Tak jako každý rok mezi svátky posíláme meziroční vyhodnocení našim klientům, tak i v Dudlu se letos prvně můžeme pustit do objektivního srovnání čísel. Zatímco náš první rok byl v duchu hledání směru, vybírání dodavatelů, téměř nulové investice do reklamy a nastavování vnitřních procesů, ten druhý a třetí už jel naostro a bude tak co srovnávat. Pojďme se podívat co všechno jsme za rok 2021 stihli, jak moc se vynaložená práce odrazila v číslech e-shopu a co chystáme na další rok.
Každý den, kdy nepracujete na svém e-shopu je den, kdy na tom svém pracuje vaše konkurence. Tak nějak zní moudrá slova, které jsem si vypůjčil od kolegů z Collabimu a můžeme se pod ně podepsat. Za každým rokem by měla být vidět kus práce. Nestačí vybrat produkty, naplnit jimi e-shop a zaplatit si marketingové specialisty v naději, že se o zbytek postarají, to by bylo až příliš snadné.
E-shop, který nikdo nerozvíjí začne dříve nebo později stagnovat. Proto je dobré si umět na konci roku říct, co všechno jsme udělali oproti loňskému roku a proč si zasloužíme meziroční růst.
Rok 2021 pro Dudlu znamenal:
- Kompletní revizi a úpravu IA na základě nového sortimentu / dodavatelů
- Upgradnutí spolupráce s copywritery a realizace stovek článků na blogu
- Vytvoření příležitostí pro linkbuilding a výměnu zpětných odkazů
- Spuštění affiliate marketingu přes partnera affial.com
- Spojením sil s eGuru pro vytvoření designu na míru
- Spuštění SEA kampaní na celou IA v Google Ads
- Příjemný rozhovor pro MladýPodnikatel
A mnoho dalších méně viditelných aktivit od efektivnějšího rozdělení činností mezi náš interní tým, přidání článku na nejčastější zákaznické dotazy, optimalizace procesu objednávek pro školky a školy, vylepšení komunikace našich USP, po první trápení s úřady — konkrétně puncovním úřadem, jenž nás svou kontrolou donutil malou část stříbrného sortimentu dočasně stáhnout z nabídky.
Pojďme se trochu podívat na čísla:
Celkově nám e-shop vyrostl o 200 %, ale žádný růst není zadarmo. Zatímco loňská celková investice byla okolo 250 000 Kč do marketingu, ta letošní včetně redesignu, investice do copywritingu a PPC reklam vystoupala na 600 000 Kč. Je třeba však vzít v potaz, že investice do popisků kategorie, blogových článků a redesignu se v nákladech projeví v jednom roce, ale návratnost v konverzích a získaných pozicích ve vyhledávačích se bude pozitivně projevovat i několik dalších let.
Google Ads (investice) | Google Ads (PNO) | SKLIK (investice) | SKLIK (PNO) | HEUREKA (investice) | HEUREKA (PNO) | |
2020 | 40 000 Kč | 23,3 % | 25 000 Kč | 12 % | 35 000 Kč | 10,4 % |
2021 | 246 000 Kč | 14,7 % | 54 000 Kč | 19,2 % | 48 000 Kč | 10 % |
Z tabulky je vidět, že práce na Google Ads vedla k snížení PNO z 23,3 % na 14,7 %, naopak u Skliku, kde jsme byli letos hodně pasivní došlo k zvýšení nákladů na konverzi a tím se nám odkryl směr optimalizace a úkol na příští rok. Heuréka je z našeho pohledu vždy jen o cenách a množství nabízeného zboží, takže žádné překvapení s téměř identickým výsledkem se nekoná.
STORNA (objednávky) | STORNA (%) | VRATKY (objednávky) | VRATKY (%) | NEPŘEVZATÉ (objednávky) | NEPŘEVZATÉ (%) | |
2020 | 207 | 8,9 % | 28 | 1,2 % | 46 | 1,9 % |
2021 | 700 | 8,7 % | 67 | 0,8 % | 219 | 2,7 % |
Navzdory tomu, že jsme udělali o cca 230 % více objednávek, příliš se nám nezměnil procentuální podíl storen, vratek a nepřevzatých, i když k jedné změně přeci jen došlo. S nepřebírači se těžko bojuje, pokud tedy nevypnete dobírku, což jsme si od 10. 12. vyzkoušeli a k naší radosti lidé stále nakupovali. Stejně tak jsme meziročně jako formu kompenzace zvedli dobírkovné z 25 Kč na 50 Kč a na příští rok plánujeme napojit platby kartou a rozšíření o osobní odběr na centrále Dropshippingu.
Závěrečné vyhodnocení:
Letošek se z našeho pohledu povedl. Spoustu věcí jsme změnili, pro řadu dalších připravili půdu a i přes zvýšené náklady jsme díky partnerům Shoptet, Collabim a Dropshipping vybrali 30 000 Kč, které darujeme pro Radost dětem. Na příští rok nás čeká řada nových výzev od dokončení a vylepšení monetizace blogu, spuštění více kampaní v Skliku, vylepšení interního prolinkování, opět se nevyhneme úpravě IA, založení stovek stránek přes Pokročilé SEO, po smíření se s otravnou novu cookies legislativou, která může zamotat propisování dat do Google Analytics a meziročně negativně zkreslit výsledky. Uvidíme, každopádně s třicátým dílem náš seriál nekončí a můžete se i v dalším roce těšit na pokračování. Tak ať i vám e-shopy rostou a za tým Dudlu přejeme všem to nejlepší do roku 2022.
Hlavní partneři projektu Dudlu.cz
[logo-showcase id=“5325″ title=“Dudlu“]
[supsystic-price-table id=24]
Klikněte na CHCI VÍCE a ponořte se do četby celého našeho seriálu
0 komentářů