👶 86. díl — Jak optimalizovat kategorie na Shoptetu z pohledu SEO? — Jak se staví e-shop Dudlu.cz

12.7.2025

Tomáš Zahálka

Optimalizace e-shopových kategorií bývá podceňovaná disciplína, přitom právě kategorie jsou hlavním rozcestníkem pro zákazníky a tím i pro roboty vyhledávačů. Kategorie jsou klíčovým prvkem nejen z hlediska SEO, ale i UX, čímž sekundárně ovlivňují i výkon PPC reklamy. Shoptet z krabicových řešení nabízí největší nabídku možností a triků pro optimalizaci, chcete je znát všechny?

Optimalizace kategorií na Shoptetu

Optimalizace kategorií na Shoptetu (Autor článku: Tomáš Zahálka)

🧱 1. Informační architektura kategorií a podkategorií

Nejdřív si musíme ujasnit strukturu webu (IAinformační architekturu). Na jaké dotazy budeme zakládat kategorie, podkategorie a parametrické kategorie přes doplněk Pokročilé SEO.

Jak na efektivní informační architekturu:

Na Dudlu jsme potřebovali roztřídit efektivně hračky, a to podle nabídky a množství dosavadního sortimentu, vymysleli jsme proto jednoduchou IA:

Vzhledem k malému množství sortimentu nebylo třeba vytvářet podkategorie další úrovně a vstupní stránky na tzv. long-tailové dotazy typu dřevěná chrastítka budeme řešit přes Pokročilé SEO.

✅ Cíl: Vytvořit informační architekturu, která je přehledná pro zákazníka, efektivní na administrativní údržbu a zároveň smysluplně reflektuje rozsah sortimentu.

Z hlediska SEO není špatně vytvořit další podkategorie na dřevěná chrastítka, ale nedává smysl uživatele nutit klikat na podkategorie, kde je pouze pár produktů.

Od toho jsou parametrické kategorie vycházející z fasetové navigace (parametrů pro filtrování).

🏷️ 2. Název a URL adresa – bez „pomlčka-2“!

Při zakládání nové kategorie si dejte pozor na jednu z nejčastějších chyb – duplicity. Pokud v URL adrese vidíte něco jako /prislusenstvi-2/, je to červená kontrolka. Znamená to, že taková URL už v systému existuje a Shoptet přidal číselný suffix, který musíte identifikovat a opravit.

Doporučení pro URL a Název:

🛠 Před založením kategorie si ověřte, že daný název a URL nejsou v systému duplicitní jako produkt, jiná kategorie, parametrická kategorie, článek apod.

Pokud téma je duplicitní, zvažte úpravu zacílení, případně editaci URL a přesměrování přes 301.

Dávejte si pozor na URL obsahující dvě pomlčky typu doplnky--na-moto-helmy.

Ukázka nastavení H1 a URL adresy ve shodě s klíčovým slovem

Ukázka nastavení H1 a URL adresy ve shodě s klíčovým slovem (Klient: MotoPlace.cz)

✍️ 3. Horní popisek – stručný, výstižný, prodejní

Horní popisek může mít edukativní formu, pokud se jedná o sortiment vyžadující vysvětlení, nebo informativní hodnotu zaměřenou na propagaci USP jako je doprava zdarma a registrační benefity.

Co psát do Horní popis kategorie:

  • Stručné vysvětlení jak vybrat sortiment, pokud je výběr technického rázu
  • Prodejní USP (např. „Doprava zdarma“, „Dárek ke každé objednávce“)

Doporučuji 1 až 2 odstavce textu, nepište eseje, ať to příliš neodsazuje produktovou nabídku na mobilu.

Využijte v textu klíčová slova určená pro danou kategorii a myslete na cross-sell (související sortiment) v textu pro interní prolinkování. Nikdy text neskrývejte a nezmenšujte na nečitelnou velikost, je-li text dobře napsán, tak má smysl jak pro vyhledávače, tak pro návštěvníky stránky.

Ukázka horního popisku u klienta s náročným sortimentem

Ukázka horního popisku kategorie u klienta s náročným sortimentem (Zdroj: RC Regulátory – BigHobby)

🧾 4. Spodní popisek – místo pro SEO + H2 nadpisy

Spodní popisek je ideální prostor pro copywritery – můžete zde využít synonyma pro nadpis H2, více se rozepsat na 1-2 normostrany, přidat video, komprimované obdélníkové lifestylové fotky sortimentu, detailně propracovat interní prolinkování se zaměřením na cross-sell a podporu pro parametrické kategorie jako jsou kombinatoriky na značku a klíčové vlastnosti z analýzy klíčových slov.

Co psát do Spodní popis kategorie:

Ukázka dolního popisku u klienta s náročným sortimentem

Ukázka horního popisku kategorie u klienta s náročným sortimentem (Zdroj: RC Regulátory – BigHobby)

🖼️ 5. Obrázek kategorie – ikona, ne billboard

Kategorie z důvodu rychlosti webu musí mít ikonku o velikosti jednotek, maximálně desítek kB.

Doporučení pro ikonku kategorie:

  • Nejčastěji se jedná o ikonku tvořenou fotkou z produktů, ale lepší jsou custom ikony
  • Stáhněte ikonku z výpisu produktů kategorie, nikoliv z detailu produktu
  • Pro stažení z výpisu kategorie použijte doplněk: Konvertor WebP na JPG
  • Ikonky není třeba pojmenovat, Shoptet dělá automaticky z H1
  • Ideálně čtvercový poměr stran (např. 100 × 100 px)
  • Max. pár desítek kB, ať nezpomalujete web

Ikonky mějte na každé kategorii, e-shop vypadá nedůvěryhodně a nedotaženě, když někde schází.

Ukázka obrázků kategorie klienta Protein a Co

Ukázka obrázků kategorie vytvořených na míru u klienta :Protein a Co (Zdroj: Zdravé potraviny)

🛠️6. Pokročilé nastavení kategorií v Shoptetu

Pokročilé nastavení doporučuji nechat na SEO specialistovi, aby nedošlo ke kolizi s doplňkem Základní SEO a zbytečnému plýtvání času na práce, které lze dělat v Shoptetu automatizovaně.

  • Text odkazu (v menu) – lze vyplnit jiný název, než je H1 pro zobrazení v menu
  • Název (tag „title“) – lze napsat unikátní na vzdory nastavení v Základní SEO
  • Popis (meta tag „description“) – lze napsat unikátní na vzdory nastavení v Základní SEO
  • Náhledový obrázek pro sociální sítě – nastavují si specialisti na sociální sítě

V 80 % případů nemusíte psát individuální Titly a Meta Descriptiony pro kategorie, efektivnější bude nastavení proměnných přes doplněk Základní SEO a pole zůstávají prázdná. Pokud je vyplníte, říkáte Shoptetu, aby ignoroval nastavení z doplňku Základní SEO a použil vámi napsané na míru.

Ukázka pokročilého nastavení kategorie pro klienta HomePond

Ukázka pokročilého nastavení kategorie pro klienta Home Pond (Zdroj: Úprava vody v jezírku)

👁️7. Viditelnost kategorie v Shoptetu

Nejčastější zabiják SEO, nikdy nepoužívejte, pokud k to nemáte posvěcené od SEO specialisty!

  • Viditelnost – nikdy nevypínejte, vytvoříte tím 404 a zrušíte si získané pozice
  • Viditelnost stránky – většina e-shopů používá volbu Všichni zákazníci
  • Zobrazit rozbalené v menu kategorií – nastavení záleží na UX úpravách a šabloně webu

✅ Tip: Kategorie je bez produktů, přečtěte si — Jak skrýt vyprodané kategorie na Shoptetu?

Ukázka nastavení Viditelnosti v kategorie pro klienta 60.cz (Zdroj: Stropní svítidla)

Ukázka nastavení Viditelnosti v kategorii pro klienta 60.cz (Zdroj: Stropní svítidla)

📈8. Doplňková nastavení v Shoptetu

  • Řazení produktů dle – testujte různá nastavení od nejprodávanějších, po nejlevnější
  • Heureka kategorie – pomáhá spárovat produkty pro PPC reklamu na Heuréce
  • Zboží.cz kategorie – pomáhá spárovat produkty pro PPC reklamu na Zboží.cz
  • Google kategorie – pomáhá spárovat produkty pro PPC reklamu na Google Ads
  • Glami kategorie – pomáhá spárovat produkty pro PPC reklamu na Glami

Doporučení: XML feedy a reklamní PPC systémy si většinou s párováním kategorií poradí sami, ale přesto je vhodné se nastavení věnovat a nenechat to náhodě.

SEO pro Shoptet

SEO pro Shoptet e-shopy — Staráme se, aby klienti měli kategorie maximálně optimalizované

🔁 Automatické doplňování produktů – cross-sell

Pomáhá nejen zvednout celkovou hodnotu a navýšení počtu produktů v objednávce, ale zároveň veškerým reklamním kanálům a v SEO internímu prolinkování produktů.

  • Doplňovat podobné produkty z kategorie – doporučuji nastavit kategorii samu na sebe
  • Doplňovat související produkty z kategorie – doporučuji nastavit na příslušenství a doplňky

Nastavení automatického doplňování produktů funguje pouze na výchozí kategorie produktů.

Ukázka doplňkového nastavení pro klienta Gastrospotrebice.cz

Ukázka doplňkového nastavení pro klienta Gastrospotrebice.cz (Zdroj: Konvektomaty)

Vyplatí se optimalizovat kategorie na Shoptetu?

Návrh informační architektury, obsah kategorií a jejich doplňkové nastavení jsou po správné cenotvorbě a výběru sortimentu velmi důležitou složkou funkčního e-shopu. Většinou i první věcí, kterou SEO specialisti a zkušenější marketingový manažeři na webu optimalizují.

Kategorie jsou nejnavštěvovanější stránky e-shopu a vyžadují větší pozornost než homepage, tak nezahálejte, a dejte jim stejnou péči jako produktovým stránkám.

Jestli vás tento článek obohatil, tak nás sdílejte, komentujte a ať i vám e-shopy rostou — celý seriál zde!

 

Související tematické články:

Tomáš Zahálka

Marketingový specialista se zaměřením na SEO a PPC reklamu pro Shoptet klienty. Zakladatel charitativního e-shopu Dudlu.cz a vzdělávacícho blogu pro začínající e-shopaře.

Tel.: +420 723 268 346
E-mail: info@tomaszahalka.cz

Chci objednávky z placené reklamy!

od 10 000 Kč / měsíčně

N
Základní správa: 10 000 Kč (5h)

Nastavení a udržovací optimalizace

N
Malé e-shopy: 15 000 Kč (8h)

Rozpočty do 150 000 Kč / měsíčně

N
Běžné e-shopy: 25 000 Kč (15h)

Rozpočty cca 250 000 Kč / měsíčně

N
Velké e-shopy: 35 000 Kč (25h)

Rozpočty cca 500 000 Kč / měsíčně

N
VIP správa: 50 000 Kč (50h)

Neomezené limity rozpočtů

Chci být dohledatelný ve vyhledávačích a AI!

od 15 000 Kč / měsíčně

N
Pomalé krůčky: 15 000 Kč (10h)

Vyřešíme hlavní problémy v SEO

N
Malé e-shopy: 20 000 Kč (15h)

Jednotky kategorií a stovky produktů

N
Běžné e-shopy: 25 000 Kč (20h)

Desítky kategorií, až tisíce produktů

N
Velké e-shopy: 50 000 Kč (50h)

Stovky kategorií, desítky tisíc produktů

N
VIP řešení: 80 000 Kč (100h)

Neomezeně kategorií a produktů

Chci jednorázové konzultace a audity!

od 5 000 Kč / 2,5 h

N
Konzultace: 5 000 Kč (2,5h)

1,5 hodiny na přípravu a 1h video call

N
SEO audit e-shopu: 25 000 Kč

Ideální pro in-house SEO správu

N
Vstupní video call: Zdarma

Nevíte co vybrat? Probereme to.

N
PPC audit e-shopu: 35 000 Kč

Ideální pro in-house PPC správu

N
Marketingový audit: 50 000 Kč

Rozebereme SEO, PPC, UX a Shoptet

Komentáře

0 komentáøù

Pøidat komentáø

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *