Co to je Error 404 – Stránka nenalezena?

Chyba 404 – Stránka nenalezena (angl. Error 404 – Page not found) je stavový kód HTTP protokolu, který vám jako uživateli a návštěvníkovi webu vrací informaci, že stránka buď byla odstraněna, nenalezena nebo jste špatně zadali URL. Stavový kód HTTP protokolu navrhl otec WWW (World Wide Webu) a ředitel konsorcia W3C (mezinárodní sdružení členů pro vývoj webových standardů) Sir Timothy „Tim“ John Berners-Lee. Bylo tak učiněno v roce 1992, kdy se chybové kódy staly součástí specifikace HTTP verze 0.9. Od té doby máme pět druhů stavových kódů a to informační (1xx), úspěšné (2xx), přesměrovávací (3xx), chybové na straně klienta (4xx) a chybové na straně serveru (5xx). My si teď ukážeme jak kod 404 může vypadat, proč vzniká a jak záleží na jeho správném zpracování …

Jak vznikne stránka 404 not found?

Většina internetových stránek má někde nějakou 404 a prakticky nikomu to nevadí. Chyba HTTP 404 může být důsledkem několika vlivů a uživatelského chování, které ve většině případů nemusí mít na web žádný vliv. Ovšem jsou i případy, kdy vznikající 404 jsou následkem špatně odvedeného přechodu při změně struktury stránek či redakčního systému. Typickým případem jsou eshopy, kde přechod na jiné CMS může způsobit ztrátu nejen návštěvnosti, ale také dlouhodobý úbytek tržeb.

Jak vyvolat 404 Error na jakémkoliv webu

Chybu 404 můžete vyvolat velmi jednoduše a to tak, že za URL https://tomaszahalka.cz/ napíšete jakýkoliv nesmysl, který vás napadne (např. dsdsd). Pokud je web či eshop správně naprogramovaný, tak taková stránka nesmí projít a vám vyskočí upozornění, že stránka neexistuje. Občas se stane, že dodavatel redakčního systému ošetří chybné zadávání jen u homepage, proto si zkuste i nějakou podstránku a k té přidat (dsdsd). Pokud vám stránka projde a uvidíte místo 404 nějaký obsah, kontaktujte svého dodavatele o nápravu a případně uvažujte o změně redakčního systému.

Dalším jevem často viděným u eshopů je přestavba kategorií či špatně ošetřený přechod na novou strukturu. Mnoho redakčních systémů má název stránky (kategorie, produktu) vázaný s URL bez automatického redirectu (stavový kód 301). Pokud tedy změníte u stránky název, může se nečekaně změnit i URL a založí se nová stránka. Stará URL, kterou jste měli už v indexu a chodili na ní zákazníci se promění v error 404. Vy tak začnete ztrácet návštěvnost a tržby z Googlu i Seznamu. Ujistěte se, že redakční systém zvládá automatické redirecty při změně URL. Může to zachránit stovky zákazníků.

Pokud webovky slouží pro živobytí, nechte si před zásahem do struktury od SEO konzultanta vypracovat manuál správného přechodu, který se předá vývojářům. Případně si ověřte, zda vše funguje správně a vy neztratíte přepsáním struktury pracně budovanou návštěvnost, pozice a zdroj příjmů.

Jak má 404 správně vypadat?

Nejdříve si řekněme, jak vypadat nemá. Mnoho programátorů řeší 404 tak, že provedou po několika sekundách přesměrování na homepage webu. Je to nesmysl. Uživatel se nějakým způsobem snaží dostat na určitou stránku a vy ho bez vysvětlení odkážete jinam. Neví co se děje a proč se to děje. Stejně tak by 404 neměla mít ve zdrojovém kódu (pravé tlačítko myši, zdrojový kód) meta tag <meta name=“robots“ content=“index, follow“/>. Tím jen vyhledávači říkáte, že chcete tuto stránku posílat a nabízet uživatelům. A konečně, neměla by vypadat zoufale technicky bez nějakého navigačního procesu, který by uživatelům pomohl najít hledaný produkt, článek či službu.

Obyčejný HTTP Error 404 – Velmi špatné řešení

Správná 404 vypadá uživatelsky přívětivě a může mít mnoho podob dle zaměření webu. Doplnit jí můžete vtipným obrázkem, textem, ale hlavně by měla plnit účel. Tím je upozornit návštěvníka na to, že jeho zadaná stránka neexistuje a pomocí navigace, vyhledávání či výpisu článků a produktů mu zkusit najít odpověď. V ideálním případě bude obsahovat <meta name=“robots“ content=“noindex,follow“/> a bude mít <title>Stránka nenalezena – Tomáš Zahálka</title>. Díky správně označenému Titlu pak budete moci 404 najít i v Google Analytics, ale o tom až v dalším článku.

Výstřižek zajímavě řešené 404 u skate shopu

Samozřejmostí u chyby 404 je zachovaná hlavička a patička webu, která uživatele ujistí, že je na správné doméně. Mnoho lidí si mylně říká, že řešit 404 je zbytečná ztráta času. Realita je často opačná a pokud provozujete složitější stránky typu eshop, tak nemáte ani tušení, kolik lidí ztrácíte její špatnou prezentací. Nepodceňujte jejich vliv a jestli provádíte složitější zásah ve struktuře webu, nechte si poradit nejen od SEO konzultanta, ale informujte i své PPC specialisty. AdWords reklamy s 404 pozastaví automaticky, ale například Sklik je nechává běžet a vy tak cílíte placené reklamy na nekonverzní cíle. Podobně je tomu v SEO, kdy špatným přechodem můžete ztratit pracně získané pozice, přitom by stačilo pomocí 301 převést hodnocení stránky na novou. O tom, jak si překontrolovat 404, zjistit kolik uživatelů ztrácíte v GA a jak chybové stránky opravit budu pokračovat v dalším díle …

 Chcete zajistit správnou změnu struktury? Napište mi …

Související články: Jak odstranit chybu 404

⇓ Líbil se vám tento článek? Děkuji za jeho sdílení na jakékoliv sociální síti. ⇓