Co to je Error 404 – Stránka nenalezena?

Chyba 404 – Stránka nenalezena (angl. Error 404 – Page not found) je stavový kód HTTP protokolu, který vám jako uživateli a návštěvníkovi webu vrací informaci, že stránka buď byla odstraněna, nenalezena nebo jste špatně zadali URL. Stavový kód HTTP protokolu navrhl otec WWW (World Wide Webu) a ředitel konsorcia W3C (mezinárodní sdružení členů pro vývoj webových standardů) Sir Timothy „Tim“ John Berners-Lee. Bylo tak učiněno v roce 1992, kdy se chybové kódy staly součástí specifikace HTTP verze 0.9. Od té doby máme pět druhů stavových kódů a to informační (1xx), úspěšné (2xx), přesměrovávací (3xx), chybové na straně klienta (4xx) a chybové na straně serveru (5xx). My si teď ukážeme jak kód 404 může vypadat, proč vzniká a záleží na jeho správném zpracování.

Co je chyba 404
Co je chyba 404 – Stránka nenalezena (Zdroj upravené fotky: Freepik)

Jak vznikne stránka 404 Not Found?

Většina internetových stránek má někde nějakou 404 a prakticky nikomu to nevadí. Chyba HTTP 404 může být důsledkem několika vlivů a uživatelského chování, které ve většině případů nemusí mít na web žádný vliv. Ovšem jsou i případy, kdy vznikající 404 jsou následkem špatně odvedeného přechodu při změně struktury stránek či redakčního systému. Typickým případem jsou e-shopy, kde přechod na jiné CMS může způsobit ztrátu nejen návštěvnosti, ale také dlouhodobý úbytek tržeb.

Jak vyvolat 404 Error na jakémkoliv webu (Autor: Tomáš Zahálka)

Chybu 404 můžete vyvolat velmi jednoduše a to tak, že za URL https://tomaszahalka.cz/ napíšete jakýkoliv nesmysl, který vás napadne (např. dsdsd). Pokud je web či e-shop správně naprogramovaný, tak taková stránka nesmí projít a vám vyskočí upozornění, že stránka neexistuje. Občas se stane, že dodavatel redakčního systému ošetří chybné zadávání jen u homepage, proto si zkuste i nějakou podstránku a k té přidat (dsdsd). Pokud vám stránka projde a uvidíte místo 404 nějaký obsah, kontaktujte svého dodavatele o nápravu a případně uvažujte o změně redakčního systému.

Dalším jevem často viděným u e-shopů je přestavba kategorií či špatně ošetřený přechod na novou strukturu. Mnoho redakčních systémů má název stránky (kategorie, produktu) vázaný s URL bez automatického redirectu (stavový kód 301). Pokud tedy změníte u stránky název, může se nečekaně změnit i URL a založí se nová stránka. Stará URL, kterou jste měli už v indexu a chodili na ní zákazníci se promění v error 404. Vy tak začnete ztrácet návštěvnost a tržby z Googlu i Seznamu. Ujistěte se, že redakční systém zvládá automatické redirecty při změně URL. Může to zachránit stovky zákazníků.

Pokud webovky slouží pro živobytí, nechte si před zásahem do struktury od SEO konzultanta vypracovat manuál správného přechodu, který se předá vývojářům. Případně si ověřte, zda vše funguje správně a vy neztratíte přepsáním struktury pracně budovanou návštěvnost, pozice a zdroj příjmů.

Jak má 404 správně vypadat?

Nejdříve si řekněme, jak 404 vypadat nemá. Mnoho programátorů řeší 404 tak, že provedou po několika sekundách přesměrování na homepage webu. Je to nesmysl. Uživatel se nějakým způsobem snaží dostat na určitou stránku a vy ho bez vysvětlení odkážete jinam. Neví co se děje a proč se to děje. Stejně tak by 404 neměla mít ve zdrojovém kódu (pravé tlačítko myši, zdrojový kód) meta tag <meta name=“robots“ content=“index, follow“/>. Tím jen vyhledávači říkáte, že chcete tuto stránku posílat a nabízet uživatelům. A konečně, neměla by vypadat zoufale technicky bez nějakého navigačního procesu, který by uživatelům pomohl najít hledaný produkt, článek či službu.

Obyčejný HTTP Error 404 – Velmi špatné UX řešení (Autor: Tomáš Zahálka)

Správná 404 vypadá uživatelsky přívětivě a může mít mnoho podob dle zaměření webu. Doplnit jí můžete vtipným obrázkem, textem, ale hlavně by měla plnit účel. Tím je upozornit návštěvníka na to, že jeho zadaná stránka neexistuje a pomocí navigace, vyhledávání či výpisu článků a produktů mu zkusit najít odpověď. V ideálním případě bude obsahovat <meta name=“robots“ content=“noindex,follow“/> a bude mít <title>Stránka nenalezena – Tomáš Zahálka</title>. Díky správně označenému Titlu pak budete moci 404 najít i v Google Analytics, ale o tom budu psát více až v dalším článku.

Příklad kreativní 404 u skateshopu (Zdroj: TempleStore.cz)

Samozřejmostí u chyby 404 je zachovaná hlavička a patička webu, která uživatele ujistí, že je na správné doméně. Řada lidí si říká, že řešit 404 je ztráta času. Realita je často opačná a pokud provozujete složitější stránky typu e-shop, tak nemáte ani tušení, kolik lidí ztrácíte její špatnou prezentací.

A co si z článku o chybě 404 odnést?

Nepodceňujte vliv 404 a jestli provádíte složitější zásah ve struktuře webu, nechte si poradit nejen od SEO experta, ale informujte i své PPC specialisty a UX designera. AdWords reklamy s 404 pozastaví automaticky, ale například Sklik je nechává běžet a vy tak cílíte placené reklamy na nekonverzní cíle. Podobně je tomu v SEO, kdy špatným přechodem můžete ztratit pracně získané pozice. V dalším díle si ukážeme jak zjistit a odstranit chybu 404 pomocí Google Analytics, Collabimu a dalších nástrojích.

Chci budovat PPC

10 000 Kč / měsíčně

MKT konzultace

Google Ads (PPC)

Optimalizace kampaní

Seznam Ads (PPC)

Reporting práce

Min. délka spolupráce je 12 měsíců.

Chci budovat SEO 

20 000 Kč / měsíčně

MKT konzultace

Analýza klíčových slov

Optimalizace webu

Posilování linkbuildingem

Reporting práce

Min. délka spolupráce je 12 měsíců.

Chci být nejlepší

30 000 Kč / měsíčně

MKT konzultace

Google Ads (PPC)

Vyhledávače (SEO)

Seznam Ads (PPC)

Reporting práce

Min. délka spolupráce je 12 měsíců.

Podpořte autora sdílením:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •