Co je indexace a jak přidat stránku do Googlu a Seznamu?

27.5.2019

Tomáš Zahálka

Co je indexace? Než začneme s návodem jak přidat stránky do Googlu, Seznamu a Bingu, je dobré nejdříve pochopit, jak funguje procházení a indexace stránek na webu. Představte si dva roboty. Jeden je navržený proto, aby procházel všechny webové stránky na světě, dohledával nové a zjišťoval jaké jsou změny u starých — crawler. Druhý je takový třídič. Jeho úkolem je vyhodnocovat, zda stránky co mu posílá crawler jsou přínosné natolik, aby je zařadil do indexu — indexer. A aby toho nebylo málo, tak v SEO má poslední slovo ještě třetí robot, který rozhoduje o kvalitě stránek a pozici — ranker. Třetího robota nebudeme v tomto článku rozebírat, ale podíváme se jak trošku zmanipulovat první dva.

Co je indexace a jak přidat stránku do Googlu a Seznamu?

Co je indexace a jak přidat stránku do Googlu a Seznamu? (Zdroj upravené fotky: Freepik)

Zkuste si teď na malou chvilku představit, kolik asi existuje webů a kolik mají stránek. Říká se, že viditelných hvězd je víc než zrnek písku na všech pouštích a plážích. Podobně tomu bude i u stránek na internetu. Crawler proto má jen malou šanci projít denně všechny, a tak na každý web je připravený crawler budget, jehož velikost je úměrná kvalitě a důležitosti webu. Abyste zajistili, že bude procházet jen důležité stránky, které pomáhají vašim cílům, je dobré správně pracovat s meta tagy jako je follow, nofollow a příkazy v robots.txt. I tak se může stát, že neprojde všechny včas a vaše nová stránka bude čekat třeba několik měsíců na zařazení k indexerovi a následnému hodnocení od rankera. Abyste tento proces urychlili, ukážeme si jak ručně podpořit registrace do vyhledávačů od Googlu, Seznamu a Bingu.

Jak přidat stránku na Google?

Základním stavebním kamenem pro indexaci stránek na Googlu je vytvoření dynamické sitemapy, kterou nahrajete do Google Search Console. Ta by měla obsahovat všechny důležité vstupní stránky a automaticky být o nové aktualizována — příklad sitemapy. Nevíte-li, kde sitemapu najdete, tak byste na ní vždy měli získat odkaz zadáním URL: https://vasedomena.cz/robots.txtpříklad robots.txt.

Jak přidat stránku na Google?

Jak přidat stránku na Google? (Zdroj: Google Search Console)

Samotná sitemapa má řadu specifikací, stejně jako robots.txt a tyto stránky by vám měl vygenerovat váš redakční systém, respektive vývojář webu / e-shopu s případným dohledem od SEO konzultanta. Tím si však jen požádáte o prioritní procházení nejdůležitějších stránek webu. Máte-li pocit, že nová stránka nebyla předána do indexu Googlu a přejete si tento proces urychlit, tak stačí jít do Search Console, kliknout na „Kontrolu adresy URL“, přidat URL do horního řádku a požádat o indexování.

Jak přidat stránku na Seznam?

I Seznam má svou obdobu Google Search Console pro indexaci a to Seznam Webmaster Reporter. Ten je však už několik let v beta verzi, která se nijak nepohnula a asi v ní i zůstane. Místo toho můžete využít stránky — Seznam Add URL. Ta nabízí jednoduché vkládání nových stránek, a i když se tento proces zdá být zdlouhavý, tak bohužel pro indexaci stránek do Seznamu může být klíčový. Na rozdíl od svého vyspělejšího brášky, který se bez ručního přidávání obejde, tak Seznam je občas neuvěřitelně pomalý a to co Googlu zabere týdny maximálně měsíce, tak Seznam může chroupat i půl roku. Vše záleží na síle webu a linkbuildingu, pokud však si nejste v těchto faktorech příliš jistí, tak vždy doporučuji nový článek, kategorii či jinak optimalizovanou stránku — například parametry —, ručně přidat.

Jak přidat stránku na Seznam?

Jak přidat stránku na Seznam? (Zdroj: Seznam Add URL)

Jak přidat stránku na Bing?

Poslední registrací do vyhledávačů je Bing. Ten má taktéž svůj Bing Webmaster, který umožňuje hromadně indexovat až 10 stránek denně, s celkovým maximem 50 měsíčně. Oproti minulosti už Bing nevyžaduje registraci přes Microsoft a umožňuje i přihlášení přes Google a Facebook. Stejně tak jako Google, i Bing v roce 2018 zrušil anonymní přidávání stránek k indexaci bez Webmasteru, ale s ohledem na to, že společně s Yahoo a Yandexem tvoří Bing jen 4 % návštěv, tak není nad čím vzlykat.

Bing indexace - přidání stránky

Jak přidat stránku na Bing? (Zdroj: Bing Webmaster)

A co si z toho odnést?

Pokud máte správně vytvořenou a odeslanou sitemapu u Googlu, tak se s rychlostí indexace nemusíte příliš trápit. Naopak u pomalejšího Seznamu je přidání stránky ve většině případů prospěšné a budete tak moci dříve prodávat. Bing je u nás prakticky mrtvý vyhledávač a investovat do něj čas se vyplatí pouze u jazykových mutací, kde jsou ostatní vyhledávače více zastoupeny. Každopádně ať už budete přidávat stránky do jakéhokoliv vyhledávače, je důležité myslet i na kanonizaci a meta tag noindex, které veškeré snahy o zaindexování mohou zhatit. Správná indexace webu nejen rozhoduje o SEO, ale zásadně ovlivňuje i dynamicky tvořené vyhledávací reklamy v PPC. Nepodceňujte proto roboty, nepřeceňujte vývojáře a nejste-li si jistí, zajistím vám kvalitní SEO audit, který vše ověří. Nevíte si stále rady? Můžete také vyzkoušet návod „Jak přidat stránku do Google“ od Collabimu, který obsahuje i pěkně zpracované video a mini návod na ověření URL pomocí operátoru „inurl“.

[supsystic-price-table id=18]

Podpořte autora sdílením:

Tomáš Zahálka

Marketingový specialista se zaměřením na SEO a PPC reklamu pro Shoptet klienty. Zakladatel charitativního e-shopu Dudlu.cz a vzdělávacícho blogu pro začínající e-shopaře.

Tel.: +420 723 268 346
E-mail: info@tomaszahalka.cz

Chci rychle objednávky

od 10 000 Kč / měsíčně

N
MKT konzultace
N
Google Ads (PPC)
N
Optimalizace kampaní
N
Seznam Ads (PPC)
N
Měsíční reporting

Chci ziskový e-shop

od 20 000 Kč / měsíčně

N
MKT konzultace
N
Analýza klíčových slov
N
Optimalizace webu
N
Posilování linkbuildingem
N
Měsíční reporting

Chci konzultaci e-shopu

od 5 000 Kč / 2,5 h

N
MKT konzultace
N
60 minut příprava
N
SEO + PPC marketing
N
90 minut konzultace
N
Audio / video záznam

Komentáře

3 komentáøù

  1. PhDr. Pavel Bělíček

    Dobrý den,

    zaplatil jsem si provoz webhostingové služby na doméně
    urania-nakladatelstvi.eu,

    ale tato doména se mi vyhledávači nezobrazuje.

    PhDr. Pavel Bělíček

    Odpovìdìt
    • Tomáš Zahálka

      Dobrý den,

      vyhledávače se snaží zobrazovat pouze kvalitní obsah, takže samotná registrace domény bez obsahu nevytváří prostředí proto, abyste na nich byl vidět. Pokud však máte na webu kvalitní a originální obsah, doporučuji poslat sitemapu do search console, případně pokud jste tak udělal, prostě jen počkat a snažit se získat zpětné odkazy z relevantních webů. Edit: co jsem tak letmo odkontroloval váš web, tak by potřeboval nahodit do nového kabátu a trochu píchnout s celkovou optimalizací.

      Odpovìdìt
  2. plastov

    diky za clanek.

    Odpovìdìt

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *