SEO specialisté jsou odborníci zaměření na optimalizaci webových stránek tak, aby rostla organická návštěvnost a dohledatelnost projektu v Googlu, Seznamu, Bingu, ChatGPT a dalších vyhledávačích.
V e-commerce hrají klíčovou roli pro diverzifikaci příjmů, snižování závislosti na PPC reklamě, budování brandu a zvyšování konverzního poměru v kooperaci s copywritery a UX Specialistou.

Jak vybrat SEO specialistu pro e-shop (Autor: Tomáš Zahálka)
🌐 Jak SEO specialista ovlivňuje e-shop?
Zakládání vstupních stránek, optimalizace popisků kategorií, produktů a článků, interní prolinkování, budování zpětných odkazů a navrhování informační architektury e-shopu.
- 🎨 S UX Designerem – Navrhuje strukturu webu a parametry pro filtrování
- ✏️ S Copywriterem – Optimalizuje popisky kategorií, produktů a obsah článků
- 💰 S PPC specialistou – Ovlivňuje vstupní stránky pro SEA a DSA kampaně
- 🛠 S vývojáři e-shopu – Řeší rychlost, nástroje do CMS a přístupnost webu
- 🌟 S branding týmem – Dohledatelnost prodejny, recenze a firemní zápisy
SEO specialisté nemají žádný externí nástroj typu Meta Ads, Google Ads a Seznam Ads jako PPC a SMM specialisté. SEO ovlivňuje všechny marketingové kanály a dopad lze částečně sledovat přes Google Search Console, Organic Search + Direct v GA4 a pozice klíčových slov v Collabimu.
Ukázka vývoje návštěvnosti z organicy Googlu z projektu Dudlu za 240 h práce (Zdroj: GSC)
👨🎓 Rozdíl mezi SEO konzultantem a SEO specialistou?
Mezi odborníky na SEO není žádné oficiální rozdělení a liší se pouze přístup k projektu.
SEO konzultanti se zaměřují na e-shopy na míru a vzdělávání klienta. Vypracovávají SEO audity, analýzy klíčových slov, školení zaměstnanců, technické konzultace s vývojáři, ale realizaci SEO strategie nechávají na in-house týmu. Jsou placeni hodinovkou a je jen na klientovi, jak znalosti využije.
SEO specialisté se věnují konkrétním CMS typu Shoptet a tzv. klikají, tedy přímo optimalizují e-shop, zakládají vstupní stránky, zajistí si copywriting, linkbuilding a v rámci kontinuální spolupráce se podílí na růstu projektu. Zpravidla jsou placeni měsíční taxou a kvartálně sledují meziroční vývoj.
- 🛠 Technické SEO – Optimalizace rychlosti webu, struktura URL adres a indexace stránek
- ✏️ On-page SEO – Práce s textací, nadpisy, meta popisky, interním prolinkováním a obrázky
- 🌍 Off-page SEO – Budování zpětných odkazů, spolupráce s influencery a autoritativními weby
- 📊 Analytika SEO – Vyhodnocování dat z GSC, GA4 a sledování pozic ze SERPa v Collabimu
- 📍 Lokální SEO – Optimalizace dohledatelnosti ve městech přes AI, Firmy.cz a Google My Business
Př výběru partnera zvažte, zda máte dostatečné znalosti a pracovní kapacity na in-house realizaci, nebo zda je pro vás efektivnější se věnovat obchodu a SEO přenechat odborníkovi.
Ukázka získaných pozic pro dlouholetého klienta Ptákoviny-cb.cz (Zdroj: Collabim)
🌟 Rozdíly mezi juniorem, mediorem a seniorem?
Osobně si nemyslím, že existuje něco jako junior a medior SEO specialista. Abyste se stal odborníkem na SEO, tak je třeba komplexně rozumět webům od technické po marketingovou stránku.
To vyžaduje mnoho let zkušeností a znalostní přesahy do většiny online disciplín. Juniorní a mediorní pozice shání hlavně agentury a střední e-shopy, které tím doplňují seniorního kolegu.
🎓 Junior SEO marketér
Pokročilejší osoba, která rozumí základům marketingu, SERPa a tvorbě webů.
- Cena: 400 – 600 Kč (15 -25 €) za hodinu
- Zkušenosti: Optimalizace obsahu na WordPressu, Shoptetu a jiných CMS
- Dovednosti: Základy HTML, všeobecné znalosti online marketingu
- Práce: Úprava Titlů, Meta descriptionů, optimalizace popisků
Většinou copywriter, nebo amatérsky tvůrce webů, kterého zajímá marketing a optimalizace stránek.
Ukázka základního nastavení Titlů a meta tagů pro SEO (Zdroj: Dudlu | Shoptet doplněk Základní SEO)
🔧 Medior SEO expert
Medior zvládá samostatně pracovat na klientech, ale netroufne si na technické SEO.
- Cena: 600 – 1 000 Kč (25– 40 €) za hodinu
- Zkušenosti: Pracuje po boku seniora, má zkušenosti s tvorbou a optimalizací vlastního webu
- Dovednosti: Umí pracovat v různých CMS, číst v Collabimu, GA4, GSC a tvořit pracovní reporty
- Práce: Vytváří analýzy klíčových slov, vstupní stránky, interní prolinkování a optimalizuje textaci
Medior má poměrně velké znalosti v oblasti SEO, rozumí linkbuildingu, dokáže rozšiřovat informační architekturu, komunikovat s copywritery, ale nemá dostatek zkušeností na konzultace s programátory.
💪 Senior SEO specialista
Senior je produkt dlouholeté praxe v online marketingu a většinou pracuje na volné noze.
- Cena: 1 250 – 2 500 Kč (50 – 100 €) za hodinu
- Zkušenosti: Technické konzultace pro CMS řešení, projektové řízení
- Dovednosti: Kooperace s UX designery, copywritery a vývojáři webu / eshopu
- Práce: Vytváří, konzultuje, optimalizuje a dohlíží na realizaci SEO strategie projektu
Zpravidla lidé na volné noze, vedoucí SEO týmů a majitelé vlastních projektů (agentur, obsahových blogů, affiliate projektů, e-shopů). Vytvářejí dlouhodobou SEO strategii a dohlíží na realizaci.
Zvládají komunikovat technické změny s vývojáři, obsahové změny s klienty a v kooperaci s marketingovými specialisty zvedat návštěvnost a množství konverzí e-shopu.
Ukázka zakládání vstupních stránek pro Dudlu (Zdroj: Shoptet doplněk Pokročilé SEO)
🔄 Jak vyhodnocovat práci SEO specialisty?
SEO není o okamžitých výsledcích, je to jako s cvičením. Nestačí jen nárazově něco upravit, stejně jako nestačí jednou za měsíc udělat 10 kliků. Dostat se na přední pozice ve výsledcích vyhledávání vyžaduje pravidelnou optimalizaci obsahu, rozšiřování webu o relevantní vstupní stránky a celkové zvyšování důvěryhodnosti e-shopu v očích uživatelů a vyhledávačů.
- 👁 Organická návštěvnost – Kontinuálně roste počet návštěvníků z vyhledávačů
- 📝 Pozice klíčových slov – Dohledatelnost klíčových stránek ve vyhledávačích
- 🎯 Rostoucí objednávky – Synergie s remarketingem a SMM / PPC reklamou
- ⚡Indexace a crawling – Google a Seznam efektivně indexuje nový obsah webu
- 🚀 UX a CRO – Parametry pro filtrování a změna IA zvedá konverznost e-shopu
SEO lze jen částečně měřit na objednávky. GA4 konverze zapisuje do organic search a direct, ale ve většině případů objednávku získá placená reklama, ačkoliv první kontakt byl z neplacených výsledků vyhledávání. Metaforou k fotbalu, tak SEO zajišťuje nahrávky a hladký přesun po hřišti v podobě dohledatelnosti. Samotný gól střelí jiný hráč dle nastavení marketingového mixu.
📚 Jak se vzdělávat v SEO?
Nejlepší zkušenosti získáte na vlastním webu, prací v online marketingové agentuře a e-shopu.
- 📖 Knihy Základy SEO: jasně a stručně a Jak optimalizovat stránky (nejen) pro SHOPTET
- 🎧 Podcasty od Sám sobě marketérem, Na volné noze, O copywritingu, MladýPodnikatel
- 📜 Blogy od Pavla Ungra, NejlepsiCopywriter, Včeliště, SEOprakticky, Jakpsatweb
- 🏆 Certifikace od Google Digital Garage, HubSpot Content Marketing
- 🧘 Konference od SEOloger, SEO restart, SEOjakoBrno, SEObootcamp, Čtvrtkon
Jako majitel e-shopu byste měl mít základní znalosti co SEO ovlivňuje, proč do něj investovat a kdy očekávat návratnost. Pokud se chcete stát SEO specialistou, dejte si alespoň 2-3 roky v marketingové agentuře či v e-shopu na pozici marketingového asistenta / manažera, abyste pochopili jak váš obor ovlivňuje ostatní kanály a dokázali jste doručit vhodnou strategii.
✏️ Jak vybrat SEO specialistu pro e-shop?
Na Dudlu si SEO děláme sami, od copywritingu, linkbuildingu po návrh strategie a to s velmi nízkým časovým budgetem (pár jednotek hodin měsíčně), protože je to testovací projekt a zároveň nástroj pro přednášky a prezentace, takže nemá pro nás z obchodního hlediska vysokou prioritu.
Někteří kolegové jsou lepší v technickém dohledu u řešeních na míru, ale Shoptet a jiné krabice znají jen povrchově, takže neumí využít jejich silných stránek a naopak obejít nedostatky.
Jiní SEO specialisti mají klienty pouze na jednom krabicovém řešení, takže ho znají jako své boty, ale nejsou zas vhodní pro optimalizaci srovnávačů zboží, WordPress webů a zpravodajských stránek.
My se zaměřujeme pouze na Shoptet e-shopy a klienty mimo toto CMS posíláme za kolegy, které známe z konferencí a viděli jsme, že jejich práce přináší ovoce.
Pracujte na SEO, je to gamechanger rozhodující o úspěchu e-shopu a jestli vás tento článek obohatil, tak nás sdílejte, komentujte a ať i vám e-shopy rostou — celý seriál zde!
0 komentáøù