Zkratka STDC (See Think Do Care) je framework, který nám pomáhá pochopit čtyři fáze zákazníka. Fáze See představuje produkty uživatelům, kteří o zboží předtím ani neuvažovali. Fáze Think zachytává uživatele, kteří už mají vyvolaný zájem a zvažují nákup, jen neví jaký konkrétní produkt potřebují. Fáze Do je zacílená na rozhodnuté publikum, jenž hledá vhodný e-shop a přehrává si Pro a Proti argumenty. Poslední fáze Care se zaměřuje na péči o zákazníky, s touhou docílit opětovného nákupu. V tomto díle se mrkneme na náš STDC model a jak se snažíme na Dudlu všechny fáze pokrýt.
Co je součástí STDC Marketingu?
Ať si všichni dokážeme pod See Think Do Care modelem představit něco hmatatelného, tak jsem celý framework rozdělil podle nejčastějších marketingových kanálů a specialistů pro e-shopy.
Co vám pomůže s STDC marketingem?
- SEE: Sociální sítě, Televizní, tisková a rozhlasová reklama, PR články, OOH, Sponzorství
- THINK: Články na blogu, Popisky produktů a kategorií, Fotky a videa produktů, Recenze produktů
- DO: Srovnávače zboží, Vyhledávače, UX a Branding e-shopu, Recenze a důvěryhodnost obchodu
- CARE: Newslettery, věrnostní program, zákaznická péče, personalizace e-shopu
Kdo vám pomůže s STDC marketingem?
- SEE: SMM specialisté, Branding a Affiliate markeťáci, Influenceři, PR weby, Reklamní agentury
- THINK: Copywriteři, SEO specialisté, Fotografové a grafici, Affiliate markeťáci a Influenceři
- DO: PPC specialisté, SEO specialisté, Copywriteři, UX Specialisté, Branding specialisté
- CARE: E-mailing specialisté, UX Specialisté, Branding specialisté, PPC a SMM specialisté
See Think Do Care příklad z e-shopu Dudlu.cz
Je zřejmé, že pokrýt všechny metody v plné palbě stojí desítky miliónů korun, kdy drtivá většina českých e-shopů operuje s ročním rozpočtem na marketing pod jedno mega. I na Dudlu máme roční rozpočet pod sedmimístnou hodnotou, a tak spoustu věcí musíme rozfázovat na několik let a upravovat podle úspěšnosti realizovaných kroků a trendu nákupů v neustále se měnící situaci na trhu.
Dudlu fáze SEE:
Naše fáze See je úplně v plenkách. Hrajeme si s Facebookem, Instagramem, zkoušeli jsme TikTok, sponzorovali jsme Dětský den v Českých Budějovicích, ale ruku na srdce, naše největší propagace v See režimu není na poli našich potenciálních zákazníků, ale mezi komunitou online markeťáků.
Zde jste Dudlu mohli vidět na marketingových konferencích, dělali jsme rozhovory pro magazíny a naším hlavním benetifem z toho jsou barter dohody na většinu marketingových nástrojů, což nám pomáhá ušetřit náklady. Ale aby si o nás šuškali rodiče na pískovišti, to z těchto aktivit nehrozí.
Víme, že tu máme slabinu, kterou musíme začít řešit v rámci příštího media plánu.
Dudlu fáze Think:
Fáze Think je o poznání lepší. Lidé okolo dětí řeší spoustu věcí a většinou odpovědi hledají u přátel, rodiny a na Googlu. Tomu jsme šli naproti s copywritery a investicí 350 000 Kč do článků na blogu a popisků kategorií. Díky tomu jsme získali lepší pozice v SEO a návštěvnost přes 100 000 lidí měsíčně, kterým se snažíme prostřednictvím e-shopu vyřešit většinu jejich životních problémů.
Na druhou stránku nás dropshipping už ze svého samotného principu rychle měnícího se sortimentu limituje, a tak nemůžeme pracovat na kvalitnějších popiscích produktů, vylepšovat fotky a kontinuálně získávat recenze produktů, protože to co prodáváme úspěšně dnes, nemusí být zítra v nabídce.
Letos jsme tu odvedli kus práce, kterou příští rok budeme dodělávat, ale investičně jsme nezaháleli.
Dudlu fáze Do:
I tady máme svou sílu. Fáze Do pro nás znamená tisíce kategorií, podkategorií a parametrických vstupních stránek přes Pokročilé SEO. Obsazené neplacené výsledky vyhledávání podpořené o PPC reklamu a Affiliate marketing. Jinak řečeno, pokud někdo zadává do vyhledávačů dotaz na nějaký náš sortiment, investujeme okolo 500 000 Kč ročně, abychom uživatele přivedli k nám.
Samotný nákup podporujeme dárky a dopravou zdarma, důvěryhodným designem e-shopu a podporou nadace Radost dětem. Bohužel, dostáváme na prdel v cenotvorbě na zbožácích a systém výpočtu recenzí na Heuréce nám také zrovna u Dropshippingového projektu nenahrává do karet.
Zde intenzivně pracujeme na zlepšení spolupráce s týmem z Dropshippingu a od dodavatelů.
Dudlu fáze Care:
To nejlepší na konec? Kéž by. První tři fáze jsou nejdražší. Jejich úkolem je získat zákazníka a bojujete v souboji proti celému trhu. Kdo hraje hry, je to Last Man Standing. Jenže co když u vás někdo nakoupil, byl spokojený, ale zapomněl. Většina smrtelníků si nepamatuje e-shopy kde nakoupili, a tak za rok, dva, až zase něco budou hledat, tak jak si na vás vzpomenou?
Nevzpomenou, takže zase pojedete proces See-Think-Do a budete platit. Nemusíte. My jsme letos prvně oslovili naše zákazníky přes e-mailing, máme věrnostní program a vytvořených několik remarketingových PPC kampaní s pravidelným intervalem připomínek.
Není to moc, šlo by toho dělat mnohem víc a také na tom budeme makat.
A jak je na tom váš STDC framework?
Velmi rád opakuji, že každý e-shopový rok má přinést něco nového a budu to opakovat i v posledním letošním díle, takže dnes jen ve stručnosti. STDC model vám nejen odhalí různé fáze zákazníků a kde máte mezery v jejich oslovování na trhu, ale také vám může pomoci sestavit media plán na příští rok.
Uvědomíte si kam jste se posunuli a kde je ještě prostor. Pokud budete každý rok dělat to samé, vždy se najde někdo, kdo bude zkoušet dělat o něco víc. Nebudete-li investičně experimentovat a správně data vyhodnocovat, začnete stagnovat a pak váš projekt bude rok po roku umírat. Tak se těšte na prosincový poslední díl, který nahodím někdy okolo 20. 12., a ať i vám na vánoční žně e-shopy rostou!
0 komentářů