Jak zjistit, řešit a odstranit Error 404? Nástroje a postup i pro začátečníka…

V minulém díle jsme si vysvětlili co to je chyba 404, proč vzniká a nastínil jsem, jak by taková stránka mohla z pohledu UX vypadat. V tomto díle si ukážeme jak všechny 404 zjistit, které opravovat, které ignorovat a jaké nástroje lze využít. Jako příklad si vezmeme fiktivní internetový obchod, který provedl změnu struktury bez SEO konzultanta a řeší nečekanou ztrátu návštěvnosti i tržeb.

Jak zjistit všechny chybové stránky 404?

Existuje několik postupů jak zjistit, kolik máte na webu stránek vracejících stavový kód 404. Je však předem nezbytné pochopit, že je nemusíte opravovat všechny. Velké eshopy, které jsou v provozu několik let, kde jste několikrát měnili dodavatele CMS, přeskládávali strukturu a prošlo vám na webu tisíce produktů mohou mít stovky až desetitisíce chybových stránek. Najít všechny sice lze, ale opravit je by bylo zdlouhavé a pravděpodobně i neefektivní. Vy se musíte soustředit hlavně na ty 404, které vám generují návštěvnost a způsobují ztrátu tržeb. Čím ale takové stránky objevit?

(1) Google Webmaster Tools

První záchytnou vlnou může být Google Webmaster Tools (Search Console, GWT). Tato služba je od Googlu zcela zdarma a měl by ji používat každý web. Přes GWT nahráváte sitemapu webu, pomůže vám identifikovat návštěvnost z klíčových slov, stav indexu a v našem případě zapisuje 404. O přístup si řekněte správci stránek, případně vaší marketingové agentuře. Základní data máte k dispozici a přinejmenším víte, kolik stránek nebylo od Googlu nalezeno (11 255). Naneštěstí stále existují programátoři a agentury, které GWT klientům nenastavili a vy nemáte žádná historická data.

Google Webmaster Tools – Chyby v procházení 404

(2) Google Analytics

Když nemáte nastavené GWT je naděje, že používáte alespoň Google Analytics (GA). Bez toho nástroje si nedokážu představit provoz žádného eshopu a online marketingu, proto doporučuji mít k němu přístupy, ověřené jeho správné nastavení a získat základní vzdělání o interpretaci dat.

Jak zjistit title jakékoliv stránky

V GA neexistuje žádný přehled všech 404 stránek, ale pokud máte nastavený správně Title, tak není těžké si vytvořit vlastní. Jak si vyvolat 404 jsem psal v minulém díle, a tak pokud na chybové stránce jste, najeďte myší na faviconu (ta ikona nahoře) a uvidíte identifikátor, který použijeme pro vytvoření přehledu. Opět se stává, že CMS generuje Title na 404 stejný, jako je na vaší homepage. To je špatně a nejde se pak čeho chytit. Nahlaste programátorovi reklamaci a přejděte na další možnost.

Jak zjistit Error 404 – Page not found v Google Analytics

Pokud však máte Title na 404 napsaný správně – obvykle je to „Stránka nenalezena“, „404“, „Chyba 404“ apod. Tedy je tam unikátní název, tak si můžeme vytvořit přehled. Přejděte v GA na Chování > Obsah webu > Všechny stránky. Klikněte na sekundární dimenze a do vyhledávání napište „Název stránky“ zvolte dimenzi a klikněte vpravo na „Rozšířený“. Zadejte do pole (viz foto níže) Title vaší stránky 404 (v mém případě „Stránka nenalezena“) a klikněte v levé dolní části na tlačítko použít.

Jak zjistit Chyba 404 – Stránka nenalezena v Google Analytics

Výsledkem vám bude výpis všech chybových stránek ze všech zdrojů (Google, Seznam – SEO, PPC apod.). Uvidíte, na které je jaká návštěvnost a můžete začít opravovat dle vlastních priorit. Pokud byste chtěli, tak si můžete přidat ještě další dimenze a podívat se, zda většina 404 je z organiky nebo jestli třeba v Skliku nemáte špatně nastavené cílové stránky pro reklamu. Dle mého je to pro hašení největších požárů asi nejrychlejší řešení co znám. Tedy pokud má 404 vlastní Title.

(3) Collabim

Pomalu se dostáváme k externím nástrojům, které když selže nastavení GWT s GA vás mohou zachránit. Jedním z nich je i Collabim, kde přes sekci Stránky > Zkontrolovat přesměrování a chyby – zjistíte všechny stavové kódy všech podstatných stránek. Stačí pak jen zafiltrovat „Nenalezeno (404)“ či seřadit stavové kódy podobně jako řadíte zboží na eshopu. České, rychlé a efektivní.

Jak zjistit nenalezené stránky v Collabimu

(4) Xenu Link Crawling Tool

Xena je velmi rozšířený free nástroj, který si stáhnete do počítače zmáčknete CTRL + N, vložíte URL vaší hlavní stránky a spustíte. Po několika minutách až hodinách chroupání dat (dle velikosti webu) zjistíte odkazy na všechny vaše stránky. Ať už obrázky, produkty, kategorie, zkrátka žádná stránka Xeně neunikne. Mimo jiné vám i ukáže prolinkování, Titly, velikost stránek a meta descriptions. Až své scanování dokončí, stačí zmáčknou CTRL + B a uvidíte všechny 404. Nevýhoda je, že opravdu chroupe hodně dat a pokud nejste zkušenější uživatel, můžete se snadno ztratit.

Jak zjistit 404 chyby v Xenu

(5) Screaming Frog

Posledním a mezi SEO konzultanty prakticky nejvíce využívaný nástroj pro analýzu jakéhokoliv webu je Screaming Frog. Tahle řvoucí žába je takový vyšší level Xeny a tím už samozřejmě spadá do placených nástrojů. Prvních 500 linků vám sice ukáže zadarmo, ale to nepokryje ani blog mého rozsahu, natož pak nějaký eshop. Osobně jsem si u většiny klientů vystačil s kombinací prvních čtyř nástrojů a žábu využil jen u opravdu velkých projektů, kteří chtěli maximalizovat výsledek bez ohledu na budget.

Jak využít Screaming Frog na 404

Jak odstranit chybu 404

Už víme jak data získat a teď jak te zpracovat. Osobně jsem nejšťastnější když mohu postupovat přes Google Analytics. Identifikovat nejnavštěvovanější stránky a pokud eshop prováděl změnu struktury, tak dohledávat jejich novou URL. V nejlepším případě má redakční systém nástroj pro redirecty stránek, v horším si uděláme tabulku o dvou sloupcích (Stará URL vs. Nová URL) a ručně zapisujeme.

Převedení 404 na správnou stránku pomocí 301 (WP, Redirection)

U Xeny jsem využil svého webu a vyskočila mi 404 na /category/smm/, kterou jsem kdysi špatně předělal na /tag/smm/. Je to podobné, jako když zrušíte některé kategorie na eshopu a předěláte je do parametrů. Já ve WordPressu využívám nástroj Redirection, který mi nejen zapisuje všechny 404, ale také mi následně měří kolik návštěv jsem po přesměrování úspěšně navedl do správné sekce. V zásadě tak nemusím většinu nástrojů využívat. Pokud ale redakční systém či programátor nic takového vytvářet nechce, využijte starou školu a pošlete mu excel – určitě bude mít radost.

Nezapomeňte, že redirectovat stránky, na které 7 let nikdo nevstoupil je téměř zbytečné a ideálně mají dostat status 410 (stránka permanentně zrušena). Aby se práce urychlila, zkuste po přechodu najít v tabulce nějaký vzorec. Třeba jen zjistíte, že se vaše URL kdysi tvářila takto: /k/baterie a teď je přejmenovaná na /baterie. V takovém případě lze nastavit jednoduchou podmínku a ušetřit si desítky hodin času. Začněte pěkně od kategorií, parametrů, blogů a postupujte k produktům. Zkuste najít společný vzorec nebo si nechte naprogramovat redirectovací nástroj. Existuje určitě více postupů, ale tento pro většinu případů postačí. Jen nenechte stovky zákazníků chodit zbytečně do 404, když pro ně máte v nové struktuře krásnou stránku i s produkty. Takové chyby pak dělají i statisícové ztráty.

 Chcete zajistit správnou změnu struktury? Napište mi …

Související články: Co to je Error 404

⇓ Líbil se vám tento článek? Děkuji za jeho sdílení na jakékoliv sociální síti. ⇓