8. díl — Jak na SEO: Návod pro optimalizaci krok po kroku – Jak se staví e-shop Dudlu.cz

Než se pustíme do samotného návodu na optimalizaci, který tentokrát rozdělíme do několika dílčích článků, je třeba si říct — co je SEO. Pro řadu majitelů e-shopů, ale i markeťáků a programátorů je to magické slovo, které sebou nese řadu omezení, pravidel a těžko uchopitelných faktorů, jenž se musí při vývoji a provozu webu dodržovat. Já si trochu vypůjčím slova kamaráda, když řeknu, že první pozice v neplacených výsledcích vyhledávání jsou odměna od vyhledávačů (Google, Seznam, Bing atd.) za design, programování, kódování, obsah a brand, kterou získáte vytvořením kvalitního webu. My se v následujících dílech podíváme jak na SEO pro úplně nový e-shop, projdeme si základy optimalizace, tipy a triky v Shoptetu a vytvoříme takový velký průvodce, který vás krok po kroku provede začátky.

Jak na SEO v Shoptetu - Kruček po krůčku
Jak na SEO v Shoptetu – Kruček po krůčku (Zdroj: Canva.com)

Jak na SEO v Shoptetu?

Při výběru redakčního systému jsme se snažili nejen hledat partnera, kterého půjde snadno napojit na Dropshipping (podobné rozhodnutí, jako když řešíte napojení na Helios, Pohodu, SAP a další informační systémy), ale i takového, který bude mít dostatek marketingových nástrojů a funkcí pro úspěšný prodej.

V našem případě nás zajímalo jednak technické řešení (responzivní šablona, ošetřené stránkování, řazení a nevyužité filtry proti duplicitám, nastavení Robots.txt, formát zápisu URL a jednoduchost při tvorbě architektury webu), ale také obsahové možnosti (popisky produktů, kategorií a parametrů, možnost pro ně nezávisle editovat meta description, title, H1 a samozřejmě nesmí chybět blog).

Věděli jsme, že nemáme rozpočet pro vlastní řešení, které by při splnění všech požadavků stálo vyšší statisíce korun s nejistou dobou vývoje a výsledkem, proto jsme začali hledat krabicové e-shopové řešení, jenž splní co nejvíce kritérií. I přesto, že prakticky každý dodavatel si dává do výčtu svých benefitů pokročilé SEO, tak zatím nikdo mimo Shoptetu neměl nic, co by se tomu vzdáleně podobalo.

Shoptet SEO - Ceník pro základní a pokročilé SEO
Shoptet SEO – Ceník pro základní a pokročilé SEO (Zdroj: Shoptet)

Co je Základní SEO od Shoptetu

Základy SEO na Shoptetu odpovídají tomu, co jiné redakční systémy považují za něco extra, či to nenabízí vůbec. Tímto automatickým doplňkem v každém tarifu získáte možnost napsat unikátní popisek pro každou kategorii a produkt, budete mít ošetřené duplicity, stránkování a kanonizace, získáte možnost si zvolit defaultní strukturu URL adres (doporučuji všude zvolit první variantu, tedy nejkratší), přidávat a mazat redirecty stránek přes stavové kódy 301 a 302, vyplnit si buď individuální či automatizované tagy Title a Meta Description, možnost se napojit na Google Search Console a mnoho dalších drobností, které pro získání dobrých pozic budete od dodavatele CMS potřebovat

Plánujete-li to s organikou myslet vážně, tak doporučuji k „Základnímu SEO“ přidat ještě doplňky „Hodnocení produktů a obchodu“, který vám při získání ohodnocení alespoň u jednoho produktu na první stránce ve výpisu kategorie, propíše hvězdičky do neplacených výsledků vyhledávání a můžete se tak odlišit od konkurence, zlepšit si míru prokliků a tím i pozice. Za zmínku stojí i „Slovník pojmů“, kde si můžete vytvořit vstupní stránku například pro vysvětlení nějakého materiálu či vlastnosti a kdykoliv pak dané slovo použijete v popisku produktu, udělá se z něj automaticky odkaz na vstupní stránku. Posledním doplňkem pak je „Pokročilé SEO“, které si probereme trochu detailněji.

Základy SEO - Shoptet
Základní SEO v Shoptetu — Automatizovaný Title a Meta Description (Zdroj: Shoptet)

Co je Pokročilé SEO od Shoptetu

Největším lákadlem jsou však editovatelné a pro SEO použitelné filtry (parametry). Můžu vám garantovat, že dostat něco podobného od programátorů pro vlastní řešení stojí vyšší desítky tisíc korun a správně to budete mít většinou jen tehdy, pokud do toho zapojíte zkušenějšího SEO specialistu, který programátory ohlídá. Díky tomuto doplňku můžete připravit vstupní stránky pro tzv. longtailové výrazy, mezi které patří například nepromokavé fusaky, zimní fusaky do autosedačky, luxusní kočárky a další stovky výrazů, které získáte z analýzy klíčových slov. Samozřejmě bez tohoto doplňku lze vstupní stránky vytvořit i do klasických podkategorií v rámci architektury webu, nebo do skrytých kategoriích.

SEO tip: Skryté vstupní stránky vytvoříte založením jedné kategorie s vypnutou viditelností a do ní podkategoriemi se zapnutou viditelností. Ovšem uživatelsky je to méně přehledné, málo interně prolinkované a administrativně poměrně náročné na doplňování a aktualizaci produktů.

Poslední vychytávkou, kterou nabízí „Pokročilé SEO“ od Shoptetu je automatické přesměrování při změně URL na produktech a kategorií. Zcela upřímně si myslím, že tohle by mělo být součástí balíčku „Základní SEO“, protože bez toho hrozí po nějakém čase provozu a úpravy struktury tvorba chybových stránek 404. Ovšem respektuji to jako obchodní tah pro zakoupení doplňku, či tarifu Enterprise.

Pokročilé SEO - Parametry a automatické redirecty
Pokročilé SEO v Shoptetu — Parametrické kategorie (Zdroj: Shoptet)

Jak funguje SEO v Shoptetu a co nejde nastavit?

I když toho lze v Shoptetu nastavit hodně, jsou věci kde narazíte na omezení. Než se do samotné optimalizace pustíte, tak doporučuji vypracovat analýzu klíčových slov, návrh informační architektury (pokud máte dodavatele zboží Dropshipping, architektura se vám vytvoří sama, ale je lepší ji předělat), založit si kategorie, roztřídit zboží, vyplnit parametry, napojit sitemapu do Google Search Console a ideálně všechny kategorie, relevantní filtry a produkty popsat unikátním popisem.

Máte-li vše připravené, můžete začít měřit své pozice přes SEO nástroj Collabim a sledovat jaké cílové stránky si vybral Google, které Seznam a jaké jste chtěli pro klíčová slova použít vy. Mějte však reálná očekávání. V době psaní článku běžel e-shop necelý půlrok a s naší interní tříčlennou kapacitou jsme neměli šanci popsat 12 000 produktů a několik stovek kategorií. Vlastně ani nebyl čas na důkladnou analýzu klíčových slov, a tak postupujeme metodou lepší mít něco, než nic, s postupnou optimalizací sortiment od sortimentu. I tak se nám povedlo velmi rychle získat na řadu méně konkurenčních výrazů první pozice na Seznamu a díky linkbuildingu se pomalu prokousáváme na Googlu.

SEO nástroj Collabim - Měření pozic a vstupních stránek
SEO nástroj Collabim – Měření pozic a vstupních stránek (Zdroj: Collabim)

A co teda v Shoptetu nelze udělat pro SEO?

Je to přislíbeno, ale Shoptet v době psaní článku neuměl vytvořit vstupní stránku na kombinaci kategorie + značky, protože to spadá do jiného číselníku a musíte to obcházet přes kategorie. Stejně tak nelze editovat stránka pro řazení, kdy byste například po seřazení zboží od nejlevnějšího využili klíčová slova levné kočárky a u seřazení od nejdražších luxusní kočárky. Opět to musíte obcházet buď přes kategorie, nebo přes parametry u kterých však nelze zatím nastavit individuální defaultní řazení produktů. Nelze také vytvářet vstupní stránky z kombinace hodnot v rámci jednoho parametru, takže je třeba na to myslet při vymýšlení informační architektury a máte omezení psát popisek u kategorií pouze nahoru, nebo pouze dolu (dle šablony), nikoliv však odlišně nahoru i dolu.

Jenže toto vám nenabídne žádné české krabicové řešení, které jsem procházel a pokud některé z těchto bodů mají, tak zas nezvládají většinu toho předtím. Proto i přes výhrady je Shoptet nejvybavenější redakční systém, který je s tarifem Enterprise plný funkcí pro úspěšné rozběhnutí e-shopu. V dalším díle se podíváme, jak rychle pomocí importu / exportu popsat tisíce produktů, proč máme v každé kategorii stejný popisek jen s minimální změnou klíčových slov a jak na linkbuilding.

Hlavní partneři projektu Dudlu.cz

Tržby (GA)

260 000 Kč

8. díl — Jak na SEO: Návod pro optimalizaci krok po kroku - Jak se staví e-shop Dudlu.cz 5

PPC (placené): 140 000 Kč

Srovnávače cen: 45 000 Kč

SEO (neplacené): 40 000 Kč

Přímá návštěvnost: 23 000 Kč

SMM (sociální sítě): 2 000 Kč

Data aktualizovány: Prosinec 2019
E-shop spuštěň: Březen 2019

Objednávky (GA)

405 transakcí

8. díl — Jak na SEO: Návod pro optimalizaci krok po kroku - Jak se staví e-shop Dudlu.cz 5

PPC (placené): 220

Srovnávače cen: 40

SEO (neplacené): 80

Přímá návštěvnost: 60

SMM (sociální sítě): 5

Data aktualizovány: Prosinec 2019

E-shop spuštěň: Březen 2019

Návštěvnost (GA)

29 000 návštěv

8. díl — Jak na SEO: Návod pro optimalizaci krok po kroku - Jak se staví e-shop Dudlu.cz 5

PPC (placené): 12 200

Srovnávače cen: 2 500

SEO (neplacené): 12 100

Přímá návštěvnost1 200

SMM (sociální sítě): 1 000

Data aktualizovány: Prosinec 2019

E-shop spuštěň: Březen 2019

Klikněte na CHCI VÍCE a ponořte se do četby celého našeho seriálu

Podpořte autora sdílením:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Komentáře “8. díl — Jak na SEO: Návod pro optimalizaci krok po kroku – Jak se staví e-shop Dudlu.cz”

  1. Dobrý den, super návody, děkujeme za ně.
    Chci se zeptat, e-shop na shoptetu máme založený od srpna. Vy doporučujete defaultní strukturu URL adres zvolit tu nejkratší (a nejste sám), shoptet zase ty, kde je i kategorie. My máme některé zboží ve více kategoriích, takže by se mi asi líbilo http://www.domena.cz/zbozi.
    Když to teď přepnu, dojde v shoptetu k automatickému přesměrování? Nepřijdu o pozice ve vyhledávačích? Nebo to mám raději nechat být. Zatím jsme ve vyhledáváčích na klíčová slova 60+, ale SEO ladíme pořádně až teď.

    1. Dobrý den, Kamilo,

      prvně moc děkuji za pochvalu :) A teď, nemyslím si, že by Shoptet doporučoval variantu URL pro produkty i s kategorií. Ona je tam jen prostě defaultně nastavená, protože se dříve takto struktura poměrně běžně dělala.

      Pokud máte pozice 60+, tak nemáte nic moc co ztratit a jestli máte hodně produktů, kteří leží více jak v jedné kategorii, tak bych to klidně přepnul. Jestli však produkty máte jen v jedné koncové kategorii, tak bych to neřešil a ponechal bych strukturu URL tak, jak ji máte z defaultního nastavení.

      K přesměrování dojde automaticky, pokud si v záložce „Pokročilé SEO“ zaškrtnete automatické přesměrování při změně produktu a kategorie. Obvykle s každým redirectem může dojít k poklesu pozic a obecně platí — pokud to není nutné (nemá to ještě jiný smysl, než jen, že se to líbí / nelíbí), tak je lepší neměnit URL. Ovšem u nových e-shopů bez pozice (pokud máte naměřeno například v Collabimu, tak se nic hrozného změnou nestane).

  2. Ahoj Tomáši, díky za pěkný článek. Kolik z té návštěvnosti 21.000 dělá organic? Jak rychle ti roste návštěvnost z vyhledávačů? Vím, že začátky jsou těžké a nové projekty jdou na všechny KW z pozice 60+… Máš nějaký plán a očekávání, kam se dostaneš s organickou návštěvností po roce? Na webu jsem procházel pár kategorií a nevšiml jsem si použití modulu Pokročilé SEO (nezaznamenal jsem filtry). Zpracováváš to postupně nebo jedeš podle priorit z klíčovky?

    1. Ahoj Michale,

      v době psaní článku byl traffic z organiky 8 000 z 21 000, tedy nějakých 38 %. Teď jsem se koukal na výsledky za prosinec 1. 12 – 20. 12 a organika udělala 43 % trafficu.

      Dalo by se říci, že Google začal až ke konci roku rankovat stránky na aktivní pozici, tedy nikoliv konverzní, ale řekněme těch 15 – 30 pozice. Seznam byl od začátku štědrejší a lítalo to okamžitě včetně konverzí.

      Očekávání jsou bohužel jako všude úměrné práci. Pokud se tomu budu věnovat, tak to poroste, pokud ne, bude to stagnovat až klesat. Příští rok chci právě začít dělat parametry přes pokročilé SEO, ale bude nejspíš kompletně měnit sortiment (dodavatel), takže s tím přijde i nová IA.

      Všechno je to o čase a penězích, v mém případě není čas / síla po běžných klientech se pouštět po celém dnu ještě do klíčovky pro Dudlu, následně založit stránky, roztřídit zboží, popsat stránky a vyplnit u zboží parametry. Ono se to nezdá, ale je to dost práce :D Takže když se k tomu v 2020 dokopu, bude to podstatně lepší :)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.