Rozhovor s Lukášem Petříkem – Jaké USP má Budějcký motorkářský e-shop Bolder?

Lukáš Petřík je jihočeským odborníkem na e-shopy a pro Bolder pracuje jako konzultant na obchodní a marketingovou strategii. Byl prakticky u zrodu této značky, která meziročně vyrostla o 350 %, a tak nám může nabídnout jedinečný pohled do zákulisí předního internetové obchodu specializovaného na motorkářskou výbavu a ukázat, jaké USP (Unique Selling Proposition) stojí za úspěchem této značky.

Rozhovor s Lukášem Petříkem - Jaké USP má Budějcký motorkářský e-shop Bolder? 1
Bolder.cz – Internetový a kamenný obchod s motorkářskou výbavou (Zdroj: Bolder)

TZ: Lukáši, představ nám prosím e-shop Bolder a proč jste se zaměřili na výbavu pro motorkáře?

LP: Bolder má svou historickou spojitost s velice známým jménem ze světa motokrosu Martinem Michkem. Martin je několikanásobný mistr Evropy a ČR, který už jako malý začal trénovat motokros po boku svého otce a zakladatele společnosti ITOM s.r.o. – Radovana Michka. Díky rodinné vášni k motocyklům, tvrdým tréninkovým metodám, píli a odhodlání se Martin dostal na světovou špičku ve svém sportovním oboru, který jde ruku v ruce s kvalitním motorkářským vybavením. Od toho už byl jen krůček k výrobě vlastní značky Bolder, do které rodina Michků přenáší své celoživotní know-how.

TZ: Hodně se mluví o USP (Unikátní prodejní argument), v čem jste vy unikátní a co schází ostatním?

LP: Myslím, že většině e-shopistům schází příběh, který se třeba nám v oblasti motokrosu daří postupně budovat. Každý nový majitel obchodu chce snadno vydělat, a tak si založí e-shop s vidinou rychlé návratnosti investic. Jenže v dnešní konkurenci to není tak lehké a trh je poměrně přesycený. Příběh či zajímavý vývoj brandu je zejména v počáteční fázi klíčový a pokud ho máte, tak se zákazník snadněji spojí s myšlenkou, kterou šíříte a jste pro něj lépe zapamatovatelní. Samozřejmostí je pak i kvalita zboží, cenová dostupnost, profesionální poradenství a vstřícnost směrem k zákazníkovi.

TZ: Meziročně jste vyrostli o 350 %! Kam nejvíce investujete a jaké kanály vám fungují nejlépe?

LP: Primární kanály jsou Adwords (Google Ads), Sklik, Zboží, Heuréka napojená přes Mergádo a SEO. Mimo SEO jsou všechny uvedené kanály z krátkodobého hlediska velmi efektivní, avšak zpoplatněné za prokliky, takže pokud si nehlídáte PNO a nemáte správně nastavené kampaně, snadno proděláte. Nám se zatím nejvíce daří v AdWords, ale z dlouhodobého hlediska vidím potenciál v analýze klíčových slov a práci na organických výsledcích, které jsme loni s tvojí pomocí začali budovat a dál postupně budujeme.

TZ: E-shop je postavený na vlastním řešení, vidíš nějaká pozitiva a negativa oproti krabicovým?

LP: U nás jedeme přes SlimOffice od Slim s.r.o., což je původně účetní a skladově hospodářský program, který skvěle zvládal statistiky prodeje, grafy a různé ekonomické ukazatele pro snadné řízení obchodu. Muselo se však hodně investovat do vývoje marketingových nástrojů (feedy pro zbožáky, editovatelnost stránek pro zpracování analýzy klíčových slov atd.). Dnes sice máme to nejhorší za sebou, ale stále je spousta práce před námi. Výhodu oproti krabicovým řešením vidím v dokonalé skladové a účetní evidenci s možností ohnutí informačního systému dle vlastních potřeb. Nevýhodou byla asi jen poměrně složitá cesta vývoje. Avšak oproti dnešním IT firmám, které si za programové hodiny berou tisíce korun, tak se nám vlastní vývoj a investice do zdokonalení programu určitě vyplatila.

TZ: Bylo těžké značku Bolder prosadit v B2B a B2C trhu? A jak si stojí oproti zavedeným brandům?

LP: Samotný Bolder je v B2B už poměrně dlouho a odebírají od nás partneři zaměření na motokros, kde máme díky kvalitě a rodinné historii Michků vybudované jméno. Naopak v B2C jsme velmi krátce a museli jsme investovat nemalé prostředky do online marketingu. Navíc na trhu už dlouhou dobu působí přední výrobci zvučných značek jako je Acerbis, Scott, Sidi, ale také méně známé brandy, kterých je u nás nepřeberné množství. Nebylo to proto moc lehké. Poslední rok se však B2C prodej v sortimentu moto oblečení výrazně zvedl a aktuální poměr B2B : B2C je zhruba 20 : 80 %. Naopak v oblasti pneu, kde jsme největší a výhradní prodejce pro společnost Goodyear Dunlop Tires Czech s.r.o. – motokrosové pneumatiky Dunlop, tak zde většinu pneumatik prodáváme zatím jen velkoobchodně.

TZ: Jaké logistické problémy řešíte nejčastěji a jak se s nimi zvládáte vypořádat?

LP: Asi jako u každého e-shopu, jsou to vratky do 14 dní bez uvedení důvodů. Mnohdy se zákazníci této lhůty snaží využívat, zboží si objednají, vyzkouší a vrátí. Jelikož zákon v současné podobě hraje ve prospěch zákazníka, museli jsme začít těmto situacím předcházet. Měli jsme nejdříve klasické tabulky velikostí, ale každá značka má hodnoty trochu jinak a příliš to ničemu nepomohlo. Přidali jsme proto do košíku a každé relevantní stránky s produktem formulář na přeměřování, kde nám zákazník může udat své míry a my mu e-mailem doporučíme vhodnou velikost. Je to uživatelsky jednoduché a pokud se zákazník dobře změří, předejdeme tak 90 % reklamací. A těch zbylých pár procent už zvládáme obvolat.

Rozhovor s Lukášem Petříkem - Jaké USP má Budějcký motorkářský e-shop Bolder? 2
Formulář na přeměřování (Zdroj: Bolder)

TZ: Jaké plány máte pro rok 2019 a na co se mohou zákazníci těšit?

LP: S Martinem Michkem plánujeme dělat více fotek pod značkou Bolder a zapojit se do sociálních sítí. Nově od jara budete moci sledovat na našem Facebooku Martinovu přípravu na sezónu a fotky ze závodů. Také pod nálepkou Bolderu přidáme do sortimentu přilby, boty a možná toho bude i více. Ve finále na přelomu 2019 a 2020 chystáme redesign webu, takže rozhodně neplánujeme zahálet.

TZ: Je něco, co bys poradil začínajícím e-shopistům a jaké kroky byste znovu neudělali?

LP: Promyslet si dobře obchodní záměr, cíle a ty pak probrat s vývojáři webu a marketingovým specialistou. Vývojáři často vidí věci jinak než markeťáci a je dobré si od začátku ujasnit jaké nástroje pro dosažení stanovených cílů bude třeba naprogramovat a kolik to bude stát. Asi nejde říct, jaké kroky bychom neudělali. Spíše bych řekl, že bylo hodně věcí, které se nám nepovedli napoprvé a důležité je se z chyb poučit a dál je už neopakovat. Podstatné pro mě je, aby práce všech kdo se na projektu podílí fungovala. I „nejmenší“ článek v týmu – fakturant, skladník či administrativní pracovník -, když nebude dělat svou práci pořádně, vždy se to negativně dostane nějakou formou k zákazníkovi. Doporučuji od začátku ke všemu přistupovat s rozumem, pořádně se poradit a nejít do všeho po hlavě.

TZ: Děkuji Lukáši za rozhovor.

LP: Také děkuji.

Inspiroval vás rozhovor a rádi byste se dozvěděli o zákulisí e-shopistů více? Napište mi jaká témata vás v e-commerce trápí a pokusíme se na ně s klienty a partnery v dalších dílech odpovědět.

   Sledujte nejnovější rozhovory a články o marketingu na Facebooku

Líbí se vám článek?
Podpořte autora sdílením:
  •  
  •  
  •  
  • 1
  •  
  •  
  •  

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.