Jak nastavit v Google Ads PPC kampaně, které budou plnit obchodní cíle? Google Ads (dříve AdWords) nabízí několik variant jak oslovit uživatele, jenže aby kampaň přinášela výsledky, potřebujete vědět pro koho a proč ji tvoříte, a tomu musí odpovídat výběr cíle, měření i typ kampaně.
Jak v Google Ads vybrat PPC kampaně? (Autor: Tomáš Zahálka)
🎯 Výběr dílčího cíle kampaně
Vyberte dílčí cíl, na jehož základě chcete přizpůsobit prostředí svým cílům a nastavením, aby co nejlépe splňovalo potřeby vašich kampaní. Jinak řečeno výběr vám otevře, nebo uzavře pozdější možnosti pro výběr typu kampaně, proto je důležité vědět, co se pod jakým cílením skrývá.
Google Ads — Výběr dílčího cíle PPC kampaně (Zdroj: Google Ads klienta 60.cz)
🛒 Prodeje (základ pro e-shopy)
Zaměřte se na prodej na internetu, v aplikacích, po telefonu nebo v obchodě. Nejpoužívanější cíl pro performance e-shopy. Cílem bude, aby zákazník uskutečnil online nákup, tedy to, co chtějí e-shopisti.
- nezbytné pro e-shopy (Shoptet, WooCommerce, Shopify, Eshop-Rychle)
- vhodné pro rezervační systémy (salony, fitness, konzultační služby, CMS)
- vhodné pro prodej digitálních produktů (například kurzy, e-booky)
Nejčastější typy kampaní:
- 🚀 Maximální výkon = PMAX (Performance Max, vše v jednom)
- 🛍️ Nákupy = PLA (Google Shopping jen na produkty)
- 🔍 Vyhledávání = SEA (kategorie, brand, DSA)
🧠 Tip: E-shopy s rozpočtem do 250 000 Kč měsíčně používají většinou jen performance typy kampaní a nemají prostor na budování značky přes Obsahové a Video formáty.
🤝 Potenciální zákazníci
Vybízejte uživatele k akci a získejte tak další potenciální zákazníky a jiné konverze. Cíl zaměřený na sběr leadů jako je odeslání formuláře, odběr newsletteru, volání nebo registrace – nikoli na přímý prodej.
- vhodné pro B2B firmy (nabídky, konzultace, poptávky)
- ideální pro služby (pojištění, finanční produkty, reality, advokáti)
- nezbytné pro webináře, přihlášky, registrační weby
Typické kampaně:
- 📩 Discovery s formulářem
- 🌐 Obsahová síť (lead-gen bannery)
- 📺 Video reklamy s výzvou k akci
- 🔍 SEA na klíčová slova typu „poptávka“, „cena“, „konzultace“
🧠 Tip: Vhodné pro složitější e-shopy, kde rozhodnutí o nákupu neprobíhá na e-shopu, ale až po návštěvě obchodu či telefonní konzultaci. Podpůrná kampaň pro retenční marketing.
🌐 Návštěvnost webu
Přiveďte na svůj web ty správné uživatele. Hodí se pro weby, kde je cílem čtení článků, affiliate nákupy, seznámené s produktem nebo zvyšování trafficu pro remarketingová publika.
- ideální pro blogy, magazíny, obsahové weby s Google AdSense
- klíčové pro affiliate projekty (například srovnávače, recenzní weby)
- vhodné pro e-shopové blogy, pracující s STDC frameworkem
Doporučené kampaně:
- 🔍 SEA (klíčová slova, témata článků)
- 🌐 Obsahová síť (cílení na zájmy, témata, remarketing)
- 📺 Video (YouTube pro přilákání publika)
🧠 Tip: Vhodné jako doplněk pro e-shopy, které neřeší PNO, ale potřebují vybudovat značku pomocí propagace kvalitních blogových článků, jenž následně monetizují přes remarketing.
Ukázka zobrazení PPC reklamy v SERPu při měření (Zdroj: Collabim klienta Damano)
📱 Propagace aplikací
Získejte pro svou aplikaci více instalací a předběžných registrací a podpořte zapojení uživatelů. Ideální pokud potřebujete propagovat instalaci mobilní aplikace, případně reaktivaci uživatelů, kteří ji již mají.
- vhodné pro mobilní startupy (foodora, marketplace appky)
- nezbytné pro e-shopy se silnou aplikací (Alza, Rohlík)
🧠 Tip: Vytvořte propojení přes Firebase nebo App Store + napojené události jako nákup a registrace.
📢 Povědomí a zvažování
Oslovte široké publikum a budujte zájem o vaše produkty či značku. Tento cíl slouží hlavně ke zvýšení známosti značky a jejímu připomenutí v myslích uživatelů. Podpůrná kampaň pro výrobce zboží.
- ideální pro e-shopy vyrábějící vlastní produkty
- vhodné pro události, eventy a festivaly
Vhodné kampaně:
- 📺 Video (YouTube – bumpery, branding)
- 🌐 Obsahová síť (bannerové kampaně)
🧠 Tip: Nepočítejte s přímými konverzemi – tady budujete brand a dosah. Vyplatí se kombinovat s remarketingem a dlouhodobým marketingovým plánem, ale nečekejte dobré PNO.
📍 Návštěvy místní prodejny
Zvyšte počet návštěv místních prodejen včetně restaurací či obchodních zastoupení. Pokud máte kamennou prodejnu, restauraci nebo showroom, toto je cílení na její podporu.
- nezbytné pro obchody s pobočkami (šperky, optiky, obuvnictví, oblečení)
- ideální pro lokální služby (kadeřnictví, autodílny, restaurace, masérská studia)
🧠 Tip: E-shopy, které chtějí podpořit vlastní prodejnu a showroom, konverze není nákup, ale zájem o návštěvu kamenné prodejny, vyhodnocení je lepší dělat interně.
📈 Využijte cíle konverzí ke zlepšení cíle kampaně
Nastavení konverzních akcí v Google Ads dává signály, co je pro váš projekt úspěch – nákup, registrace, přidání do košíku, odeslání formuláře. Standardně e-shopy měří jen objednávky, ale bez dílčích konverzí reklamní systém neví, jestli šel při hledání publika správnou cestou.
Google Ads — Výběr cílů konverzí PPC kampaně (Zdroj: Google Ads klienta Dudlu.cz)
🎯 Rozlište hodnotu konverzí
Ne všechny akce na webu jsou stejně důležité. Nákup za 5 000 Kč má jinou váhu než registrace k odběru newsletteru. V Google Ads můžete každé konverzní akci přiřadit buď:
- fixní hodnotu (např. 100 Kč za registraci a provedený hovor z reklamy)
- dynamickou hodnotu (např. podle skutečné ceny objednávky z e-shopu)
🧠 Tip: Měřte co nejvíc relevantních konverzí jako primární, ať se vám zařadí do učení kampaní, sekundární konverze neberou kampaně v potaz a jsou jen pro vaši analýzu.
➡️ Analyzujte cestu ke konverzi
Nepodceňujte „před-konverzní“ akce. Pokud máte velké množství přidání do košíku, ale nízký počet objednávek, bude problém pravděpodobně jinde, než v nastavení PPC kampaně.
- ❌ příliš vysoké ceny za dopravu a dobírku
- ❌ z UX / CRO hlediska neoptimalizovaný košík
- ❌ absence klíčových dopravců a platebních metod
🧠 Tip: Googlu neplatíte za nákup, ale za proklik na web, který značí zájem o sortiment. Většina objednávek padne na absenci Zásilkovny, drahé dobírce, nemožnosti platit kartou apod.
🧠 Vyberte typ kampaně
Google se snaží zjednodušit nastavení Google Ads na jeden typ kampaně a to PMAX (Maximální výkon). Každopádně je nezbytné používat i podpůrné kampaně Nákupy (PLA) a Vyhledávání (SEA), které mohou mít v mnoha případech lepší výkon, než PMAX, díky širším možnostem ručního zásahu.
Google Ads — Výběr typu PPC kampaně (Zdroj: Google Ads klienta Gastrospotrebice.cz)
🚀 Maximální výkon (Performance Max / PMAX)
PMAX je automatizovaný kampaně napříč kanály – Google sám rozhoduje, kde se vaše reklama zobrazí: ve Vyhledávání, Obsahové síti, Gmailu, YouTube, Mapách i v Shoppingu.
- vhodné pro e-shopy s napojeným XML feedem přes Google Merchant Center
- vhodné pro nové weby bez dlouhé historie – Google hledá co nejrychleji co funguje
- vhodné pro služby se širokým spektrem konverzí (nákup, kontakt, registrace)
🧠 Tip: Základní kampaň pro všechny e-shopy, testujte různé Nabídky typu cena za akvizici (CPA), maximalizovat konverze (CMAX), návratnost investic ROAS, cenu za proklik (CPC) apod.
Ukázka nastavení několika PMAX kampaní (Zdroj: Google Ads klienta Dudlu.cz)
🛍️ Nákupy (Shopping / PLA)
Staré Shopping kampaně, které dnes fungují občas lépe, než PMAX. PLA kampaně zobrazují produkty přímo ve výsledcích hledání – včetně obrázku, názvu a ceny na základě feedu z GMC.
- vhodné pro všechny e-shopy, ideálně kombinované s PMAX
- nezbytné pro e-shopy, které mají různou marži na sortimentu
🧠 Tip: Máte-li e-shop, kde potřebujete každý sortiment, nebo značku řešit kvůli marži individuálně, tak staré PLA kampaně jsou must-have a mohou běžet paralelně s PMAX kampaní.
🔍 Vyhledávání (Search / SEA)
Textové reklamy, které se zobrazují ve výsledcích vyhledávání na Googlu. Cílení je na základě nastavení shod klíčových slov (přesná, frázová, volná) pro dotazy od zákazníků.
Poddruhy kampaní:
- 🛡️ Brandová SEA – ochrana vaší značky, když ji někdo hledá (například „Bighobby„, „Damano„)
- 📈 DSA (dynamic search ads) – Google generuje reklamy na základě indexu stránek tvořených ze SEO
- 🎯 Klasické SEA – ručně nastavená klíčová slova + texty, ideální pro dotazy „montessori hračky„
🧠 Tip: Podpůrné reklamy pro SEO / PPC strategii zaměřující se na klíčová slova uživatelů. Není tak efektivní jako PLA a PMAX, protože zákazník vidí nabídku zboží až po kliknutí na reklamu.
Ukázka výstupu PPC kampaní pro klienta 60.cz na dotaz Lávové lampy (Zdroj: Google SERP)
📺 Video (YouTube)
Reklamy na YouTube umožňují zobrazovat video spoty ve formátech jako In-Stream (přeskočitelné), Bumper Ads (nepřeskočitelné), In-Feed Video (doporučená videa).
- ideální pro výrobce vlastních produktů
- vhodné pro remarketing (návštěvníci webu, opuštěný košík)
- výborné pro branding, představení produktu nebo edukaci
🧠 Tip: Neočekávejte dobré PNO, vhodné pro vyspělé e-shopy budující značku, který mají širší marketingový záměr, než jen performance marketing a umí pracovat s leady.
🌐 Obsahová síť (Display)
Bannerové reklamy na webech, aplikacích a v Gmailu. Umožňují cílit podle zájmů, demografie, témat nebo konkrétních URL adres. Výborné na remarketing, akční kampaně nebo podporu blogu.
- vhodné pro retargeting uživatelů (návštěvníci, košík, neodeslaná objednávka)
- akce a výprodeje (časově omezené nabídky komunikované bannery)
🧠 Tip: Není vhodný formát pro e-shopy, které mají jediné KPI, a to PNO. V takovém případě obsahovou síť používejte pouze na remarketing, nebo investujte do bannerů méně jak 5 % rozpočtu.
📩 Generování poptávky (Discovery)
Discovery kampaně zobrazují vizuálně bohaté reklamy v kanálu Objevit, v Gmailu a na YouTube feedu. Můžete využít nativní formulář přímo v reklamě – ideální pro sběr kontaktů.
- ideální pro lead-gen (např. konzultace, poptávky, e-booky, přihlášky)
- vhodné pro B2B e-shopy, kde neprobíhá nákup okamžitě
🧠 Tip: Pro maximální výkon využijte napojení na CRM (např. pro e-mailová publika).
🎯 PPC pro Shoptet e-shopy — Děláme Google Ads, Seznam Ads i Shoptet Ads
Jak vyhodnocovat Google Ads kampaně?
Většina e-shopů na Shoptetu bude používat zacílení na prodeje a performance kampaně typu PMAX, SEA a PLA. Po propojení Shoptetu s GA4 a Google Ads budete mít odemčenou možnost měřit i dílčí konverze, které mohou lehce rozhodit pohled na PNO, ale pomohou kampaním s optimalizací.
Google Ads a PPC specialista ovlivňují relevanci zacílení a signály pro kampaně. Nedokážou zařídit, zda potenciální zákazník po prokliku nakoupí. O tom vždy rozhodne nabídka zboží, cenotvorba, UX webu, kvalita produktových fotek a popisku, tak na to při vyhodnocení výkonu nezapomínejte.
Jestli vás tento článek obohatil, tak nás sdílejte, komentujte a ať i vám e-shopy rostou — celý seriál zde!
0 komentáøù