Optimalizace e-shopových kategorií bývá podceňovaná disciplína, přitom právě kategorie jsou hlavním rozcestníkem pro zákazníky a tím i pro roboty vyhledávačů. Kategorie jsou klíčovým prvkem nejen z hlediska SEO, ale i UX, čímž sekundárně ovlivňují i výkon PPC reklamy. Shoptet z krabicových řešení nabízí největší nabídku možností a triků pro optimalizaci, chcete je znát všechny?
🧱 1. Informační architektura kategorií a podkategorií
Nejdřív si musíme ujasnit strukturu webu (IA – informační architekturu). Na jaké dotazy budeme zakládat kategorie, podkategorie a parametrické kategorie přes doplněk Pokročilé SEO.
Jak na efektivní informační architekturu:
Na Dudlu jsme potřebovali roztřídit efektivně hračky, a to podle nabídky a množství dosavadního sortimentu, vymysleli jsme proto jednoduchou IA:
- Hlavní kategorie – Hračky pro děti => Pod ní budeme zakládat podkategorie
- 1. Podkategorie – Hračky pro nejmenší => Zaměřená na sortiment pro nejmenší
- 2. Podkategorie – Chrastítka, Kousátka, Vkládačky, Zatloukačky, Chodítka
Vzhledem k malému množství sortimentu nebylo třeba vytvářet podkategorie další úrovně a vstupní stránky na tzv. long-tailové dotazy typu dřevěná chrastítka budeme řešit přes Pokročilé SEO.
✅ Cíl: Vytvořit informační architekturu, která je přehledná pro zákazníka, efektivní na administrativní údržbu a zároveň smysluplně reflektuje rozsah sortimentu.
Z hlediska SEO není špatně vytvořit další podkategorie na dřevěná chrastítka, ale nedává smysl uživatele nutit klikat na podkategorie, kde je pouze pár produktů.
Od toho jsou parametrické kategorie vycházející z fasetové navigace (parametrů pro filtrování).

Ukázka informační architektury na hračky pro nejmenší (Klient: Dudlu.cz)
🏷️ 2. Název a URL adresa – bez „pomlčka-2“!
Při zakládání nové kategorie si dejte pozor na jednu z nejčastějších chyb – duplicity. Pokud v URL adrese vidíte něco jako /prislusenstvi-2/, je to červená kontrolka. Znamená to, že taková URL už v systému existuje a Shoptet přidal číselný suffix, který musíte identifikovat a opravit.
Doporučení pro URL a Název:
- Název = H1: Měl by být dle analýzy klíčových slov např. „Doplňky na moto helmy“.
- URL adresa: měla by přesně odpovídat názvu. Např.
doplnky-na-moto-helmy.
🛠 Před založením kategorie si ověřte, že daný název a URL nejsou v systému duplicitní jako produkt, jiná kategorie, parametrická kategorie, článek apod.
Pokud téma je duplicitní, zvažte úpravu zacílení, případně editaci URL a přesměrování přes 301.
Dávejte si pozor na URL obsahující dvě pomlčky typu doplnky--na-moto-helmy.

Ukázka nastavení H1 a URL adresy ve shodě s klíčovým slovem (Klient: MotoPlace.cz)
✍️ 3. Horní popisek – stručný, výstižný, prodejní
Horní popisek může mít edukativní formu, pokud se jedná o sortiment vyžadující vysvětlení, nebo informativní hodnotu zaměřenou na propagaci USP jako je doprava zdarma a registrační benefity.
Co psát do Horní popis kategorie:
- Stručné vysvětlení jak vybrat sortiment, pokud je výběr technického rázu
- Prodejní USP (např. „Doprava zdarma“, „Dárek ke každé objednávce“)
Doporučuji 1 až 2 odstavce textu, nepište eseje, ať to příliš neodsazuje produktovou nabídku na mobilu.
Využijte v textu klíčová slova určená pro danou kategorii a myslete na cross-sell (související sortiment) v textu pro interní prolinkování. Nikdy text neskrývejte a nezmenšujte na nečitelnou velikost, je-li text dobře napsán, tak má smysl jak pro vyhledávače, tak pro návštěvníky stránky.

Ukázka horního popisku kategorie u klienta s náročným sortimentem (Zdroj: RC Regulátory – BigHobby)
🧾 4. Spodní popisek – místo pro SEO + H2 nadpisy
Spodní popisek je ideální prostor pro copywritery – můžete zde využít synonyma pro nadpis H2, více se rozepsat na 1-2 normostrany, přidat video, komprimované obdélníkové lifestylové fotky sortimentu, detailně propracovat interní prolinkování se zaměřením na cross-sell a podporu pro parametrické kategorie jako jsou kombinatoriky na značku a klíčové vlastnosti z analýzy klíčových slov.
Co psát do Spodní popis kategorie:
- Rozšířený popis sortimentu v kategorii
- Vedlejší klíčová slova – přirozeně do textu zakomponovaná
- Podnadpisy H2, H3 a H4 obsahující relevantní klíčová slova
- Interní prolinkování na blog, parametrické kategorie, cross-sell
- Komprimované obrázky, videa a citace z recenzí produktů

Ukázka horního popisku kategorie u klienta s náročným sortimentem (Zdroj: RC Regulátory – BigHobby)
🖼️ 5. Obrázek kategorie – ikona, ne billboard
Kategorie z důvodu rychlosti webu musí mít ikonku o velikosti jednotek, maximálně desítek kB.
Doporučení pro ikonku kategorie:
- Nejčastěji se jedná o ikonku tvořenou fotkou z produktů, ale lepší jsou custom ikony
- Stáhněte ikonku z výpisu produktů kategorie, nikoliv z detailu produktu
- Pro stažení z výpisu kategorie použijte doplněk: Konvertor WebP na JPG
- Ikonky není třeba pojmenovat, Shoptet dělá automaticky z H1
- Ideálně čtvercový poměr stran (např. 100 × 100 px)
- Max. pár desítek kB, ať nezpomalujete web
Ikonky mějte na každé kategorii, e-shop vypadá nedůvěryhodně a nedotaženě, když někde schází.

Ukázka obrázků kategorie vytvořených na míru u klienta :Protein a Co (Zdroj: Zdravé potraviny)
🛠️6. Pokročilé nastavení kategorií v Shoptetu
Pokročilé nastavení doporučuji nechat na SEO specialistovi, aby nedošlo ke kolizi s doplňkem Základní SEO a zbytečnému plýtvání času na práce, které lze dělat v Shoptetu automatizovaně.
- Text odkazu (v menu) – lze vyplnit jiný název, než je H1 pro zobrazení v menu
- Název (tag „title“) – lze napsat unikátní na vzdory nastavení v Základní SEO
- Popis (meta tag „description“) – lze napsat unikátní na vzdory nastavení v Základní SEO
- Náhledový obrázek pro sociální sítě – nastavují si specialisti na sociální sítě
V 80 % případů nemusíte psát individuální Titly a Meta Descriptiony pro kategorie, efektivnější bude nastavení proměnných přes doplněk Základní SEO a pole zůstávají prázdná. Pokud je vyplníte, říkáte Shoptetu, aby ignoroval nastavení z doplňku Základní SEO a použil vámi napsané na míru.

Ukázka pokročilého nastavení kategorie pro klienta Home Pond (Zdroj: Úprava vody v jezírku)
👁️7. Viditelnost kategorie v Shoptetu
Nejčastější zabiják SEO, nikdy nepoužívejte, pokud k to nemáte posvěcené od SEO specialisty!
- Viditelnost – nikdy nevypínejte, vytvoříte tím 404 a zrušíte si získané pozice
- Viditelnost stránky – většina e-shopů používá volbu Všichni zákazníci
- Zobrazit rozbalené v menu kategorií – nastavení záleží na UX úpravách a šabloně webu
✅ Tip: Kategorie je bez produktů, přečtěte si — Jak skrýt vyprodané kategorie na Shoptetu?

Ukázka nastavení Viditelnosti v kategorii pro klienta 60.cz (Zdroj: Stropní svítidla)
📈8. Doplňková nastavení v Shoptetu
- Řazení produktů dle – testujte různá nastavení od nejprodávanějších, po nejlevnější
- Heureka kategorie – pomáhá spárovat produkty pro PPC reklamu na Heuréce
- Zboží.cz kategorie – pomáhá spárovat produkty pro PPC reklamu na Zboží.cz
- Google kategorie – pomáhá spárovat produkty pro PPC reklamu na Google Ads
- Glami kategorie – pomáhá spárovat produkty pro PPC reklamu na Glami
Doporučení: XML feedy a reklamní PPC systémy si většinou s párováním kategorií poradí sami, ale přesto je vhodné se nastavení věnovat a nenechat to náhodě.

SEO pro Shoptet e-shopy — Staráme se, aby klienti měli kategorie maximálně optimalizované
🔁 Automatické doplňování produktů – cross-sell
Pomáhá nejen zvednout celkovou hodnotu a navýšení počtu produktů v objednávce, ale zároveň veškerým reklamním kanálům a v SEO internímu prolinkování produktů.
- Doplňovat podobné produkty z kategorie – doporučuji nastavit kategorii samu na sebe
- Doplňovat související produkty z kategorie – doporučuji nastavit na příslušenství a doplňky
Nastavení automatického doplňování produktů funguje pouze na výchozí kategorie produktů.

Ukázka doplňkového nastavení pro klienta Gastrospotrebice.cz (Zdroj: Konvektomaty)
Vyplatí se optimalizovat kategorie na Shoptetu?
Návrh informační architektury, obsah kategorií a jejich doplňkové nastavení jsou po správné cenotvorbě a výběru sortimentu velmi důležitou složkou funkčního e-shopu. Většinou i první věcí, kterou SEO specialisti a zkušenější marketingový manažeři na webu optimalizují.
Kategorie jsou nejnavštěvovanější stránky e-shopu a vyžadují větší pozornost než homepage, tak nezahálejte, a dejte jim stejnou péči jako produktovým stránkám.
Jestli vás tento článek obohatil, tak nás sdílejte, komentujte a ať i vám e-shopy rostou — celý seriál zde!








0 komentáøù