9. díl — Jak na SEO popisky kategorií v Shoptetu – Jak se staví e-shop Dudlu.cz

27.10.2019

Tomáš Zahálka

Když zaslechnu SEO popisek kategorie, mám husí kůži. Tento pojem se zaryl tak hluboko, že ho najdete v některých redakčních systémech jako název pole pro textaci stránky a jeho uživatelé si pak myslí, že jediným účelem popsání webu je přitáhnou pozornost vyhledávačů a získat tím lepší pozice. Popisky kategorií však nemají sloužit jen pro SEO, ale v ideálním případě dát přidanou hodnotu i potenciálním čtenářům, vašim budoucím zákazníkům. V tomto díle si ukážeme jak tvoříme popisky kategorií v Shoptetu a tři nejčastější výstupy, které jsme na Dudlu u různých kategorií otestovali.

Shoptet popisky a textace kategorie

Jak se píšou popisky kategorií na Shoptetu (Zdroj: Canva.com)

Jak na popisky kategorií v Shoptetu?

Pokud máte své copywritery, textaře, administrátory, či asistenty alespoň trochu rádi, pořiďte jim redakční systém, který nabízí moderní WYSIWYG (What You See Is What You Get) editor. Ten vám zaručuje, že to co vidíte v administraci je i to co uvidíte na výstupu stránky. My jsme léta pracovali pro firmy, který tento dnes již standardní editor od vývojářů neměli a opravdu nechcete platit třikrát více peněz za čas jen proto, že formátování se dělá starou školou přes HTML příkazy ve zdrojovém kódu.

WYSIWYG editor pro textaci kategorie

WYSIWYG editor pro textaci kategorie (Zdroj: Shoptet)

Shoptet má kvalitní WYSIWYG editor, který vám umožní jak základní formátování typu (tučné písmo, kurzíva), zarovnávaní (do bloku, střed, atd.), změny fontů a velikostí, tak i možnost se přepnout od zdrojového kódu a pokud potřebujete udělat něco extra, tak si to tam dopsat. Máte-li kam psát, je na čase popsat všechny kategorie, což u e-shopu naší velikosti může trvat i několik měsíců, tak jak na to?

Automaticky generovaný popisek kategorie

Tedy spíš poloautomaticky generovaný text kategorie. Pokud jste na začátku vývoje e-shopu, nemáte finance a víte, že kvalitní popisky váš web ještě nějakou dobu neuvidí, můžete na chvilku zapomenout poučky od SEO konzultantů a copywriterů o kvalitním obsahu. Většina kolegů s dobrým úmyslem rozmlouvá klientům psát nesmyslné popisky jen kvůli výsledkům vyhledávání, ale naše zkušenost nám zas říká, že je větší šance na lepší pozice s hloupacatým popiskem, než s žádným popiskem.

Tří měsíce byl e-shop bez textace kategorií s pozicí 50 – 60+ dle měření v Collabimu. S logikou známého přísloví „Lepší vrabec v hrsti, než holub na střeše“ jsme vyzkoušeli vytvořit jeden univerzální popisek pro všechny kategorie, jenž se lišil pouze v proměnných na klíčových slovech a sledovali vývoj.

Automaticky generovaný popisek kategorie

První verze — Poloautomaticky generovaný popisek kategorie

Výsledek? Google vstupní stránky na obecná slova typu „kočárek“ ignoroval, ale na long tailové výrazy „černé kočárky“ a „levné kočárky“ daroval i s tímto textem 8 až 20 pozice ve výsledcích vyhledávání. U Seznamu to bylo ještě jednodušší a na desítky klíčových slov nás zařadil do top pěti pozic.

Ukázka pozice v Collabimu po automaticky generovaném obsahu

Ukázka pozic v Collabimu – Automaticky generovaný obsah (Zdroj: Collabim)

Obyčejný SEO popisek kategorie

Experiment nejenže přinesl pozice v SERPu, ale také přivedl relevantní zákazníky, které jsme buď konvertovali přímo z organiky, nebo si je odchytli pomocí remarketingů přes Google Ads, Seznam Ads či Facebook Ads. Ale kde je ta přidaná hodnota pro zákazníka? Nikde, a proto je to dočasné řešení.

Copywriterům, kteří mi historicky prošli rukou jsem rád říkával, ať se zaměří u textace kategorií na tři základní věci. Zaprvé vysvětlete co to je, k čemu to slouží a pro koho to je vhodné. Tedy buďte tak trochu Wikipedie a klidně zmiňte něco o historii a vývoji. Tento přístup je dobrý, když popisujete něco nevšedního nebo technického, ale pokud jde o televize či tričko, je to trochu čtenářská podpásovka.

Poraďte zákazníkům s výběrem produktu a nákupem příslušenství. Tohle už zní lépe a s tímto stylem popisování se setkáte na valné většině webů. Po přečtení textu se sice většinou nic nového nedozvíte, ale alespoň je ten text relevantní a jde z něj udělat interní prolinkování na související sortiment.

Zapojte do textu příběh, sdělte v čem jsou vaše produkty odlišné od konkurence a nebo buďte vtipní, protože humorem nikdy nic nezkazíte. Zatímco první dvě verze odpovídají spíše níže uvedenému popisku, tak na tu příběhovou jsme se pokusili zaměřit v poslední ukázce s naší influencerkou Ájou.

SEO popisek kategorie

Druhá verze — Takový ten SEO popisek kategorie

Poutavý (ne)SEO popisek kategorie

Napsat poutavý popisek je docela těžké, zvlášť když prodáváte dětské zboží a nikdo z vašeho týmu nemá děti. Jak se říká: prodávejte to čemu nejvíce rozumíte a buďte odborníci ve svém oboru, tak tohle si na vizitku dát moc nemůžeme. Sice víme co prodáváme, ale nemáme vlastní příběhy a zkušenosti. Naštěstí jsou v našem okolí zachránci mající v různém věku a pohlaví zmenšené verze lidských bytostí a my je můžeme stalkovat. Jednou takovou maminkou se stala i naše „influencerka“ Ája, která pravidelně chrlila na Facebook příběhy z mateřství, jenž i bezdětné markeťáky dokážou rozesmát.

Stačilo ji oslovit, domluvit financování a dát volnou ruku. Protože maminka na mateřské není copík, šli jsme cestou bez analýzy klíčových slov s tím, že ať si vybere jakýkoliv sortiment co nabízíme a když ji napadne nějaký příběh, tak nám ho pošle. Klíčová slova, interní prolinkování a grafiku si pak případně doplníme sami. Netrvalo ani den a začali vznikat popisky kategorií na hračky, dětské postýlky, odrážedla, dětské oblečení a kočárky, jenž nám přijdou čtivé, trochu drzé, ale hlavně ze života.

Popisek kategorie od influencera

Třetí verze — Popisek kategorie od influencera (Zdroj: Kočárky)

A jaké tedy zvolit texty kategorií v Shoptetu?

Shoptet nabízí možnost psát pouze jeden popisek pro kategorie a to buď nahoru (nad výpis produktů), nebo dolů (pod výpis). I když bych si přál mít v CMS možnost psát unikátní text do horní části, který by byl kratší a jiný do dolní části, který by byl delší, tak i současný stav pro svůj účel postačí. Vizuálně si pak můžete popisek u šablony Classic přesunout do horní části pomocí doplňku, ale bez jakéhokoliv vlivu na pozici textu v kódu a v případě dlouhého obsahu vám bude zbytečně odsazovat výpis produktů.

U každého e-shopu se dá postupovat jinak a je to hlavně na vás jako majitelích, copywriterovi a SEO specialistovi k jakému výsledku se v jaké fázi vývoje budete chtít dopracovat, jaký máte rozpočet a pod jakým tónem komunikace chcete vystupovat. My jsme šli cestou webu od maminek pro maminky, a proto ho popisují naše zákaznice příběhy, s kterými se mohou ztotožnit i další rodiče. Něž však budeme mít dostatek textů, kašleme na poučky typu „než-li SEO popisek, radši žádný popisek“ a nemáme problém získat návštěvnost i přes kvalitativně dočasný obsah z první a druhé varianty vzoru.

Hlavní partneři projektu Dudlu.cz

[logo-showcase id=“5325″ title=“Dudlu“]

[supsystic-price-table id=24]

Klikněte na CHCI VÍCE a ponořte se do četby celého našeho seriálu

Podpořte autora sdílením:

Tomáš Zahálka

Marketingový specialista se zaměřením na SEO a PPC reklamu pro Shoptet klienty. Zakladatel charitativního e-shopu Dudlu.cz a vzdělávacícho blogu pro začínající e-shopaře.

Tel.: +420 723 268 346
E-mail: info@tomaszahalka.cz

Chci rychle objednávky

od 10 000 Kč / měsíčně

N
MKT konzultace
N
Google Ads (PPC)
N
Optimalizace kampaní
N
Seznam Ads (PPC)
N
Měsíční reporting

Chci ziskový e-shop

od 20 000 Kč / měsíčně

N
MKT konzultace
N
Analýza klíčových slov
N
Optimalizace webu
N
Posilování linkbuildingem
N
Měsíční reporting

Chci konzultaci e-shopu

od 5 000 Kč / 2,5 h

N
MKT konzultace
N
60 minut příprava
N
SEO + PPC marketing
N
90 minut konzultace
N
Audio / video záznam

Komentáře

0 komentářů

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *