Google AI Overviews: Největší revoluce ve vyhledávání od doby zavedení featured snippets! Na začátku to vypadalo jako další experiment Googlu, který se rozplyne stejně jako desítky jiných.
Jenže tentokrát je to jiné. Google Overviews – dříve známý jako Search Generative Experience (SGE) – mění zásadním způsobem to, jak budou lidé konzumovat obsah na internetu. Pro SEO specialisty, affiliate marketéry i e-shopaře to znamená nové paradigma, na které se budou muset přizpůsobit.
🧠 Co jsou Google Overviews a proč nás zajímají?
Google Overviews jsou AI tvořené odpovědi na dotazy, které Google generuje pomocí jazykového modelu (LLM, konkrétně Google Gemini). Zobrazují se ve výsledcích vyhledávání nad organickými výsledky – a snaží se poskytnout rychlou odpověď na dotazy bez nutnosti proklikávat se na weby.
Co obsahuje snippet z Google Overviews:
- 📝 Shrnutý text odpovědi čerpající informace z různých webů
- 🔗 Odkazy na použité zdroje (někdy, ale ne vždy)
- 🖼️ Obrázky s nadpisy od top třech zdrojů
Z pohledu uživatele jsou odpovědi rychlé, ale často nepřesné až lživé. U mého dotazu jsem například v roce 2015 už v Elektra PV nepracoval a rozhodně nejsem bosý běžec.
Z pohledu publishera čím víc odpovědí Google poskytne sám, tím méně návštěvníků přistane na webu pro následnou akvizici a nejspíš dojde k poklesu motivace publikovat články.
📉 Jaký je reálný dopad na SEO?
Podle Ahrefs může poklesnout míra prokliku (CTR) z první pozice až o 45–60 %. Průměrně je pokles u dotazů s AI Overview 34,5 %. Search Engine Journal dodává, že Google ve 43 % případů odkazuje na své vlastní produkty (YouTube, Flights, Maps…), ale jaké typy webů to nejvíc zasáhne?
📚 Obsahové weby
Pokud provozujete magazín, blog nebo obsahový portál, jste první na ráně. Draze tvořené články se mohou stát zdrojem pro AI Overview, ale bez záruky, že web uživatel navštíví.
Nejvíce zasažené dotazy:
- Kdo je …
- Co je …
- Jak na …
- Nejlepší …
- Srovnání …
- K čemu je …
- Co znamená …
Tento typ dotazů tvoří velký zdroj trafficu srovnávačům zboží a blogům e-shopů. Dá se očekávat jak pokles tržeb ze srovnávačů typu Heuréka, tak znatelný pokles z vašeho blogu a tím i sekundárně ztráty pro remarketingová publika Google Ads, Seznam Ads, Meta Ads, Affiliate a CSS programů.
Ukázka nahrazení první pozice článku — Jak správně nabíjet telefon od klienta Pocitarna.cz
💰 Affiliate weby
Affiliate segment je nejohroženější. Většina Affiliate programů je založena na trafficu z vlastních srovnávačů a blogů, které díky Google Overview mohou z velké části ztratit svůj smysl.
Kvalitní článek sice poskytne možné citace, ale Affiliate markeťák potřebuje, aby uživatel do článku vstoupil, klikl na měřitelný odkaz a následně nakoupil. Od toho se odvíjí jeho provize.
Budujete-li vlastní značku, tak citace v Google Overviews mohou posílit brand a přímou návštěvnost e-shopu. Pravděpodobně se tak ještě víc přesune výkon SEO v GA4 z Organic Search do Directu.
Ukázka Google Overviews a citace brandu klienta Coffeespot v odpovědi na základě článku — Pití kávy v těhotenství a při kojení.
🛒 E-shopy
Přímé performance e-commerce dotazy zatím Overview neřeší, takže produktové stránky, kategorie a parametrické kategorie stále budou bojovat ve výsledcích vyhledávání stejným způsobem.
Vyrábíte-li vlastní produkty, tak silné SEO a vybudovaný brand z vás může vytvořit dominantní autoritu. Google Overviews pak bude doporučovat vaše produkty, podobně jako to udělal u klienta Home Pond, kde přímo zmiňuje jeho sortiment Attack Pond, Kata Pond, Super Pond a Fosfoff Pond.
Ukázka Google Overviews a citace produktů klienta Home Pond díky článku Proč se tvoří řasa v jezírku?
📌 Jak se dostat do Google Overview?
Mění se výsledek a motivace, nemění se pravidla. Abyste se do Google Overview dostali, musíte být silní v SEO. Čím odbornější a pro čtenáře originálnější článek vypublikujete, tím větší šanci máte na citaci.
Blogové články už dávno nefungují jen jako zdroj trafficu pro Organic search, ale několik let tu máme Google Discovery, který se v GA4 zapisuje do Directu a jehož výkon lze separovaně sledovat v GSC.
Co pomáhá dostat se do Google Overview:
- 📐 Strukturovaný obsah: nadpisy, podnadpisy, krátké odstavce, odrážky, tabulky a shrnutí
- 📚 Originální obsah: vlastní myšlenky, nápady, know-how, interní prolinkování, zpětné odkazy
- 🏆 Důvěryhodnost: autorita domény, medailonky s autorem a garantem článku, citace, odbornost
- 📅 Aktualizace: pravidelné optimalizace a aktualizace informací starých článků, testování
- 🔧 Technické řešení: schema.org, neodkazovat na redirecty, chyby 404, nemít obsahové duplicity
Ukázka trafficu z Google Discovery u klienta Zeleko z článku — Jak správně klíčit semena rajčat a paprik?
✅ Jak se bude měnit SEO strategie od roku 2025?
S Google Overview se změní měřitelný dopad na výkon, pokud SEO vyhodnocujete na základě GA4 a GSC. Podíl zobrazení může růst, ale výkon v pozicích bude klesat. To je realita, do které nás Google v květnu 2025 uvrhnul, ale z hlediska dlouhodobé SEO strategie se toho moc nezmění.
- Stále budete tvořit články, které budou posilovat performance stránky přes interní prolinkování.
- Stále budete články používat nejen pro SEO, ale i pro SMM, PPC, mailing a budování brandu.
- Stále budete optimalizovat produktové stránky, kategorie a zakládat parametrické vstupní stránky.
- Stále bude práce v SEO ovlivňovat výkon celého webu, podobně jako ho ovlivňuje UX / CRO.
- Stále budete v rámci SEO strategie přihrávat publika pro konverze z SMM a PPC reklamy.
Rozdíl je jen v dopadu na měřitelnost. Úpravy informační architektury, analýzy klíčových slov, doplňovaní parametrů pro filtrování, realizace obsahové strategie, budování externích a interních odkazů. To vše zůstává a je základním pilířem dlouhodobě úspěšných a ziskově udržitelných e-shopů.
Dopady SEO strategie mají pozitivní vliv nejen na řádek Organic Search v GA4, ale z velké části se odráží v Directu a jako zdroj publik pro placené reklamy. Takže pokud vyhodnocujete výkon SEO specialisty na základě celkového dopadu na objednávky, nic se pro vás v e-commerce nemění.
Jestli vás tento článek obohatil, tak nás sdílejte, komentujte a ať i vám e-shopy rostou — celý seriál zde!
0 komentáøù