Od dodavatele e-shopového řešení Shoptet máte 30 dní testovací provoz zdarma, který lze využít buď na výuku ovládání administrace s Shoptetrixem (průvodce Shoptetu), nebo už základy máte zmáknuté, tutoriál přeskočíte a budete se snažit čas využít pro nastavení co nejvíce věcí, které vás nebudou v placené verzi zdržovat od marketingu a získání prvních objednávek. Podívejme se na pár tipů.
Tak kde začneme?
I když máte 30 dní provozu zdarma, nejedná se o úplně ostrý provoz, protože nemůžete napojit vaši doménu a tím ani řadu marketingových kanálů, jako Seznam Ads, Google Ads, Facebook Ads, Heuréku, ale ani analytické nástroje typu Google Analytics, Google Search Console a další. Ty všechny chtějí ověření webu, či nastavení feedu, které bez platné domény nedostanete. Můžete se však věnovat jiným aktivitám, které vám ušetří čas, jenž v placeném provozu využijete na získávání zákazníků.
Informační architektura
O tom, jak by měla vypadat profesionální informační architektura napíšeme časem samostatný článek, ale vy nemusíte být UX Designer či SEO specialista, abyste si vytvořili základní strom kategorií svépomocí. Budete k tomu potřebovat selský rozum, estetické cítění a pár potenciálních zákazníků, na kterých svůj návrh otestujete. Vyšší dívčí už vám zajistí jen zmínění specialisti, ale výhodou v Shoptetu je, že i když to navrhnete pocitově správně, ale pro SEO/UX špatně, lze to drug and drop funkcí (přetahováním) snadno upravit. Využijte proto čas a rozdělte si sortiment do kategorií a podkategorií tak, jak uznáte nejlépe za vhodné a myslete přitom i na budoucí parametry.
Vyplnění parametrů u produktů
Pokud máte pár desítek položek, můžete využít čas k průzkumu konkurence a vyplnit základní parametry podle nich. U e-shopu naší velikosti — více jak 13 000 položek — je to trochu náročnější a bez analýzy klíčových slov, která nám nejen pomůže s volbou uživatelsky hledaných parametrů, ale i s informační architekturou a inspirací pro tvorbu obsahu, bych se do toho nepouštěl. Máte-li však jen pár položek, pusťte se do toho. Pro větší e-shopy připravíme časem článek o tom, jak hromadně vyplňovat parametry přes export / import, co musíte nastavit přes (Nastavené => Produkty => Parametrické filtry / Parametry a příznaky) a jak monetizovat práci přes doplněk „Pokročilé SEO“.
Nastavení vzhledu a volba šablony
Shoptet má devět různých šablon, které postupně procházejí vývojem a troufám si říct, že čím novější šablona, tím větší podpora marketingových nástrojů a jistota, že bude pro zákazníky příjemnější. My využíváme variantu Classic, která je druhou nejnovější a lépe nám sedí k dětskému zboží. Naopak pokud bychom prodávali kosmetiku nebo fashion, určitě doporučuji sáhnout po nejnovější verzi Step. Během zkušební doby si můžete pohrát s rozvržením webu, patičky, nastavením barevnosti šablony a hooverů (efekt po najetí myši), nakonfigurovat zobrazení titulní strany a v neposlední řadě poptat grafika, nebo zaexperimentovat v Canvě a vytvořit sadu bannerů pro homepage carousel, kategorie a články.
Základní a pokročilé SEO
Pokud se v SEO nevyznáte a nevíte jak si s čím vyhrát, počkejte na podrobnější článek, ale než se pustíte do ostrého provozu, měli byste si ověřit, zda máte nastavenou skladbu URL a přesměrování správně. Vyhnete se tak budoucím problémům při přesouváním zboží po finální změně informační architektury a chybě 404 po úpravě URL při změně produkt nebo kategorie. Shoptet nabízí pro neplacené výsledky vyhledávání i řadu dalších vychytávek a tou nejsilnější zbraní je možnost upravit parametry a jejich kombinace tak, že budete moci zacílit své zboží na jakýkoliv dotaz a zásadně tak zvednout šanci na prodej z organiky. To však úzce souvisí s volbou parametrů, správnou architekturou a analýzou klíčových slov, kterou bez odborníků jen těžko dáte kompletně dohromady.
Legislativa a byrokracie
Od prvního dne, kdy pustíte e-shop a lidé u vás mohou nakoupit zboží, jste povinni mít legislativní náležitostí správně ošetřené. Ať už se jedná o obchodní podmínky, GDPR, EET či vyplnění „Nastavení obchodu“ v Shoptetu. V den spuštění musíte mít všechny tyto náležitosti vyřešené a nespoléhejte na to, že si vás nikdo nevšimne, stát nikdy nespí. Ujistěte se, že i u produktů máte všechny nezbytné informace, které pro prodej musíte mít — složení potravin, bezpečnostní certifikace pro EU, materiál u oblečení atd. V našem případě vše podléhá pravidlům spolupráce s Dropshippingem, který je i prodejcem zboží, takže většinu legislativy a dokumentace jsme dostali předpřipravené k nasazení.
Závěrem:
Dalo by se toho stihnout podstatně více, ale máte 30 dní a je jen na vás kolik toho vymyslíte. Důležité je neztrácet čas pokusy o napojení reklamních kanálů, protože bez aktivace e-shopu většinu těchto aktivit zprovoznit nepůjde. Co stihnete to stihnete, my jsme zvládli od každého kousek, ale měli jsme výhodu v napojeném feedu, který nám založil produkty, fotky, ceny a základní popisky zboží. Kdo tohle od dodavatele nemá, má na prvních 30 dní nejspíš o zábavu postaráno. Pak už jen zbývá u poskytovatele vaší domény přesměrovat vše na Shoptet dle návodu a vítejte na českém e-commerce scéně.
Hlavní partneři projektu Dudlu.cz
[logo-showcase id=“5325″ title=“Dudlu“]
[supsystic-price-table id=24]
Klikněte na CHCI VÍCE a ponořte se do četby celého našeho seriálu
0 komentářů