Audit PPC kampaní

15.1.2017

Tomáš Zahálka

Cokoli slyšíme, je názor, nikoli fakt. Cokoli vidíme, je úhel pohledu, nikoli pravda. Slova Marca Aurelia, která by měla znít všem, jež vyhodnocují data placených reklam. Ať už si platíte PPC specialistu, agenturu nebo zkoušíte budovat in-house tým, ve všech případech určitě nechcete investovat peníze do nástrojů, které umí generovat tržby, ale taky ztrátu. Za svou praxi jsem kontroloval účty velkých agentur, ale i menších freelancerů a na několika příkladech vám ukáži, co PPC audit pomohl odhalit.

Audit PPC kampaní

Audit PPC kampaní (Zdroj upravené fotky: Freepik.com)

Nejčastější chyby, které PPC audit odhalil:

Během desítek PPC auditů jsem narazil na řadu chyb, které se opakují i u velkých agentur. Není to způsobeno většinou tím, že by agentura neznala či neuměla tyto chyby odhalit, ale zpravidla tím, že v rámci rozpočtu a měsíční fakturace za správu dostane váš účet junior, který se na vás zaškoluje. Níže si ukážeme nejčastější chyby, které PPC audit odhalil a můžete si je zkusit vysledovat sami.

Počítači impresí a kliknutí — Nepočítejte imprese a kliknutí, počítejte konverze, tržby a PNO. Pokud nebudujete brand nějaké vámi distribuované značky, tak jsou pro vás imprese a kliky irelevantní. Cílem e-shopů má být nejen přivést návštěvnost, ale přivést návštěvnost, která bude nakupovat. Přeci jen, když do veganské restaurace přivede deset masožravců, nebudou moc nadšeni z tofu.

Počítači brandových konverzí — Další oblíbenou chybou je vykazovat výsledky včetně brandové kampaně (klíčová slova obsahující doménu). Je to velmi oblíbený nešvar, který se často aplikuje na nezkušené klienty. V praxi to pak vypadá úplně stejně, jako kdybych stál před vaším obchodem, viděl jak někdo míří k vašim dveřím a zeptal se ho „Kam jdete?“, odpověděl by, že jde k vám do krámu. Já mu následně otevřel dveře a šel si k vám pro odměnu za nalezeného zákazníka. Zaplatili byste mi?

Atribuční modely 7x jinak — Atribuční modely vám ukazují různé pohledy na efektivitu vašich kanálů a používají se pro analýzu vícecestných nákupů. Představte si zákazníka, který poprvé přišel z organiky (SEO), ale hned nenakoupil. Druhý den ho odchytl remarketing z Facebook Ads, uživatel se proklik, ale zase nenakoupil. Nakonec ho odchytl až remarketing z Google Ads a provedl konverzi. Který kanál má zásluhu na prodeji? Mějte jistotu, že máte se specialistou správně nastavené cíle a vyhodnocujete data nejen podle Google Ads, Facebook Ads a Skliku, ale analyzujete je z více úhlů v Google Analytics.

Nevhodná klíčová slova — Klíčová slova identifikují fráze, na které se má vaše PPC reklama zobrazovat. Ta se mohou nacházet ve volné, frázové nebo přesné shodě. Každá taková shoda má své výhody i nevýhody a jejich špatná volba vás může stát desetitisíce. Jak? Třeba když vám klíčové slovo generuje návštěvy na něco, co neprodáváte a vy za to utrácíte peníze. Příkladem za vše byl účet spravován jednou velkou agenturou, která měla vytvořenou kampaň na oblečení značky Element. Klient platil tisíce korun měsíčně, ale z PPC auditu jsme zjistili, že je platí na klíčová slova „tablet Element“, což byl populární produkt značky Sencor. Není nad to zjistit, že jste rok vyhazovali peníze oknem.

Nevhodné cílové stránky — Každá reklama musí mít svou cílovou stránku, a ta by ideálně měla odpovídat dotazu potenciálního zákazníka. Pokud jako uživatel zadám „pračka Samsung“ a vy mi nabídne PPC reklamu, která mě zaujme, ale stránka odkáže do „lednic Samsung“, tak nebudu moc šťastný. V lepším případě zákazníka pošlete do obecné kategorie praček, ale v ideálním případě byste měli mít připravené vstupnou vstupní stránku pro „pračky Samsung“, ať už pomocí filtru či podkategorie. Nejhorší situace je taková, kdy objevíte, že reklama vede na stránky s chybou 404.

Nevyužitý potenciál — Ať už se bavíme o testování reklam či variaci klíčových slov, je třeba zkoušet a nechat si prostor v PNO na testování cílení. Některá klíčová slova fungují jen v některých měsících, jiná jen na specifická publika. Bez testování můžete jet v zajetých kolejích, ale třeba vám utíká zlatá žíla.

A co si z PPC auditu odnést?

Cílem PPC auditu kampaní není nahradit agenturu, která vám účty spravuje, ale najít jiný pohled a příležitosti na zlepšení. Výkonnost PPC kampaní není závislá pouze na samotných nástrojích, ale i na kvalitě webu a z velké části i na vašem obsahu a SEO, proto je důležité mít všechny faktory vybalancované. Chcete-li své výsledky posunout a být si jistí svou investicí, můžete mě kontaktovat na e-mailu info@tomaszahalka.cz a vypracuji vám PPC audit, který vaše podnikání posune dál.

[supsystic-price-table id=18]

Podpořte autora sdílením:

Tomáš Zahálka

Marketingový specialista se zaměřením na SEO a PPC reklamu pro Shoptet klienty. Zakladatel charitativního e-shopu Dudlu.cz a vzdělávacícho blogu pro začínající e-shopaře.

Tel.: +420 723 268 346
E-mail: info@tomaszahalka.cz

Chci budovat PPC

od 10 000 Kč / měsíčně

N
MKT konzultace
N
Google Ads (PPC)
N
Optimalizace kampaní
N
Seznam Ads (PPC)
N
Měsíční reporting

Chci budovat SEO

od 20 000 Kč / měsíčně

N
MKT konzultace
N
Analýza klíčových slov
N
Optimalizace webu
N
Posilování linkbuildingem
N
Měsíční reporting

Chci jen konzultaci

od 5 000 Kč / 2,5 h

N
MKT konzultace
N
60 minut příprava
N
SEO + PPC marketing
N
90 minut konzultace
N
Audio / video záznam

Komentáře

0 komentářů