Pokročilé SEO v Shoptetu patří mezi nejlepší SEO nástroj / doplněk pro získání návštěvnosti na longtailové dotazy. Základní kategorie vám pokryjí obecné dotazy typu „přilby na motorku“, to ovšem zkouší získat každý konkurenční e-shop a dosáhnutí prvních pozic je velice nákladné.
Co protivníci neumí, jsou tzv. longtailová klíčová slova typu „černé helmy na motorku„, „helmy na motorku xs“ apod. Ty mají sice menší hledanost než základní výraz, ale v součtu dokáží přivést 2-3x větší návštěvnost – a tím i více potenciálních zákazníků, často za třetinové náklady. A to už stojí za řeč.

Jak na Shoptet doplněk Pokročilé SEO (Autor: Tomáš Zahálka)
🔎 Jak funguje doplněk Pokročilé SEO v Shoptetu?
Pokročilé SEO je doplněk od Shoptetu přímo navázaný na parametry pro filtrování produktů. Chcete-li zakládat smysluplné vstupní stránky, musíte mít konzistentně vyplněné parametry u každého produktu – barvy, velikosti, materiály a další vlastnosti na základě profesionálně sestavené SEO / UX analýzy.
Parametry pro filtrování nejsou důležité jen z pohledu organické návštěvnosti, ale především pomáhají zákazníkovi se v široké nabídce zorientovat tak, aby rychle našel produkt, který hledá.
Správně nastavená filtrace musí být dlouhodobě udržitelná a uživatelsky přívětivá. Pozitivní dopad pak pocítíte nejen v SEO, ale ve všech marketingových kanálech od PPC reklamy po sociální sítě.
Klíčem k efektivnímu nastavení je analýza klíčových slov, na jejímž základě SEO specialisté navrhují informační architekturu e-shopu a rozhodují, jak rozdělit kategorie a parametry pro filtraci.

Ilustrativní ukázka návrhu parametrů pro filtrování (Zdroj: Tomáš Zahálka – Ilustrativní IA, parametry a AKW)
🧩 Jak fungují parametry pro filtrování v Shoptetu?
Parametry pro filtrování v Shoptetu jsou úzce provázané s doplňkem Pokročilé SEO a umožňují vám vytvářet vstupní stránky na základě kombinací různých parametrů a jejich hodnot.
Typický příklad: pokud máte kategorii hračky, parametr Barva: Červená a parametr Materiál: Dřevo, můžete v Pokročilém SEO vytvořit vstupní stránku na „červené dřevěné hračky“.
Co ale Shoptet neumí, je kombinovat více hodnot uvnitř jednoho parametru. To znamená, že stránku „červeno-oranžové hračky“ jen z parametrů Barva: červená + oranžová nevytvoříte.
Proto je důležité už při nastavování parametrů přemýšlet nad jejich strukturou a hodnotami tak, aby se s nimi později daly tvořit smysluplné kombinace pro doplněk Pokročilé SEO.

Ukázka vyplněných hodnot u parametrů pro filtrování (Zdroj: Shoptet – Dudlu.cz)
📝 Jak vyplňovat hodnoty parametrů u produktů?
Parametry u produktů v Shoptetu můžete vyplňovat dvěma způsoby – pomalu kus po kusu přes editaci produktové karty nebo hromadně přes import a export produktů v XLSX souboru.
Je zásadní, abyste nezaměňovali popisné parametry za parametry pro filtrování, protože:
⚠️ Popisné parametry:
Se neobjevují v levém (či horním) filtračním panelu tzv. fazetové navigaci a nemají zásadní vliv na SEO. Jsou určené spíš pro interní informace nebo doplňkové údaje typu EAN kód a katalogové číslo.

Ukázka popisných parametrů vyplněných u produktu (Zdroj: Dudlu.cz)
✅ Parametry pro filtrování:
Se zobrazují ve filtrech u kategorií a zároveň s nimi pracuje doplněk Pokročilé SEO v detailu produktu v rámci interního prolinkování, které je závislé na zařazení výchozí kategorie produktu.
Proto je dobré mít pořádek nejen v parametrech, ale zařídit správné nastavení výchozích kategorií.

Ukázka vyplněných parametrů pro filtrování v detailu produktu (Zdroj: Dudlu.cz)
⚠️ Vždy dbejte na to, aby parametry pro filtrování jeli podle zavedeného mustru!
Pokud budete jeden měsíc vyplňovat hodnoty parametrů „černá“ a jindy „černé“, filtrace nebude fungovat, parametrické kategorie nebudou prodávat a mohou rychle ztratit vybudované pozice.
🗂️ Jak vytvořit parametrické kategorie v Shoptetu?
Máte-li u produktů vyplněné parametry (na základě analýzy klíčových slov od SEO specialisty a doporučeních od UX specialisty), můžete se pustit do tvorby parametrických kategorií.
Předtím je však nutné se ujistit, že máte parametry aktivované u jednotlivých kategorií:
- V Shoptetu přejděte do Nastavení → Produkty → Parametrické filtry
- Klikněte na Přidat filtr, pokud zde zatím není v nabídce
- Vyberte konkrétní filtr (např. barva, velikost, materiál)
- Nastavte, ve kterých kategoriích se má zobrazovat
⚠️ Není-li parametr v kategorii aktivní, nelze přes něj vytvořit vstupní stránku přes Pokročilé SEO.

Ukázka aktivace parametrických filtrů v Shoptetu (Zdroj: Administrace Dudlu.cz)
Když už máte aktivní filtry, můžete přejít do Pokročilé SEO a začít zakládat vstupní stránky:
- Klikněte na tlačítko Přidat
- Vyberte kategorii, přes kterou chcete stránku vytvořit – například Hračky pro děti
- Zvolte filtry, které chcete použít – např. Barva nebo kombinaci Barva + Materiál
- Aktivujte vhodné kombinace, které potřebujete na základě analýzy klíčových slov
- Upravte URL adresy, název, který slouží jako H1 a Title a přidejte horní a dolní popisek
Cílem je vybrat kombinatoriky, které mají hledanost, obchodní potenciál a dostatek produktů.
Založit stránku pro „dřevěné hračky“ je dobře. Zakládat „modré dřevěné hračky do 3 let v akci“ je špatně a budete plýtvat crawl budget, čímž se nestihnou indexovat důležité stránky.
Zároveň vytvoříte-li hromadu low-priority stránek, copywriter nebude vědět, co popisovat dřív!

Ilustrativní ukázka jak vytvořit parametrické kategorie přes Pokročilé SEO (Zdroj: Administrace Dudlu.cz)
🔧 Jak optimalizovat parametrické kategorie?
Samotné založení parametrické kategorie je jen první krok. Vstupní stránka sice může získat návštěvnost i bez optimalizace, ale pokud mají konkurenti podobné stránky, většinou to nestačí.
Abyste se dostali na přední pozice a dlouhodobě je udrželi, musíte s nimi dál pracovat.
✏️ Horní popisek:
Krátký text nad produkty, který vysvětluje, co zákazník našel a potvrzuje mu, že je na správném místě.
Pro účely AI Max v PPC reklamě můžete zmínit USP typu sleva po registraci, dárek a doprava zdarma.

Ilustrativní ukázka popisku parametrické kategorie
✏️ Dolní popisek
Podrobnější text pod produkty obsahující nadpis H2, který cílí na podobné klíčové slovo.
Do dolního popisku přidejte odkazy na související kategorie a články. Díky tomu, když se jedna stránka uchytí na dobré pozici, „přihrává“ autoritu (link juice) ostatním, podobně jako přihrávka na gól.

Ilustrativní ukázka analýzy klíčových slov (Zdroj: Tomáš Zahálka – Ilustrativní IA, parametry a AKW)
🖼️ Ikonka kategorie
Pokud parametrickou kategorii aktivujete jako podkategorii, můžete jí přidat ikonu a zviditelnit ji v navigaci. To se hodí například u značek, které nemáte založené v hlavní architektuře.
Optimalizace je to, co z parametrické kategorie dělá opravdu silný nástroj v SEO i PPC reklamě.
🚀Vyplatí se investovat do doplňku Pokročilé SEO?
Jednoznačně ano. Parametrická kategorie je funkce, která v jiných redakčních systémech často vůbec neexistuje, nebo stojí statisíce až milion korun, necháte-li si ji naprogramovat na míru.
My jsme to několikrát řešili u klientů na jiných systémech a vždycky to vyústilo ve stejný scénář – cena vývoje byla tak vysoká, že od vlastního řešení ustoupili a přešli k Shoptetu.
Shoptet má Pokročilé SEO jako součástí vyšších tarifů, případně si jej můžete dokoupit za částku, která je vzhledem k výkonu zanedbatelná. Přitom jde o nástroj, který dokáže e-shopu otevřít dveře k obrovskému množství longtailové návštěvnosti, podobné jako mají profesionálové typu Heuréka a Alza.

🔎 SEO pro Shoptet už od 15 000 Kč měsíčně (Autor: Tomáš Zahálka)
I když tuto funkci má k dispozici každý Shopteťák, nemusíte se bát, že je pozdě začít. Většina e-shopistů a marketingových agentur neumí s doplňkem efektivně pracovat a vytěžit z něj maximum.
Přitom když se správně nastaví parametry, vyřeší se informační architektura, a vše stojí na kvalitní analýze klíčových slov, výsledky přicházejí velmi rychle. Organická návštěvnost roste, longtaily přivádějí nové zákazníky, publika pro remarketing a vy získáváte náskok před konkurencí.
Tak v SEO nezahálejte, vytěžte z Shoptetu maximum a ať i vám e-shopy rostou — celý seriál zde!








0 komentáøù