné sáhnout po dočasném poloautomatickém řešení. Dnes si ukážeme jak v Shoptetu pomocí importu / exportu a excelu lze popsat tisíce produktů za několik hodin a proč to v Dudlu vůbec děláme.

Jak na popisky produktu v e-shopu na Shoptetu

Jak na popisky produktu v e-shopu na Shoptetu (Zdroj: Canva.com)

Jak na texty produktů v Shoptetu?

Podobně jako u kategorií nabízí Shoptet i pro produkty WYSIWYG (What You See Is What You Get) editor, který vám umožní snadné formátování textů u zboží. Nebudu nikomu rozmlouvat, že nejideálnější variantou jak popisovat sortiment je tak, že ho znáte a máte fyzicky u sebe během textace. Dokážete tak nejlépe vystihnout jeho vlastnosti a konkurenční výhody, které jiní z obrázku nevyčtou.

Navíc pokud vám jde i o SEO, tak neuškodí zmínit nejčastější parametry, které jsou u většiny zboží barva, materiál, tvar, střih, značka, velikost, hmotnost, vzor, vlastnosti produktu a mnoho dalšího viz analýza klíčových slov, kterou byste měli mít pro copywritera vždy připravenou a z které může čerpat nekonečnou inspiraci pro texty dle nejhledanějších dotazů vašich zákazníků.

Co ale dělat, když zboží nemáte u sebe a jedete přes Dropshipping, máte produktů hodně nebo prostě jen nejsou finance na brigádníky. Sami si zkuste sednout a začít popisovat. Ono je totiž něco jiného, když máte popsat těhotenská trička a céčka, které zmáknete za tři minuty, nebo když vám přistane autosedačka, kočárek či odsávačka mléka, kde je vhodné zmínit klíčové vlastnosti a přesvědčit zákazníka o nákupu. Průměrem se pak dostanete na nějakých 5 až 10 min na jeden popisek a to při počtu 10 000 produktů vyjde na 800 až 1 600 h práce. I když budete mít štěstí a najdete brigádníka, který vám to nabouchá za 100 Kč / h, jste někde na 80 000 – 160 000 Kč za popsání sortimentu, který se bude vyprodávat, doplňovat o novinky a vy zůstanete lapeni v kruhu nekonečných nákladů.

Export / import produktů

Export / import produktů (Zdroj: Shoptet)

Automaticky generovaný popisek produktu

Tedy spíš poloautomaticky generovaný text produktu. Většina e-shopů se spokojí s tím, že jim dodavatel poskytne základní popisek a neřeší, že jeho formátování nemusí být kompatibilní s Google Merchant Centerem, kterému se popis „description“ propisuje do feedu a neměl by obsahovat reklamní text „doprava zdarma“, slova psána velkými písmeny nebo používat nezvyklé cizí znaky (i odsazení první věty přes enter dělá paseku) a ideálně byste měli pracovat s formátováním (zalomení řádků, kurzíva).

Nejen GMC bude šťastné, když si trochu pohrajete s popisky produktů. Ani pro SEO není ideální když vy a dalších 50 e-shopů mají na webu stejný obsah. V takovém případě vyberou vyhledávače buď toho kdo byl první, tedy kdo dříve zpracovává data, nebo toho kdo má silněji vybudovanou reputaci. V každém případě místo bude jen pro pár vyvolených a zbytek s duplicitním textem ostrouhá.

Jednoduchým řešením pro vás může být nástroj Shoptetu pro export / import produktů. Zde vytvoříte „Vlastní typ exportu“, kde si zvolte: Krátký popis, Popis a Výrobce. Data vyexportujte ve formátu XLSX a otevřete v libovolném tabulkovém nástroji (Excel, LibreOffice, Google Tabulky, atd.).

Export produktů pro popisky

Export produktů pro popisky (Zdroj: Vzorový soubor ke stažení)

Nyní začne trochu excelového čarování. Zeleně označené sloupce jsou ty, které získáte z Shoptetu. Bílé sloupce budou vámi vytvořené texty, které pomocí kouzelné formule vytvoří celý popisek. Abrakadabra: =G2& “ “ &C2& “ “ &H2& “ “ &F2& “ “ &I2& “ “ &J2& “ “ &C2& “ “ &K2& “ “ &C2& “ “ &L2

Co s tím? Představte si, že potřebujete napsat několik univerzálních popisků, které se budou jen na určitém místě lišit v obsahu a použít ho na všechny produkty v e-shopu. V našem případě jsme jako proměnné využili sloupce C a F, zastupující název produktu a značku. Dále jsme do soupců G až L rozložili text, jenže bude v rámci možností navazovat na sloupce C a F. Poslední sloupec je M, kde používáme naše zaříkávadlo (příkaz), jenž nám sloučí hodnoty excelových sloupců dohromady.

Příklad logiky z řádku číslo 14:

  • Sloupec C (název produktu): Plavací nákrčník Flipper/Kruh žlutý v krabici 17x20cm 0+
  • Sloupec F (značka, dodavatel): Teddies
  • Sloupec G (část popisku): Už dost brouzdání po internetu, máme tu
  • Sloupec H (část popisku): od oblíbeného dodavatele
  • Sloupec I (část popisku): . Pátrání můžete pozastavit, jednoduše zboží vložit do košíku a věnovat se dál tomu mrňouskovi, který vám nedá spát, či chvilku sobě. Zasloužíte si to a navíc.
  • Sloupec J (část popisku): Víte, že nákupem
  • Sloupec K (část popisku): na Dudlu podporujete neziskovou organizaci Radost dětem, které každý rok odevzdáme 20 % z veškerého zisku? A pokud jste si u nás
  • Sloupec L (část popisku): nevybrali, tak se nic neděje a budeme moc rádi, když nám vážně nemocné děti pomůžete podpořit přímo. Každá korunka se počítá a pomůže vykouzlit úsměv na tvářích dětí, které uvítají i sebemenší pomoc.
  • Sloupec M (kompletace): =G14& “ “ &C14& “ “ &H14& “ “ &F14& „“ &I14& “ “ &J14& “ “ &C14& “ “ &K14& “ “ &C14& “ “ &L14

Výsledek popisku z řádku číslo 14:

[perfectpullquote align=“full“ bordertop=“false“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Už dost brouzdání po internetu, máme tu Plavací nákrčník Flipper/Kruh žlutý v krabici 17x20cm 0+ od oblíbeného dodavatele Teddies. Pátrání můžete pozastavit, jednoduše zboží vložit do košíku a věnovat se dál tomu mrňouskovi, který vám nedá spát, či chvilku sobě. Zasloužíte si to a navíc. Víte, že nákupem Plavací nákrčník Flipper/Kruh žlutý v krabici 17x20cm 0+ na Dudlu podporujete neziskovou organizaci Radost dětem, které každý rok odevzdáme 20 % z veškerého zisku? A pokud jste si u nás Plavací nákrčník Flipper/Kruh žlutý v krabici 17x20cm 0+ nevybrali, tak se nic neděje a budeme moc rádi, když nám vážně nemocné děti pomůžete podpořit přímo. Každá korunka se počítá a pomůže vykouzlit úsměv na tvářích dětí, které uvítají i sebemenší pomoc.[/perfectpullquote]

Teď už musíte jen sloupec M překopírovat do sloupce D (vkládejte jako text, CTRL+C / +V nebude správně fungovat), rozkopírovat podmínky na všechny řádky (produkty) a máte vytvořené krátké popisky pro všechny vyexportované produkty. Pokud si přejete text vložit i do „dlouhého popisku“, tak můžete snadno vytvořit podobnou podmínku a sloučit novou hodnotu sloupce C s sloupcem D. Jakmile budete mít hotovo, použijte import v Shoptetu a máte konkurenčně unikátní obsah na celém webu.

A jaké jsou výhody a nevýhody automatických popisků?

GMC nebude reportovat chyby v absenci popisků či špatného formátování textu od dodavatele a získáte tak větší šanci na zařazení produktů do PLA (Product List Advertising) reklam. Pro SEO to sice není ideální přístup, ale dle našeho testování jsme se po třech měsících vyhoupli na první stránky u produktových dotazů i přesto, že my jsme přesně ten případ padesátého e-shopu v pořadí.

Problémy nastávají z uživatelského hlediska, tedy když potenciální zákazníci pročtou více popisků, může jim připadat zvláštní jejich stejná skladba. Ovšem to jim může přijít stejně divné i to, že 50 e-shopů má jiný název webu, ale stejné ceny a texty. Proto doporučuji udělat více vzorů a pravidelně je obměňovat s novou várkou zboží. Do popisku nezapomeňte zakomponovat váš brand a ideálně i nějaký interní prolink jako dárek pro ty, kteří by měli chuť texty vykrádat. Ochrání vás to sice stejně jako přerušovaná soulož, ale nám se povedlo za pár měsíců existence už nachytat prvního vykradače, který si převzal naše interní prolinkování, jenž teď vede z jeho webu na náš (děkujeme).

Ať už se rozhodne pro podobný přístup jako my a budete poloautomatizovaně vytvářet unikátní obsah u produktů, nebo se do toho pustíte ručně, je dle nás cokoliv lepší, než ponechání popisků od dodavatele, které máte vy a dalších XY e-shopů stejné. V příštím díle trochu navážeme a podíváme se jak využít hodnocené produktu a diskuzi k zvednutí CTR a lepším pozicím v organice.

Hlavní partneři projektu Dudlu.cz

[logo-showcase id=“5325″ title=“Dudlu“]

[supsystic-price-table id=24]

Klikněte na CHCI VÍCE a ponořte se do četby celého našeho seriálu

Podpořte autora sdílením:

Tomáš Zahálka

Marketingový specialista se zaměřením na SEO a PPC reklamu pro Shoptet klienty. Zakladatel charitativního e-shopu Dudlu.cz a vzdělávacícho blogu pro začínající e-shopaře.

Tel.: +420 723 268 346
E-mail: info@tomaszahalka.cz

Chci rychle objednávky

od 10 000 Kč / měsíčně

N
MKT konzultace
N
Google Ads (PPC)
N
Optimalizace kampaní
N
Seznam Ads (PPC)
N
Měsíční reporting

Chci ziskový e-shop

od 20 000 Kč / měsíčně

N
MKT konzultace
N
Analýza klíčových slov
N
Optimalizace webu
N
Posilování linkbuildingem
N
Měsíční reporting

Chci konzultaci e-shopu

od 5 000 Kč / 2,5 h

N
MKT konzultace
N
60 minut příprava
N
SEO + PPC marketing
N
90 minut konzultace
N
Audio / video záznam

Komentáře

3 Komentáře

  1. Aneta F...

    Díky Tome, tohle je přesně to, co jsem teď hledala, protože napsat 600 popisků k produktům, abychom je mohli umístit na heureku.cz, zboží a facebook, bylo v takhle krátké době nereálné a dělala bych to tak do Vánoc :D

    Odpovědět
  2. Yvča

    Zdravím Vás pane Zahálko.

    Má nějaký smysl pro SEO to, že u každého produktu píšete Dudlu v popisku? Pomáhá to nějak s pozicí u produktů, nebo to tam dáváte jen tak a nemá to žádný účel?

    Děkuji, Yvča

    Odpovědět
    • Tomáš Zahálka

      Také Vás zdravím Yvčo,

      tohle je výborný dotaz. Do každého popisku produktu se snažím dostat dvě věci, které přímo nedělám kvůli SEO.

      Tou první je prolink do nějaké interní stránky, což v našem případě je Radost dětem, která se nám automaticky prolinkuje pomocí nástroje „Slovník pojmů“. Ten nástroj v zásadě zajišťuje, že pokaždé, když zmíníme u produktu „Radost dětem“, udělá se nám automaticky odkaz na článek. Pokud tedy někdo vykrade nešikovaně náš popisek a dá ho na svůj web, je vysoká šance, že si tam vloží i náš odkaz a my máme z jeho webu linkbuilding zadarmo.

      Tou druhou věcí je brand, tedy doména. Typicky třeba Heuréka si ráda bere vaše pracně napsané popisky a umisťuje si je k sobě na web. Osobně s tím problém nemám, protože díky tomu máme na oficiálním popisku z Heuréky všude reklamu na náš web. To by se nikdy nestalo, pokud bychom měli popisek od dodavatele, ale tím jak jsme ho upravili, tak si ho heuréka vzala rovnou od nás i s výzvou nákupu na Dudlu.cz viz příklady:

      https://drevene-hracky.heureka.cz/viga-drevena-mozaika-veseli-broucci/specifikace/#section
      https://kocarky-pro-panenky.heureka.cz/woody-golfove-hole-jednorozec/specifikace/#section

      Není nad to mít díky automatizovaným popiskům reklamu zadarmo :)

      Odpovědět

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *